Dimiteix Joan Arrom, director del Teatre Principal de Palma
Joan Arrom, en una imatge d'arxiu. Foto: T. Ayuga. Segons un comunicat del Consell de Mallorca, Joan Arrom presentà la seva dimissió "per motius personals" al final de la setmana passada al conseller de Cultura i Patrimoni, Joan Font. S'indica, a més, que el conseller Joan Font i Guillem Roman assumiran les funcions de la gerència del Teatre. Així, el Patronat de la Fundació Teatre Principal de Palma haurà d'estudiar i determinar el nou organigrama. Joan Font ha lloat la tasca desenvolupada al front del teatre i la dinàmica amb la qual ha procedit en els tres anys de director. Segons Font, Arrom ha desenvolupat una important tasca de divulgació de les arts escèniques, posant en marxa la sala petita i possibilitar coproduccions amb altres teatres a nivell estatal.
L'any 1 de la independència
Més de set-cents anys d'història són dificíls de condensar en una hora i vint minuts, i més si el desenllaç acaba amb un futur (utòpic o no) en què Mallorca esdevé lliure dins el marc d'uns Països Catalans independents. Aquesta és, a grans trets, l'essència del que vol transmetre Protocol Estendard, l'espectacle amb el qual l'Obra Cultural Balear celebrà ahir vespre la Diada de Mallorca dins un teatre Principal ple fins al galliner. Davant un públic ben encoratjat pel que anava a veure, l'obra creada per Francesc Ribera Titot parlà amb llenguatges ben diferents: des de l'àrab dels nostres avantpassats fins al català actual, passant per la música amb accent valencià, el rock de Dept i el cant coral bunyolí; una barreja d'ingredients per tal de narrar la història de l'Illa d'ençà de 1229 fins a un futur proper (o no).
Els colors del Barber de Sevilla
Després d'aquell Faust que omplí de gom a gom la sala Gran del teatre Principal de Palma el juliol, arriba la segona proposta de la XIII Temporada d'òpera amb Il Barbiere di Siviglia, de Gioacchino Rossini. Aquesta òpera bufa és carregada d'originalitat en l'estilisme i en l'escenografia. Aquesta és la definició de la posada en escena que José Carlos Plaza ha fet de l'obra de Rossini i que ara aterra al Principal sota la direcció musical de Xisco Bonnin. "Vam veure la proposta que Plaza creà l'any 94, produïda pels italians Maggio Musicale Fiorentino, i ens va seduir per la seva originalitat, pels colors tan vius dels vestits i també per la seva fidelitat amb el text de Rossini", apuntà Bonnin. A l'escenari del Principal hi pujaran demà i dissabte, a les 21.00 hores, nou solistes arribats de Bilbao, Girona, Moscou, Romania, Itàlia i Palma, acompanyats del poble, soldats i figuració, que interpreten alguns membres del Cor del Teatre Principal i del Cor Juvenil.
El somni americà, penjant d'un fil
Els Estats Units no sempre han estat la superpotència que avui intenten vendre’ns i el famós somni americà no ha estat sempre tan perfecte com semblava. L’any 1949, el dramaturg nord-americà Arthur Miller (1915-2005) es va atrevir a plantar cara a aquest món idíl·lic i pròsper que els governants americans prometien als ciutadans. Així, un 10 de febrer s’estrenà Mort d’un viatjant (Death of a salesman, sota la direcció d’Elia Kazan).
Risc i oportunitat
Fa 15 anys, Josep Pere Peyró escrigué l’obra de teatre Els vius, una reflexió sobre "la impossibilitat de reconèixer el mal quan aquest es dóna en el temps present que estam vivint", definí l’autor. L’obra quedà en un calaix. Mai no s’arribà a estrenar. "No era el seu moment, encara". Ara, amb la nova unió dels centres escènics catalans i el teatre Principal de Palma li ha arribat la seva gran oportunitat.
Entremesos mallorquins amb un toc de cabaret
Acidesa, sarcasme, textos irreverents i temes controvertits, aquests eren els ingredients principals dels entremesos, peces de teatre breu que van néixer fa més de cinc-cents anys. Ara, el teatre Principal de Palma recupera l’esperit d’aquests espectacles populars gràcies a l’obra Melodies de Brouvell, que s’estrena demà dirigida per Pere Fullana. El muntatge es basa en quatre entremesos anònims fets a Mallorca.
Arriba a Palma el teatre en versió comentada
Divendres arribarà a la sala Petita del teatre Principal l'obra L'Art de la Fuga. Aquesta producció, que ve des del País Valencià, arriba avalada pel premi Abril 2010 al millor text, millor autor i millor espectacle i ja es pogué veure la temporada passada a la fira de Manacor. La història ens relata la vida i obra de Victor Essenbach, un pianista -suposam que imaginari- que es disposa a fer una espècie de masterclass a joves pianistes i amants de la música en general. L'encarregat d'interpretar aquest persoantge, carismàtic i amb un estil molt personal, és l'actor Josep Manel Casany. Però tot i que en un principi podria remetre'ns com un monòleg o una classe magistral, allò més curiós és que aquesta obra arriba a Mallorca amb els comentaris del seu director, que van aparareixent en subtítols a mesura que va avançant el desenvolupament de l'acció.
La solidaritat reviu Mercedes Sosa
L'esperit i la història de la cantora argentina Mercedes Sosa omplí el teatre Principal de Palma amb un concert solidari organitzat per la Fundació s'Olivar d'Estellencs. Passaven deu minuts de les nou del vespre quan l'actor Joan Bibiloni i el seu fill introduïren l'espectacle recordant les causes a les quals es destinaria la recaptació del concert: a les aldees infantils Serpaj, als artesans del nord de l'Argentina i a les víctimes de la República Democràtica del Congo i Ruanda. El president de la Fundació s'Olivar, Juan Carrero, reivindicà la lluita del col·lectiu al conflicte dels grans llacs africans. "Després d'una lluita de catorze anys, s'han fet més progressos en els darrers mesos", afirmà. espectacle començà amb una conversa pare-fill dels dos autors.
Les retallades ja són realitat
El Consell de Mallorca aprovà ahir, per 18 vots a favor i 13 en contra, la modificació dels crèdits en el pressupost de 2011. Aquesta decisió afectarà directament les ajudes que diferents organitzacions dedicades a la cultura, el patrimoni, la llengua i la igualtat rebien de la institució insular per dur a terme la seva activitat. Els doblers serviran per fer front als 1,7 milions d'euros que el teatre Principal deu a la UTE Dragados-Melchor Mascaró. El coordinador de l'Obra Cultural Balear, Tomeu Martí, introduí el punt número 33 de l'ordre del dia i, amb to solemne, carregà durament contra la decisió del Partit Popular. La qualificà d'"arbitrària, injusta, antidemocràtica i fora de tota lògica". El Consell admet que falta de liquiditat prové del deute del Govern
Tisorada a les ajudes culturals
El Consell de Mallorca retallarà les subvencions de Cultura i Igualtat per tal de pagar el deute d'embargament del teatre Principal d'1,7 milions d'euros a la UTE Dragados-Melchor Mascaró. Aquesta tisorada suposa reduir un 7,06% el capítol 4, destinat a ajudes nominatives de Cultura que, a més, afectaran de manera important entitats que treballen a favor de la cultura i llengua catalanes. L'anul·lació d'aquestes partides també rebaixa 574.000 euros els ajuts destinats a Igualtat. El vicepresident de Cultura, Joan Rotger, presentarà al ple una modificació del crèdit dels pressuposts que afectaria 28 associacions, col·lectius o convocatòries municipals.
L'embargament del Principal quedarà liquidat per octubre
La gerent del teatre Principal, Margalida Moner, anuncià ahir que la primera quinzena d'octubre espera pagar el deute d'embargament d'1,7 milions d'euros reclamats per Dragados per ordre judicial. Es refereix a l'embargament que pateix la Fundació del teatre per les obres de reforma. Moner avançà que en la propera sessió plenària del Consell, dia 8 de setembre, iniciaran els tràmits per disposar d'una "partida extraordinària" que s'haurà de retallar d'altres partides que fins ara no existien. L'anunci de Moner coincidí amb la presentació de la temporada escènica del Principal per al proper trimestre. La programació també ha patit retallades i algunes companyies -3 o 4, segons la gerent- de moment no han acceptat o "no han confirmat" les actuacions, arran de les noves condicions del Principal sobre el cobrament dels espectacles: o bé per taquilla o bé per catxets. Així i tot, Margalida Moner recalcà que la programació presentada ahir és la que estava planejada per l'anterior equip del Principal.
UGT exigeix negociar qualsevol acció que pugui afectar la plantilla del Teatre Principal
El sindicat UGT ha exigit aquest dilluns, després de reunir-se amb el vicepresident de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell, Joan Rotger, que "se sàpiga a tota hora el que la direcció del Teatre Principal vol fer amb el teatre i ens asseguem a negociar" les qüestions que puguin afectar els treballadors.
Els treballadors del Principal denuncien una 'situació insostenible'
Els delegats sindicals de la Fundació del Teatre Principal han denunciat davant Inspecció de Treball la "situació insostenible" que pateixen els treballadors de l'espai escènic regit per Margalida Moner i gestionat pel Consell. Asseguren que "la manca de respecte als empleats" per part de la gerència ha estat el fet determinant per interposar la denúncia. Això suposarà ara iniciar l'actuació de protocol de riscos laborals marcat per la normativa. Tal com publicà diumenge dBalears, fa diverses setmanes que els sindicats van sol·licitar una reunió amb la gerent Margalida Moner després que aquesta explicàs als mitjans de comunicació que "la plantilla està sobredimensionada" i anunciàs la intenció de realitzar "noves contratacions amb personal de confiança" i que "hi haurà acomiadaments". Sobre els motius concrets de la denúncia presentada dilluns, UGT apunta possibles infraccions en matèria de salut laboral.
La direcció del Principal no rep els sindicats després d'anunciar retallades
Deu dies després que la direcció de la Fundació Teatre Principal anunciàs, a través dels mitjans de comunicació, una imminent retallada de la plantilla "sobredimensionada" de l'espai escènic de Palma, els sindicats denuncien que, des de llavors, "no s'ha mantingut cap reunió amb cap mandatari de la institució", malgrat que estan sol·licitades des de fa setmanes. Els delegats de personal de la Fundació es mostren sorpresos per les declaracions que realitzà la directora gerent del teatre, Margalida Moner, qui "anuncià retallades sense haver-ho negociat amb el comitè d'empresa ni haver-se presentat a la majoria dels treballadors".
Antich: “Hem d'assumir que entram en un altre temps”
La crisi econòmica fou l'eix principal del discurs que el president, Francesc Antich, va fer ahir al vespre amb motiu de la Diada de les Illes Balears. En canvi, va passar de puntetes sobre els escàndols de corrupció que continuen sacsejant la política balear. "Encara es troben d'actualitat judicial uns comportaments rebutjables per part d'alts càrrecs d'institucions", va dir Antich. Va afegir que tothom n'ha de "prendre nota" i assumir que "entram en un altre temps, en una altra època en què episodis com aquests no es poden tornar a repetir mai més". Tot seguit va dir que els ciutadans ho reclamen, que les institucions ho han de fer realitat i que el Govern "ja ha posat a l'abast alguns instruments". Però deixant de banda aquestes poques frases, el president va parlar, sobretot, de crisi. I també d'educació i, fins i tot, de l'Estatut i el federalisme. Antich indicà que la crisi s'havia originat en un model de creixement "basat en l'especulació i en guanys ràpids", i que per superar-la cal "cohesió social per crear un creixement sòlid i just". Per això reclamà sumar esforços "implicant-hi el sector privat, els col·lectius socials i fins els individus".
El xarlatan: “Us canviaré la vida!”
"Sempre hi ha hagur xarlatans, però la proliferació actual ha fet que hi estiguem envoltats", afirma Quim Masferrer, alma mater de Teatre de Guerrilla. quan parla d'El xarlatan, l'espectacle que es podrà veure fins al pròxim diumenge a la sala Petita del teatre Principal de Palma. Masferrer, autor, codirector i actor de l'obra, parteix de dos eixos: els antics xarlatans que anaven per les fires dels pobles venent productes inversemblants; i l'actualitat, quan han proliferat xarlatans a qualsevol àmbit de la vida quotidiana.
Somiar: el camí per escapar de la crua realitat
Alma és una carnissera de barri, separada i amb un fill de 4 anys, que cerca la manera de sobreviure a les misèries de cada dia amb l'únic recurs que és a l'abast d'aquells que res no tenen llevat d'ells mateixos: els somnis. Aquesta és la història que Miquel Àngel Raió fa arribar al públic a Cristalls irisats de plàstic xinès, l'obra que guanyà el premi Teatre Principal de texts dramàtics 2009 i que es representarà dijous i divendres al Principal a les 21.00 hores, i dissabte a Inca a les 19.00 hores. "L'obra tracta uns temes quotidians que afecten tothom. Alma, la seva germana i la seva amiga tracten de trobar un camí, de sentir-se contentes", explica Miquel Àngel Raió, qui ha experimentat amb nous formats en aquest treball. "Es pot dir que és un espectacle de teatre cinema. Hi ha dues pantalles que tenen una interacció constant amb l'escenari. Jo sé rodar. De fet, em guany la vida amb això, i la cosa està sortint bé. He fet moltes projeccions per a teatre i crec que he aconseguit una bona integració de llenguatges", assenyalà.
De la Mare Nostrum a Bellver
"Raimon va dir 'jo vénc d'un silenci' i jo puc dir que vénc d'una ronquera, que ja no em fa patir tant". Maria del Mar Bonet s'entregà anit al públic que omplí el teatre Principal i que l'esperava després que no pogués cantar per una afonia la Sibil·la a la Seu el dia dels Reis. Tanmateix, ahir la decepció tornà música en un ambient gairebé màgic.Maria del Mar Bonet presentà el darrer disc, Bellver, juntament amb l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, amb qui l'ha gravat. La Simfònica va ser dirigida, en aquesta ocasió, per Xisco Bonnín i hi col·laboraren el percussionista Antonio Sánchez i el guitarrista Toni Cruz, a qui Bonet presentà abans d'hora, en la que fou una de les anècdotes del vespre. No hi faltaren les autoritats. Així, la batlessa, Aina Calvo; la regidora de Cultura, Nanda Ramon; el conseller de Cultura i Patrimoni, Joan Font, i el director insular de Cultura, Maties Garcias, se sumaren als aplaudiments que sonaven més forts cançó rere cançó.
Els Escènica desafien el futbol
La darrera producció de Mort de Dama, dirigida per Rafel Duran és una de les més nominades. Les arts escèniques i la dansa desafiaran dilluns un altre espectacle ben cobejat: el futbol. Els organitzadors dels premis Escènica no estan gens preocupats pel seguiment del Barça-Madrid, encara que de ben segur no en faltaran referències durant la gala que se celebrarà dilluns, a partir de les 22.50 hores, al teatre Principal. "Serà una vetlada per recordar", manifestava ahir el director de Fanteatre i col·laborador de dBalears, Javier Matesanz, instigadors de la cerimònia. Es tracta d'una gala, per cert, que és una reivindicació històrica del sector des de fa més de vint anys, com subratllà ahir el delegat de Teatrre del Govern, Josep Ramon Cerdà, i que premiarà els millors espectacles produïts a les Balears d'ençà l'1 de gener de 2009 al 31 de juliol de 2010. Dansa, millor actriu, millor espectacle, millor dramatúrgia i text original són algunes de les 12 categories en concurs, a les quals opten fins a 21 companyies teatrals o de dansa. Menció especial tindran també els tres guardons honorífics que entregaran els organitzadors a persones o entitats vinculades amb el teatre d'arreu de les Illes.
Un món de paper
Plecs és un espectacle d'allò més rodó, amb elements de teatre, acrobàcies i música. Ens parla sobre un món de paper, que no és més que una metàfora sobre la vida mateixa, plena de paper i de sorpreses que arriben en qualsevol moment. Aquesta obra, protagonitzada per Manolo Alcántara, Xabi Eliçagaray, Claudio Inferno i Karl Stets, és una coproducció d'Enfila't, el Teatre Nacional de Catalunya, el Centre d'Arts Escèniques de Reus i Cir-que o! La funció es durà a terme al teatre Principal entre avui i demà.