"És bo que és conegui i que s'estigui a temps de modificar i de reduir impactes", perquè, d'aquesta manera, la proposta que s'exposi públicament compti amb "moltes menys al·legacions", ha manifestat la batlessa. Per aquesta raó, s'ha mostrat "contenta que estiguem a temps de modificar-la". A més, Calvo ha explicat que la via connectora "suma diferents fases i actuacions", de manera que actualment únicament és troba en tramitació la primera. La resta, ha indicat, van formar part de la presentació per part del Consell de Mallorca perquè fos una "proposta transparent" i els ciutadans la poguessin conèixer i manifestar la seva opinió sobre aquesta qüestió.
Aquesta manera de presentació, ha posat èmfasi, "marca una diferència" en relació amb "temps passats, que crec que hem de valorar". Així, Calvo ha admès que la proposta d'execució tècnica s'ha de "millorar" i s'ha mostrat satisfeta que també opini així la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol. Alhora, ha agraït que l'institució insular vagi a iniciar una ronda de contactis amb els veïns de li zones per intercanviar informació sobre aquesta qüestió. Per la seva banda, el primer tinent de batlessa i regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, José Hila, ha detallat que la via té vuit projectes diferents, dels quals només s'ha informat sobre un, el relatiu al tram entre Son Ferriol i la carretera d'Inca Ma-13.
Així, Calvo ha confiat que quan el projecte arribi al consistori llaura contingui modificacions respecte al presentat públicament. A més, ha indicat que administrativament l'Ajuntament no pot presentar al·legacions, ja que "estem en un període anterior i tenim possibilitats de reacció". "Emetrem els informes quan toqui, però abans d'això, la nostra voluntat és la de millorar el projecte". L'Ajuntament analitzarà tècnicament la proposta i "direm on millorar-la", ha afirmat Hila.
Francesc Antich
El vicesecretari general dels Socialistes de Mallorca i conseller insular de Presidència, Cosme Bonet, ha considerat «irrellevant» el que digués el president del Govern, Francesc Antich, el 2008 en relació amb la via connectora. Cal recordar que Antich va dir en aquella ocasió que la intenció del Govern era fer una via C-80, és a dir, una carretera convencional en què no es podrien superar els 80 quilòmetres per hora. Tot i això, el projecte presentat pel Departament de Carreteres del Consell de Mallorca estableix que serà una AV-100, en què es permetrà circular per aquesta via a 100 quilòmetres per hora. Això suposa, tot i això, una lleugera rebaixa dels 120 quilòmetres per hora que marcava el projecte de segon cinturó ideat pel PP en la passada legislatura.
«Si el president Antich fa dos anys va contestar una cosa o una altra a una pregunta parlamentària, sense haver passat el projecte per les mans dels tècnics, crec que això és irrellevant», ha asseverat Bonet. El socialista ha prosseguit incidint que el compromís adoptat pel seu partit ha estat el de modificar el projecte del segon cinturó ideat pel PP en la passada legislatura. «Ens vam comprometre a fer un projecte menys impactant i això és el que hem fet».
«Respecte a la via connectora crec que la posició del Partit Socialista ha estat clara i llampant», ha subratllat Bonet en el sentit que la intenció de la formació era la d'eliminar el projecte del segon cinturó per dissenyar una alternativa menys agressiva per al territori. Tot i això, des de PSM-Iniciativa Verds, soci de govern al Consell, van criticar aquest dimecres que el projecte presentat no ha estat consensuat i va anunciar que presentaran al·legacions al mateix. Aquest matí Esquerra Unida també s'ha sumat al rebuig del projecte i ha reprotxat al PSIB que reprodueixi el model de mobilitat que defensaven 'populars' i 'uemites' en la passada legislatura.En relació amb aquesta qüestió, el també conseller insular de Presidència ha recalcat que «ells (Bloc) formen part de l'equip de govern, i aquest equip de govern va parlar i ha aprovat (el projecte de la via connectora) al Consell Executiu».
Obert a modificacions
Les crítiques del Bloc al projecte de via connectora es produeixen de manera simultània a les protestes expressades pels veïns que es veuran afectats per les expropiacions o per la proximitat de la via al seu habitatge, i que reclamen una modificació del traçat i de l'impacte de la mateixa. Sobre aquesta qüestió, Bonet ha declarat que el Consell és obert a fer modificacions sobre el projecte inicial en ares a minimitzar els efectes negatius de la via connectora i que aquesta afecti «al mínim de persones possible».
Tot i això, ha agregat que es tracta d'un projecte important i que, per tant, «algun afectat tindrà». A més, ha assegurat que el Consell ara està mantenint contacte amb diversos grups. Finalment, ha assenyalat que la Institució intentarà reduir «els impactes particulars» d'aquelles persones que es puguin veure directament afectades pel projecte, si bé ha matisat que al mateix temps intentaran mantenir «l'interès general».
EU, també en contra
EU s'ha sumat aquest dijous al rebuig expressat pel Bloc-Iniciativa Verds a la via conectora que projecta el Consell de Mallorca i ha criticat que en la passada legislatura el PSIB participés en manifestacions sota el lema 'Qui estima Mallorca no la destrueix', en contra del model de mobilitat que defensaven PP i UM, i actualment impulsi una infraestructura d'aquesta envergadura. La candidata de la formació a l'Ajuntament de Palma, Nanda Caro, ha considerat que «no és correcte» que el PSIB s'oposés al segon cinturó i al desdoblament de la carretera de Manacor i projecti una «còpia exacta» en el segon cinturó de Palma.
Per a Caro, la proposta «trenca» el consens amb la ciutadania i «desacredita» als pactes progressistes que tenien com a objectiu «no repetir les polítiques del binomi PP-UM». Per aquest motiu, EU s'oposa «frontalment» al projecte presentat pel PSIB». «Aquest no és l'estil de l'esquerra», ha assenyalat Caro, que ha afegit que l'esquerra «no governa a base de decrets ni de sorpreses, sinó que pren aquest tipus de decisions amb la participació de la ciutadania després d'un procés participatiu».
Sobre la gestió de la presidenta de la Institució, Francina Armengol, ha assenyalat que «sembla que el PSIB s'hi hagi oblidat de la reforma de la Platja de Palma i de com la ciutadania ha rebutjat un projecte que li modificava el seu dia a dia». Caro ha tancat assenyalant que la proposta d'EU segueix «invariable». «Volem un desdoblament d'una carretera convencional, per circular a una velocitat màxima de 80 km/h, sense grans accessos ni carrils d'acceleració que consumesquin territori».
2 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ja es veu que el PSOE vol ser més de dreta que el PP.
Com va dir no sé qui: "Solo aciertan cuando rectifican".