Els tècnics de Carreteres del Consell van enviar dia 8 un escrit al conseller insular d'Obres Públiques.

TW
3

Notícies relacionades

Externalitzar -contractar una empresa privada perquè faci una feina per a l'Administració- és un recurs habitual, però també és la clau de la penúltima polèmica de la via connectora. Ahir, dotze dels enginyers de la Direcció insular de Carreteres feren pública una carta signada en què diuen que ningú no els ha "sol·licitat" l'opinió "en la redacció dels projectes de la via connectora" i que just en saben allò "que n'han difós els mitjans de comunicació" perquè no l'han fet ni supervisat: l'han redactat diferents empreses de la Península. Aquesta, però, no és la primera vegada que els tècnics de Carreteres es queixen sobre qüestions relacionades amb l'externalització de la via connectora. El 8 de febrer ja havien enviat un escrit al conseller insular d'Economia i Obres Públiques, Antoni Alemany; i la setmana passada es varen reunir amb el conseller de Presidència, Cosme Bonet.

Gairebé tots els tècnics de la Direcció insular de Carreteres estan indignats per la manera com s'ha fet el projecte de la via connectora. De fet, segons fonts de Carreteres mateix, la majoria consideren que el projecte és una aberració i que és il·legal dividir-lo en set trams per poder-lo adjudicar a dit i evitar d'haver de fer-ne un concurs públic. Primer varen ser els veïns i el GOB; després, els grups de l'oposició i els mateixos socis del PSIB, els partits del Bloc. Però ara, amb l'oposició dels tècnics del Consell, queda clar que la proposta de via connectora no agrada a ningú. La presidenta del Consell, Francina Armengol, ha quedat sola, amb el PSIB, defensant un pla criticat per mastodòntic, innecessari, massa car, destructor de territori i, fins i tot, perquè és susceptible d'haver-se encarregat vulnerant la llei. Així i tot, ja ha dit diverses vegades que està disposada a cedir i fer minvar l'impacte de la via.

Segons fonts de Carreteres, la carta la signaren tots els tècnics que treballaven ahir, excepte un, el cap de laboratori: Joan Cifre. Precisament, és el cap de laboratori qui ha dirigit la redacció dels set projectes de la via connectora, sota les ordres del director insular, Ernesto Santamaria. Però cap dels altres devuit tècnics de la direcció de Carreteres no hi ha tingut res a veure. Per això mateix, tal com recollia el reportatge Embós a la via, emès despús-ahir a Televisió de Mallorca, representants dels tècnics es reuniren la setmana passada amb el conseller de Presidència, Cosme Bonet. Li feren saber que el projecte final és un "despropòsit" i que els n'havien "apartat completament".

De fet, segons fonts de Carreteres, si el projecte l'haguessin dirigit els enginyers que ho fan habitualment, no hauria estat tan polèmic. Asseguren que no s'ha fet consensuant-lo amb els veïns ni integrant-lo amb l'entorn. A més, aquestes mateixes fonts donen la raó a una de les principals crítiques a la iniciativa: recorden que s'havia acordat fer una carretera desdoblada, com consta en el Pla director de carreteres, i que en canvi s'ha dissenyat una via amb totes les característiques d'una autopista. Per si no n'hi hagués prou, també es preveia externalitzar la direcció de les obres, però els tècnics s'hi han oposat amb una carta al conseller Alemany, perquè diuen que és il·legal que els funcionaris del Consell no les supervisin i perquè fer-ho costaria tres milions d'euros de més. Segons sembla, de moment han aconseguit evitar-ho.