La via s'ajustarà al que marca el Pla Director Sectorial de Carreteres. | Ferran Aguiló - J. Torres.
El Consell de Mallorca revisarà el projecte de la via connectora de Palma (el nou segon cinturó) per fer-lo menys impactant. Aquest és el compromís que assumí ahir el ple de la institució, després que els socis de govern (PSOE i Bloc) ho pactassin el dia abans per evitar votar dividits. L'acord suposa que, en lloc de fer-se una autovia, com fins ara plantejaven els socialistes, es farà una carretera convencional de doble calçada a imatge del desdoblament de Palma a Manacor, com volia el Bloc.
A efectes pràctics, això suposa que, d'entrada, els enllaços amb altres vies es faran amb rotondes. Les connexions a diferent nivell, que a l'actual projecte es preveien per tot, ara només es faran si el trànsit ho requereix.
La concreció tècnica de l'acord polític assolit es decidirà en futures negociacions, però allò previsible és que alguns ponts dissenyats, com el que es preveu a la carretera del Pla de na Tesa, siguin substituïts per rotondes. Amb tot, la velocitat màxima continuarà sent de 100 quilòmetres per hora i la via tindrà quatre carrils (dos per sentit), tot i que no es descarta que en un tram final acabi amb només dos. Oposició i rebuig El projecte, que ja té trams en licitació, implica el desdoblament de la carretera entre el Carrefour del Coll d'en Rabassa i l'Alcampo de l'autopista d'Inca, a més d'un nou tram de quatre carrils des d'allà fins a la rotonda de la carretera de Sóller (l'única rotonda prevista fins ara)per darrere del polígon de Son Castelló.
L'actuació ha tingut l'oposició dels socis del Bloc, que no volen una autovia; aixeca el rebuig veïnal entre els afectats pel traçat; i provoca el rebuig dels ecologistes del GOB, que en qüestionen la necessitat. L'acord adoptat ahir pel ple era en realitat una resolució del debat de política general que es va fer fa quinze dies. A banda d'instar l'equip de govern a fer una "carretera convencional de doble calçada", reclama que els projectes definitius minimitzin l'impacte ambiental i el consum de territori, s'adaptin a la part normativa del Pla de carreteres i disposin de totes les avaluacions i tràmits ambientals que siguin legalment necessaris. En aquest sentit, la Conselleria de Medi Ambient ja ha requerit al Consell tota la documentació perquè la Comissió Balear de Medi Ambient determini si tots els trams compleixen la normativa ambiental.
L'acord, que no qüestiona ni que es facin quatre carrils ni que la velocitat màxima sigui de 100 km/h, arribà gràcies a una proposta del Bloc modificada pel PSOE, que prosperà amb el vot d'aquests i dels dos consellers insulars fins ara pertanyents a UM (el tercer conseller, Miquel Àngel Grimalt, hi ha renunciat i la seva plaça no ha estat coberta).
Sense justificació
Un dels membres del Bloc, Joan Lladó (Esquerra), se n'abstingué perquè l'obra es farà sense un estudi de mobilitat previ que la justifiqui, el mateix argument emprat fins ara pels ecologistes del GOB, que ahir també criticaren que el nou segon cinturó es farà amb material de pedreres il·legals.
Els populars hi votaren en contra perquè, segons ells, s'hauria d'aturar la tramitació del projecte, no s'hauria de fraccionar en set trams i hauria de passar per una avaluació d'impacte ambiental conjunta. "No hem arribat a un acord final, però no l'aturarem perquè -en referència al PP- només voleu que l'aturem per poder-nos dir inútils", diu la portaveu del Bloc, Joana Ll. Mascaró.
Els populars sí que aconseguiren que el Consell aprovàs amb els vots dels exconsellers d'UM una resolució perquè es replantegi el projecte de via connectora, però sense dir en quin sentit. Així mateix, s'aprovà que la presidenta, Francina Armengol, justifiqui el fraccionament en set trams d'aquest projecte, que expliqui "la desviació econòmica en més d'un 50% sobre el projecte inicial, i doni explicacions sobre el manifest signat pels enginyers i tècnics del Departament d'Obres Públiques del Consell, que hi han mostrat disconformitat. Els exmembres d'UM, en canvi, impediren una iniciativa dels populars que reclamava que el projecte se sotmetés a avaluació ambiental en el seu conjunt.
12 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Totes aquestes modificacions, per contentar als socis del govern, no serviran per res. Després de les eleccions la nova majoria canviarà totalment el projecte i es farà una autovia com toca.
Que fan de comèdia els del psoE i els seus servidors quan han de fer una carretera. Comencen per posar un nom surrealista, continuen per discutir i discutir i acaben per fer-ho malament.
Sembla que la via tendrà una amplària de 15 metros i només per vehicles a motor ràpides. Se pot projectar la via per a multifunció, 5 metros per vehicles a motor ràpids que poden superar els 40 o 50 km/hora, 4 metros per vehicles a motor lents que no poden superar els 40 o 50 km/hora i els 6 metros restants, 3 per peatons i 3 per bicicletes
El quitrà empobreix Mallorca i als rics, més rics fa.
A mí no em sembla del tot malament. Es una via que pot ajudar a descongestionar la via de cintura i mentre es mantingui com a carretera, junt amb les rotondes per evitar convertir-les en autovia en un futur, doncs pot anar bé. Pel que fa a la destrucció de territori, si us fixeu en les imatges la zona està altament urbanitzada, pel que l'impacte es molt menor que per exemple l'autovia a Sa Pobla o el que es va pretendre de Inca-Manacor. Això sí, s'hauría de fomentar el transport públic o crear una nova línia de tren metropolità, que unís totes aquestes poblacions, així com mesures per no fer el nombre de cotxes, que ja es molt elevat en aquestes illes.
Antisistema, la teva actitud deixa molt que desitjar la veritat. Si no votes vol dir que tot et sembla igual i que dones carta blanca als polítics perquè facin el que vulguin. Així no s'aconsegueix res, només desmobilitzar a la població per a que no faci res.
No ho entenc, no hi ha cap manifestació????? Només hi ha manifestacions en contra de la destrucció del paisatge quan governa en PP? La veritat, jo soc d´esquerres, però aquestes acctuacions del present govern no m´acaben d´anar bé. Crec que els hi han pujat un poc els fums. Jo no aniré a votar. No crec amb el sistema actual. M´han decebut.
Això és un frau. Tan se val que els informes dels científics (entre ells físics de la UIB i d'altres més coneguts com ara Pihilp Ball) demostrin que més carreteres produeixen un increment de cotxes i d'embossos més grans encara. Els volen construir com sigui. I com que no tenen ni idea, ni volen llegir els articles científics que demostren tot això, idò endavant: construcció i a cobrar el percentatge que els pertoca per "impular" el "progrés". La resta d'Europa impulsa el transport públic. Reintrodueixen el tramvia. Mallorca té unes quaotes altíssimes de polució, 4 cotxes per família. Realment, aquesta gent no sap fer res més que guanyar les eleccions. Un cop guanyades, com que no estan capacitats per a gestionar això (la majoria són llicenciats en dret o diplomats en empresarials, no són enginyers amb 20 anys d'experiència, precisament...), idò au, mem qui la fa més grossa. Un frau i un club de gent no preparada per a gestionar el creixement urbà. Evidentment, le gent estarà forçada a agafar cotxe, perquè no hi ha cap altra alternativa.
Molt bé per l'acord, no atureu que és el que vol el PP, recordau la variant de Llucmajor, com ha quedat d'enorme i impactant per no haver arribat a un acord del pacte. Bona feina, seguiu així.
Què fa que quan una persona entra en política deixi de pensar pràctica i lògicament? Què fa que tot es compliqui fins a punts insospitats? Què fa que no vegin quines han de ser les vies per les quals tirar? Necessitam transport públic!!! Com podem tenir un tren que s'estorbi més d'una hora per anar de Palma a Manacor?? I ara quan arribi a Artà què? Una hora i tres quarts?? Haurem de pixar i cagar entre ses butaques!