TW
1

El conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Alemany, va ser clar ahir: abans de les eleccions del 22 de maig, s'hauran licitat i hauran començat les obres dels set trams de la via connectora. Això, doncs, condicionaria el PP en cas d'un canvi de color de l'equip de govern, perquè es trobaria les actuacions en marxa i ja seria molt difícil canviar el projecte. De fet, el primer tram de la via connectora, el nou enllaç amb l'autovia de Llevant que inclou els accessos al Coll d'en Rabassa, a Mercapalma i al Carrefour, ja està licitat. Es preveu que les obres comencin al març o a l'abril. Devers el març el Consell també fa comptes licitar els quatre trams següents i les actuacions durarien, en total, entre dos anys i dos anys i mig. Així doncs, segons les previsions d'Alemany, la via connectora s'hauria d'haver enllestit a la tardor de l'any 2013, com a molt tard.

El conseller va presentar ahir vespre les xifres definitives del projecte en un acte al Laboratori d'Arquitectura Francesc Quetglas, a Palma, que va tancar la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol. La presidenta va dir que la via connectora "resumeix la tasca de la institució que presidesc", perquè milloraria la qualitat de vida de la gent i la competitivitat econòmica adaptant-se al territori. Els set trams de la via sumen quinze quilòmetres i costaran, en total, 157 milions d'euros. Inclouen desset quilòmetres de carril bici i gairebé sis de vials per a vianants, a més d'onze quilòmetres de pantalles acústiques per reduir el renou dels cotxes i 52 quilòmetres de barreres de protecció especialment segures per als motoristes.

Notícies relacionades

No separarà

La via està pensada per a 142.286 vehicles al dia amb un màxim de 4.884 cotxes per hora. A més, disposa de tretze enllaços amb altres carreteres, dotze passos de vianants i 30 accessos a zones concretes. El director general de Carreteres del Consell, Ernesto Santamaría, va destacar que la carretera de circumval·lació "no aïllarà cap barriada" i que separarà manco del que ho fa l'actual Ma-30. En aquest mateix sentit, Armengol va recordar que el segon tram, per exemple, que inclou l'enllaç amb l'autovia de Manacor, permetrà que els veïns de Son Ferriol caminin fins a Son Llàtzer.

El tercer tram, el desdoblament entre Son Ferriol i l'eix central, inclou accessos al Pla de na Tesa i el quart, l'enllaç amb el doble eix central, tindrà accessos a les Cases Noves, Son Ramonell i l'Alcampo. A partir d'aquest punt, s'acaba la Ma-30, però la via connectora perllongarà l'actual carretera fins al camí dels Reis, amb accessos a la Indioteria i Son Castelló Nord. El vuitè tros és un nou enllaç amb la carretera de Sóller i els accessos a Son Castelló Ponent, Son Sardina i Son Rossinyol. El darrer arribarà a Can Valero, desdoblarà el camí dels Reis i se'n soterraran 1,4 quilòmetres. A l'acte de presentació del projecte també hi havia la batlessa de Palma, Aina Calvo, i el conseller d'Habitatge, Jaume Carbonero, a més d'altres autoritats.