La primera fase de la via connectora ha superat l'estudi d'impacte ambiental
La portaveu del grup parlamentari popular, Mabel Cabrer, ha anunciat avui que el projecte de la via connectora per millorar els accessos a Palma ha superat el tràmit de l'estudi d'impacte ambiental en la Comissió Balear de Medi Ambient del Govern.
El Consell cedeix i elimina el pont de la via connectora sobre la carretera de Sóller
Els veïns de Son Sardina han aconseguit minimitzar l'impacte de la via connectora. Ahir mateix, els responsables d'Obres Públiques del Consell de Mallorca entregaren als representants dels veïns una proposta de via connectora a partir de la Indioteria que no té res a veure amb el projecte original. Per començar, la nova proposta elimina el macropont que es construïa sobre la carretera de Sóller i deixa a nivell la rotonda, de manera que no se'n veu afectat cap dels habitatges que en el projecte original eren expropiats.
Un mes per començar les obres de tres accessos nous
El Consell Executiu del Consell de Mallorca va aprovar ahir l'adjudicació de tres nous accessos de Palma: un enllaç de la carretera de Sóller amb la via de cintura, un enllaç de la Ma-13 amb el camí de la Cabana i un altre de la via de cintura amb la carretera de Manacor, devora l'Estadi Balear. El conseller d'Obres Públiques, Antoni Alemany, espera que les actuacions comencin d'aquí a un mes o menys, tot i que apuntà que depèn de les empreses adjudicatàries. Alemany va explicar que s'havia rebaixat, de mitjana, un 25% del pressupost de licitació. Així, l'enllaç de la carretera de Sóller amb la via de cintura costarà prop de 880.000 euros, el farà Amer e Hijos i té un termini d'execució de tres mesos i mig.
El GOB impugna la via connectora
Activistes del GOB van fer ahir una acció de protesta davant del Consell de Mallorca per denunciar, una vegada més, la "destrossa" de la via connectora i per advertir els polítics que l'organització pensa impugnar el projecte per "irregularitats". La portaveu del GOB, Margalida Ramis, va assenyalar que la proposta es presentà sense haver fet prèviament un estudi de mobilitat que justificàs els canvis proposats i, sobretot, que justificàs la necessitat i idoneïtat de la infraestructura. Les irregularitats vénen, segons el GOB, perquè la tramitació del projecte no s'ha fet com a projecte únic i no s'ha acompanyat de la corresponent avaluació d'impacte ambiental i per diverses errades administratives.
El GOB creu que l'acord en el Consell sobre la via connectora és un engany
El Gob denuncia avui en un comunicat que l'acord escenificat per PSOE i Bloc en el Consell de Mallorca perquè la via connectora sigui una carretera i no una autovia no és més que un engany als ciutadans perquè no canvia en el projecte. El grup ecologista, que demana la paralització del projecte, ha presentat avui -últim dia de termini- les seves al·legacions a un dels trams més impactants de la via connectora que, adverteix, "segueix la seva tramitació". La via connectora tindrà rotondes i no serà autovia
La via connectora tindrà rotondes i no serà autovia
El Consell de Mallorca revisarà el projecte de la via connectora de Palma (el nou segon cinturó) per fer-lo menys impactant. Aquest és el compromís que assumí ahir el ple de la institució, després que els socis de govern (PSOE i Bloc) ho pactassin el dia abans per evitar votar dividits. L'acord suposa que, en lloc de fer-se una autovia, com fins ara plantejaven els socialistes, es farà una carretera convencional de doble calçada a imatge del desdoblament de Palma a Manacor, com volia el Bloc. A efectes pràctics, això suposa que, d'entrada, els enllaços amb altres vies es faran amb rotondes. Les connexions a diferent nivell, que a l'actual projecte es preveien per tot, ara només es faran si el trànsit ho requereix.
El PP presenta un recurs contra el primer tram de la via connectora
Fernando Rubio, portaveu del grup popular en el Consell de Mallorca. Foto: J. Torres. El grup popular en el Consell de Mallorca ha anunciat avui la presentació d'un recurs en contra del procés de licitació del primer tram de la Via Connectora i ha informat que l'esmentat tràmit paralitzarà el procediment fins que la institució insular el resolgui. El PP justifica el recurs en el fet que l'obra s'ha fraccionat "sense justificació tècnica ni jurídica", únicament "per evitar que sigui sotmesa a l'avaluació d'impacte mediambiental", segons ha informat en un comunicat. En el recurs, el grup de l'oposició sol·licita el govern del Consell de Mallorca que sotmeti tot el projecte al dictamen de la Comissió Balear de Medi Ambient. Rubio ha advertit que l'esmentat drenatge suposarà "un increment pressupostari addicional pel projecte de Via Connectora i que aquest tingui finalment un cost molt superior al previst".
El GOB afirma que la via connectora 'serà el Palau de l'Òpera del PSOE'
El Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB) ha considerat que la futura via connectora de Palma "serà el Palau de l'Òpera del PSOE", amb referència a l'edificació projectada en la passada legislatura per l'expresident del Govern, Jaume Matas, que actualment està sent investigada en el marc del cas Palma Arena.
Els tècnics de Carreteres, indignats per l'externalització de la via connectora
Externalitzar -contractar una empresa privada perquè faci una feina per a l'Administració- és un recurs habitual, però també és la clau de la penúltima polèmica de la via connectora. Ahir, dotze dels enginyers de la Direcció insular de Carreteres feren pública una carta signada en què diuen que ningú no els ha "sol·licitat" l'opinió "en la redacció dels projectes de la via connectora" i que just en saben allò "que n'han difós els mitjans de comunicació" perquè no l'han fet ni supervisat: l'han redactat diferents empreses de la Península. Aquesta, però, no és la primera vegada que els tècnics de Carreteres es queixen sobre qüestions relacionades amb l'externalització de la via connectora. El 8 de febrer ja havien enviat un escrit al conseller insular d'Economia i Obres Públiques, Antoni Alemany; i la setmana passada es varen reunir amb el conseller de Presidència, Cosme Bonet. Gairebé tots els tècnics de la Direcció insular de Carreteres estan indignats per la manera com s'ha fet el projecte de la via connectora. De fet, segons fonts de Carreteres mateix, la majoria consideren que el projecte és una aberració i que és il·legal dividir-lo en set trams per poder-lo adjudicar a dit i evitar d'haver de fer-ne un concurs públic.
El PP denuncia la via connectora al Govern i el GOB vol que s'aturi
El grup popular al Consell va denunciar ahir a la Conselleria de Medi Ambient el projecte de via connectora. Ho va fer a través d'una "acció popular" perquè, segons el portaveu del PP, Fernando Rubio, és el Govern qui té les competències de Medi Ambient i el projecte de via connectora les vulnera. El PP pretén que la Conselleria de Medi Ambient actuï contra el Consell. Tot i que totes dues institucions són en mans del Pacte, Medi Ambient és responsabilitat de Biel Vicens, del Bloc, i Antoni Alemany, del PSIB, dirigeix la Conselleria Insular d'Obres Públiques, autora del projecte. Cal recordar que tots els partits del Bloc s'han posicionat públicament en contra del projecte i que es queixen que no els el van mostrar abans de presentar-lo. Segons els populars, la proposta de via connectora vulnera la Llei d'avaluació d'impacte ambiental perquè s'ha dividit la via en set trams i quatre no han estat avaluats. El Consell defensa que la divisió està justificada. A banda, el GOB criticà que el Consell diu que està disposat a negociar, però "continua la tramitació de la megainfrastructura": Just el dia 17 en sortí a licitació un nou tram. Per això va exigir aturar-ne tots els tràmits.
Armengol modificarà la via connectora si així evita un conflicte veïnal
A Francina Armengol no li ve de gust un conflicte veïnal, tan sols tres mesos abans de les eleccions municipals. I és precisament, això, manifestacions i protestes, el que li espera al Consell de Mallorca si continua amb el seu projecte de via connectora. Armengol, però, va fer ahir una passa més en el viratge de la posició del PSIB, iniciat la setmana passada pel conseller responsable de carreteres, Antoni Alemany. I és que la presidenta del Consell assegurà textualment: "No tenim cap problema per redimensionar el projecte". A més a més, es mostrà oberta a continuar parlant amb els afectats fins que s'assoleixi un consens. "N'hem parlat, i continuarem parlant-ne, tant amb la Plataforma contrària com amb les associacions de veïns implicats", clamà Armengol. De fet, de les explicacions que ahir oferí es dedueix que ella és conscient de l'impacte ambiental que generaria el projecte. No debades, el comparà amb el del PP de l'anterior legislatura. I el resultat és el següent: "Té un impacte molt menor que l'anterior" i "és un projecte més raonable que l'anterior".
Verger: “Havia de ser una carretera i ara volen fer una autèntica autopista”
La coalició PSM-IV i el GOB varen presentar ahir les al·legacions al projecte de via connectora que ha preparat el Consell de Mallorca. Segons el candidat de PSM-IV per Palma, Antoni Verger, el disseny de la via connectora "s'ha transformat radicalment". Va dir que, si bé d'entrada havien acordat fer una carretera desdoblada, el projecte que s'ha presentat "s'ha convertit en una autèntica autopista". Segons el GOB, la proposta incompleix el Pla director de carreteres i la Llei d'ordenació del territori. Les al·legacions se sumen a les que ja havia presentat el PP. Ara, les que més destaquen són les de PSM-IV, perquè la coalició, a través del Bloc, és sòcia del Govern del PSIB, que és qui ha fet el projecte. Verger insistia ahir que la proposta que s'ha presentat públicament per la via connectora ni tan sols no els l'havien explicada i no era allò que s'havia pactat.
Consell i Cort retocaran el projecte de via connectora per reduir-ne l'impacte
El projecte de la via connectora de Palma (el nou segon cinturó) no està tancat. Tant el Consell com l'Ajuntament deixaren clar ahir que estan disposats a modificar-lo per minimitzar els perjudicis que provoca sobre els veïns afectats. "Estam disposats a fer canvis que impliquin l'afecte a menys gent i compensin de manera adequada aquells els qui hagin de ser expropiats", assegurà el conseller de Presidència, Cosme Bonet (PSOE), qui insistí que s'intentarà reduir l'impacte. També advertí que el projecte el fan els tècnics i que quan és tan gran sempre hi ha algun afectat.
Aina Calvo confia poder reconduir la via connectora
Aina Calvo ha admès que existeixen uns impactes que s'han de reduir. Foto: J. Morey. La batlessa de Palma, Aina Calvo, ha remarcat que el projecte de la via connectora encara no està "tancat" de manera que encara "estem a temps" de "reconduir" la major part de la proposta i, d'aquesta manera, "aconseguir minvar" els possibles impactes paisatgístics i ambientals. El vicesecretari general dels Socialistes de Mallorca i conseller insular de Presidència, Cosme Bonet, ha considerat «irrellevant» el que digués el president del Govern, Francesc Antich, el 2008 en relació amb la via connectora. Antich va dir en aquella ocasió que la intenció del Govern era fer una via C-80, és a dir, una carretera convencional. Les crítiques del Bloc i d'EU al projecte es produeixen de manera simultània a les protestes expressades pels veïns que es veuran afectats per les expropiacions o per la proximitat de la via al seu habitatge. "Tomaran 15 cases i llevaran terreny a 300 famílies"
Via connectora: vénen problemes
Les sensibilitzades barriades de la Real i Son Sardina comencen a mobilitzar-se contra la via connectora que ha impulsat el Consell. Es tracta de nuclis ciutadans veterans a l'hora d'emprendre accions de protesta. En el passat foren els conflictes de Son Espases i el segon...
Armengol es mostra disposada a incloure canvis en la via connectora
La presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol, ha afirmat que està oberta a realitzar canvis en el projecte de la via connectora de Palma per reduir el seu impacte, encara que ha insistit, davant les crítiques del Bloc, que no és una autovia, sinó un desdoblament com el de la carretera de Manacor.
Veïns contraris a la via connectora acusen Armengol de traïció
La plataforma assegura que els veïns es posicionen en contra d'aquesta infraestructura. El projecte de via connectora, que enllaçarà la zona metropolitana de Palma com un segon cinturó, ja té la seva plataforma en contra. Avui es presentarà públicament i rep el nom de Via connectora: així no. I és que la Plataforma no s'oposa radicalment a la construcció d'una via, però sí al projecte actual. Antoni Reynés i Rigo, membre de la formació, explica que la tensió i el sentiment de "traïció" ha crescut entre els veïns de les barriades afectades, després de saber que Francina Armengol assegurà de manera solemne que té pactat el projecte amb les associacions de veïns. "Nosaltres vàrem arribar a un consens perquè la via fos similar a la carretera de Valldemossa. Armengol es mostra disposada a incloure canvis en la via connectora
El Bloc, contra la via connectora d'Armengol
El PSIB està quedant tot sol amb el projecte de via connectora de Palma. El PP i el GOB ja s'hi van declarar en contra i ara és el Bloc, el seu soci de Govern, qui se'n desmarca. No és que el Bloc s'oposi a fer una via connectora, al contrari, hi estaven a favor i se n'havia pactat un traçat. Però, segons fonts de la coalició d'esquerres, s'havia acordat fer un desdoblament i, en canvi, el projecte que va presentar la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol, la setmana passada "té totes les característiques d'una autovia". El disseny és d'una autovia urbana on s'hauria de poder circular a cent quilòmetres per hora com a màxim. En canvi, al Pla director sectorial consta que la via connectora hauria de ser una carretera convencional de doble calçada amb una velocitat màxima de vuitanta quilòmetres per hora. El disseny d'autovia no permet rotondes i per això s'hi han de fer una dotzena de passos elevats i carrils d'acceleració, que consumeixen molt més territori que no una carretera. "No és allò que s'havia pactat", es diu des del Bloc. Els socis d'Armengol també li retreuen que es presentàs el projecte de via connectora sense que ni tan sols els l'haguessin mostrat abans.
El GOB critica Armengol per l'impuls de la via connectora
El Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB) ha criticat que la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol, hagi aplicat "receptes de més del mateix" -en al·lusió a les polítiques desenvolupades per l'anterior Govern del PP- amb la construcció de la Via Connectora de Palma i ha explicat que el que necessita l'illa són "solucions més avançades". Segons afirma el grup ecologista en un comunicat, els polítics de la comunitat "s'omplen la boca" de parlar de progrés quan el que fan és "refer les polítiques que ens han embocat al fracàs del model econòmic, al canvi climàtic i a la destrucció territorial".
El PP i el GOB, contra el projecte de via connectora
Tant el PP com el GOB criticaren ahir el projecte de via connectora del Consell de Mallorca. D'una banda, el portaveu popular al Consell, Fernando Rubio, va dir que "arriba tard i malament". De l'altra, els ecologistes, en un comunicat, afirmen que el segon cinturó no està justificat i és "el de sempre", "més quilòmetres d'asfalt i molts milions d'euros". Segons Rubio, la presentació del projecte, que tingué lloc despús-ahir vespre, es va fer amb presses i ha estat "un acte electoralista de campanya política". També va criticar que s'hi preveiés una inversió de 157 milions d'euros, ja que el conveni de carreteres tan sols hi havia de destinar 105 milions. "Han passat tres anys i mig sense fer res i ara, a quatre mesos de les eleccions, presenten un projecte que ja es va anunciar en el seu moment", va insistir el portaveu popular, qui criticà la gestió del Consell en matèria de carreteres, perquè bona part del pressupost previst no s'ha arribat a executar. Rubio, a més, apuntà que a la presidenta del Consell, Francina Armengol, "li agraden els ponts", amb referència al nou accés a Son Espases, i que el PP sospita que el projecte n'inclou més.
El Pacte començarà tota la via connectora abans de les eleccions
El conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Alemany, va ser clar ahir: abans de les eleccions del 22 de maig, s'hauran licitat i hauran començat les obres dels set trams de la via connectora. Això, doncs, condicionaria el PP en cas d'un canvi de color de l'equip de govern, perquè es trobaria les actuacions en marxa i ja seria molt difícil canviar el projecte.
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc