Verger, i altres representants de la coalició, han registrat el document al Palau del Consell. | J. Torres.

TW
31

La coalició PSM-IV i el GOB varen presentar ahir les al·legacions al projecte de via connectora que ha preparat el Consell de Mallorca. Segons el candidat de PSM-IV per Palma, Antoni Verger, el disseny de la via connectora "s'ha transformat radicalment". Va dir que, si bé d'entrada havien acordat fer una carretera desdoblada, el projecte que s'ha presentat "s'ha convertit en una autèntica autopista". Segons el GOB, la proposta incompleix el Pla director de carreteres i la Llei d'ordenació del territori.

Les al·legacions se sumen a les que ja havia presentat el PP. Ara, les que més destaquen són les de PSM-IV, perquè la coalició, a través del Bloc, és sòcia del Govern del PSIB, que és qui ha fet el projecte. Verger insistia ahir que la proposta que s'ha presentat públicament per la via connectora ni tan sols no els l'havien explicada i no era allò que s'havia pactat.

De moment, tan sols n'hi ha un tram en fase d'exposició pública, cosa que inclou els accessos a Son Ferriol i a Son Llàtzer, però tant les al·legacions del GOB com les de PSM-IV fan referència a tota la via connectora. Verger -just abans de registrar les al·legacions al Consell acompanyat del vicecoordinador d'IniciativaVerds, Antoni Seguí- va insistir que comparteixen la necessitat de millorar els accessos de Palma però que no ho volen fer així.

Notícies relacionades

Al·legacions

PSM-IV ha presentat dues al·legacions al projecte que és en exposició pública. La principal diu que el disseny de la via de connectora hauria de ser el d'una carretera convencional on es podria circular, com a molt, a 80 quilòmetres per hora, una C-80, i no el d'una autovia urbana on es podria anar fins a 100 quilòmetres per hora, una AV-100. La coalició diu que l'autovia consumeix massa territori i posa per exemple una glorieta elevada a més de cent metres i que el vial, a la vora de les interseccions, pot arribar als setanta o vuitanta metres d'amplada. De fet, segons PSM-IV, el projecte planteja una via connectora excessiva, de manera que ni tan sols en hora punta no s'arribaria a la seva capacitat màxima, amb el trànsit actual.

L'altra al·legació critica que el Consell ha ignorat directament l'avaluació d'impacte ambiental i afirma que, si de cas, això ho hauria hagut de decidir la Comissió Balear de Medi Ambient. Reclama que el projecte retorni a la comissió i es faci l'avaluació si es troba necessari. A més, diu que haurien de passar per la comissió dos trams més que han esquivat l'avaluació: el dels accessos a l'autopista de llevant i el Coll d'en Rabassa, i el desdoblament de la Ma-30 entre Son Ferriol i la carretera d'Inca, que ja s'està licitant.

El GOB, per la seva banda, va presentar-hi tres al·legacions. També critica el projecte per l'incompliment de la normativa d'impacte ambiental, diu que no s'hauria hagut de dividir en set trams i que hauria hagut de passar una avaluació tot complet. Segons els ecologistes, la tramitació per parts causa una "indefensió total" al ciutadà, malgrat que és "un projecte únic que, a cops de decrets de la presidenta, es va consolidant de mica en mica però sense volta enrere". Així mateix, els ecologistes consideren que el Consell incompleix el Pla director de carreteres, perquè no s'hi preveien accessos nous a Son Ferriol i a Son Llàtzer, ni enllaços entre la Ma-15, la Ma-15D, la Ma-3011 i la Ma-30. El GOB, endemés, afirma que s'ha vulnerat el Conveni de Carreteres, perquè s'hi deia que abans de fer la via connectora calia fer un estudi dels accessos a Palma, que no s'ha arribat a fer.

La posició de PSM-IV no basta per al GOB. Els ecologistes insisteixen que no es tracta de fer més o menys impacte per raons polítques, sinó de fer allò que cal. Exigeixen arguments tècnics i per això reclamen un estudi de mobilitat integral que no s'ha arribat a fer mai. Aquest estudi hauria d'indicar si cal fer la via connectora i, en tot cas, com s'hauria de realitzar. La portaveu del GOB, Margalida Ramis, insisteix a criticar la tramitació de la via connectora en set trams diferents. La considera "perversa" perquè impedeix fer al·legacions a tot el projecte i assegura que, si no es tenen en compte les seves al·legacions, batallaran. "Estam disposats a impugnar el projecte", deia ahir. D'entrada ho farien per la via administrativa però, si no funciona, no descarten recórrer a la via penal.

La setmana passada, el Bloc i el PSIB es varen reunir per analitzar el conflicte que ha sorgit en el Pacte arran de les discrepàncies per la via connectora. Un dels punts de debat principals d'aquella reunió va ser, precisament, la categoria de la via: PSM-IV insisteix que s'havia acordat que seria una C-80 i el PSIB ho nega. Segons els socialistes, s'havia pactat fer una AV-100. Amb tot, la coalició ecoprogressista recorda que el president Francesc Antich i la presidenta del Consell, Francina Armengol, varen dir en el seu moment que la via connectora seria una carretera i no una autovia. Com que en la reunió no es va arribar a cap acord, el conflicte continua obert. Va ser llavors quan PSM-IV va consensuar fer les al·legacions. EU també s'oposa al projecte tal com és ara. No hi ha fet al·legacions, però pressionarà des de l'Ajuntament de Palma.