El Teatre Principal aprova la nova estructura de gestió i el pressupost de 2012
Moner i Rotger, després de l'acomiadament de Bonnín, parlaren amb els membres del Cor. Foto: A. L. La junta de Patrons del Teatre Principal ha aprovat el seu nou model organitzatiu i el pressupost de 2012 "a la recerca de fórmules" per "incrementar els ingressos", optimitzar els recursos i potenciar el sistema de coproduccions amb entitats privades de Mallorca, segons han informat en un comunicat. Dins de l'objectiu de "disminuir" les despeses de gestió del teatre, la junta d'aquest dimecres ha donat el vistiplau a l'amortització de vuit places laborals que, segons asseguren "han perdut les funcions que desenvolupaven" com "conseqüència de l'aplicació del nou model organitzatiu". En relació amb els cors, el Consell de Mallorca ha assenyalat que "el seu funcionament no experimentarà cap modificació" respecte al sistema que es venia aplicant fins ara.
El PSIB denuncia que 'continua la neteja ideològica' en el Teatre Principal de Palma
El PSIB-PSOE en el Consell de Mallorca denuncia que el PP "continua la neteja ideològica de treballadors del Teatre Principal" de Palma i que, "al mateix temps que deixen al carrer a 8 treballadors, creen 2 llocs de treball d'alta direcció que ocuparan persones anomenades a dit pel PP".
La Fundació Teatre Principal acomiada Francesc Bonnín
Bonnín, dirigint l'orquestra i el cor en una de les òperes del 2011. Foto: T. Ayuga. El patronat del Fundació Teatre Principal ha certificat avui el cessament de Francesc Bonnin com a director de l'àrea musical del Teatre, però abans ha revocat les condicions del seu darrer contracte modificades per l'anterior gerent perquè cobri 7 dies per any treballat en lloc de 45. El Consell de Mallorca ha explicat en un comunicat que el patronat de la Fundació ha aprovat la nul·litat de la resolució que va firmar l'anterior gerent del Teatre Principal, Joan Arrom, que el 2010 va convertir el contracte de Bonnin en una relació subjecta al règim general i va cancel·lar la seva condició de càrrec d'alta direcció. Després d'aquest canvi de contracte del director de l'àrea musical del Teatre Principal, la junta del patronat ha donat el vistiplau al cessament de Bonnín.
La direcció del Teatre Principal acomiadarà el seu director musical
Els integrants del cor, amb el director musical, durant una protesta pels acomiadaments que es duran a terme. Foto: Arxiu. El vicepresident de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca, Joan Rotger, ha anunciat avui en la reunió del Patronat de la Fundació Teatre Principal de Palma celebrada aquest matí, l'imminent acomiadament de l'actual director de l'àrea Musical de la institució teatral, Francesc Bonnin. Rotger ha indicat que la direcció del Teatre Principal plantejarà l'acomiadament de Bonnin en la pròxima reunió del patronat, basant-se en un informe de l'àrea de Recursos Humans, ha informat el Consell de Mallorca en un comunicat. Al llarg de la reunió, el vicepresident i la directora gerent del Principal, Margalida Moner, han explicat a la resta de membres del patronat que l'acomiadament exigirà, prèviament, l'anul·lació de la resolució que l'antic gerent del teatre, Joan Arrom, va firmar el 2010.
Margalida Moner i el Principal
Moner vol tranquil·litzar ara els cors del Principal, després que s'hagin llançat a la protesta. Per què, un cop més, un membre del PP sembra la incertesa i després fa d'apagafocs?
L'oposició demana la dimissió de Margalida Moner
L'oposició ha demanat la dimissió de la directora gerent de la Fundació Teatre Principal, Margalida Moner, per la seva "incapacitat" per gestionar la institució i per les declaracions que va realitzar aquest dimarts en relació amb que l'haurien d'haver tancat de "un dia per a un altre, com Spanair."
“Hauríem d’haver tancat el Principal com Spanair: d’un dia per l’altre”
Moner, en una imatge retrospectiva, ha defensat el pla de gestió per al Teatre Principal que preveu acomiadaments. Foto: Grup Serra. La directora gerent del teatre Principal reacciona a les crítiques dels treballadors de manera contundent: "Hauríem d'haver tancat el Principal com Spanair: d'un dia per l'altre". Aquesta fou la seva actitud l'endemà que els treballadors en demanassin la destitució i que es tiri enrere la proposta del Consell sobre el nou model organitzatiu del teatre. Moner parlà ahir al matí amb l'agència de notícies Europa Press; després ja no volgué fer pus declaracions. L'única resposta des del Principal era que la gerent "té tot el matí de reunions" i hi afegien un educat "telefoni demà". Per contra, els serveis de premsa de Palau Reial es desentenien per complet de les paraules de Moner. Hores més tard, el vicepresident del Consell, Joan Rotger, emetia un comunicat en defensa de la proposta presentada pel seu equip. De les declaracions de Moner, cap comentari.
Els treballadors del Principal rebutgen la proposta de reestructuració de l'empresa
La cap visible de l'entitat, Margalida Moner, anuncià al costat de Joan Rotger i Jaume Colomer la intenció d'acomiadar alguns treballadors. Foto: Arxiu. UGT ha informat que els treballadors de la Fundació Teatre Principal de Palma han acordat en assemblea rebutjar la totalitat de la 'Proposta de reestructuració' de l'empresa -que destruiria "17 llocs de treball" i ha demanat la seva "retirada immediata", ja que, segons la seva opinió, la directora-gerent de l'entitat, Margalida Moner, "només persegueix els fets consumats i no la negociació". A més, ha revelat que en la reunió, han ratificat la denúncia interposada el passat divendres davant Inspecció de treball per "la falta de negociació col·lectiva". En aquest sentit, el sindicat ha demanat l'obertura d'un procés negociador col·lectiu, legal i real, per treballar en l'optimització dels recursos econòmics i humans del Teatre Principal, així com la destitució de la directora-gerent.
El Consell implantarà un nou model d'explotació intensiva per al Teatre Principal
El Consell i la gerència del Teatre Principal, de Palma, pretenen incrementar els ingressos. Foto: T. Ayuga. El Consell de Mallorca preveu implantar un nou model de gestió al Teatre Principal de Palma per incrementar els ingressos que suposarà dur a terme una explotació intensiva de les instal·lacions, amb programació pròpia i activitats de tercers, i el foment de les coproduccions, entre altres mesures. El vicepresident de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca, Joan Rotger, i la gerent de la Fundació Teatre Principal, Margalida Moner, han presentat avui la proposta de nou model de gestió del teatre que respon a la necessitat d'incrementar els ingressos i optimitzar els recursos, ha informat l'entitat insular en un comunicat.
Intens passeig per la vida de Tennessee
El teatre Principal torna a retre homenatge al dramaturg nord-americà Tennessee Williams l'any que se celebra el centenari del seu naixement. Aquesta vegada ho fa amb un recorregut per la seva dramàtica i també productiva vida. Sota el simple títol de Tennessee, l'actor Martí Peraferrer s'endinsa en la vida del dramaturg en una obra que "parla molt poc dels treballs i molt sobre la seva vida", assegura.
La família Sans torna en temps d’eleccions
Han passat gairebé vint anys d'ençà que els jovençans membres d'Estudi Zero estrenaren l'esbojarrada història de La família Sans. Les tires còmiques de Chass Addams eren el punt de partida d'un muntatge que han reposat fins fa gairebé uns mesos amb motiu del 25è aniversari de la companyia, amb més de 200 representacions a les espatles. Ara, la història d'aquesta particular família i el senyor Llabrés tornen a la palestra amb aventures noves i d'actualitat i sota el títol de La família Sans II.
Les arts escèniques, contra la “irresponsabilitat” del Consell
Tot feia pensar que una jornada de protesta en dilluns plujós i al migida no donaria fruit, però no va ser així. El món de les arts escèniques va demostrar ahir que està en peu de guerra contra les responsables de Cultura del Consell de Mallorca i que no quedaran impassibles davant una possible ‘mort' del sector. El motiu de la protesta és l'anunci fet divendres per la gerent del teatre Principal, Margalida Moner, de suspendre la convocatòria d'ajudes per produir i concertar projectes escènics. Aquestes subvencions es convocaren el maig passat, però ara, a final d'any i quan les empreses teatrals ja han efectuat la despesa confiant en elles, el Consell decideix no atorgar-les.
El xarlatan: “Us canviaré la vida!”
"Sempre hi ha hagur xarlatans, però la proliferació actual ha fet que hi estiguem envoltats", afirma Quim Masferrer, alma mater de Teatre de Guerrilla. quan parla d'El xarlatan, l'espectacle que es podrà veure fins al pròxim diumenge a la sala Petita del teatre Principal de Palma. Masferrer, autor, codirector i actor de l'obra, parteix de dos eixos: els antics xarlatans que anaven per les fires dels pobles venent productes inversemblants; i l'actualitat, quan han proliferat xarlatans a qualsevol àmbit de la vida quotidiana.
Somiar: el camí per escapar de la crua realitat
Alma és una carnissera de barri, separada i amb un fill de 4 anys, que cerca la manera de sobreviure a les misèries de cada dia amb l'únic recurs que és a l'abast d'aquells que res no tenen llevat d'ells mateixos: els somnis. Aquesta és la història que Miquel Àngel Raió fa arribar al públic a Cristalls irisats de plàstic xinès, l'obra que guanyà el premi Teatre Principal de texts dramàtics 2009 i que es representarà dijous i divendres al Principal a les 21.00 hores, i dissabte a Inca a les 19.00 hores. "L'obra tracta uns temes quotidians que afecten tothom. Alma, la seva germana i la seva amiga tracten de trobar un camí, de sentir-se contentes", explica Miquel Àngel Raió, qui ha experimentat amb nous formats en aquest treball. "Es pot dir que és un espectacle de teatre cinema. Hi ha dues pantalles que tenen una interacció constant amb l'escenari. Jo sé rodar. De fet, em guany la vida amb això, i la cosa està sortint bé. He fet moltes projeccions per a teatre i crec que he aconseguit una bona integració de llenguatges", assenyalà.
De la Mare Nostrum a Bellver
"Raimon va dir 'jo vénc d'un silenci' i jo puc dir que vénc d'una ronquera, que ja no em fa patir tant". Maria del Mar Bonet s'entregà anit al públic que omplí el teatre Principal i que l'esperava després que no pogués cantar per una afonia la Sibil·la a la Seu el dia dels Reis. Tanmateix, ahir la decepció tornà música en un ambient gairebé màgic.Maria del Mar Bonet presentà el darrer disc, Bellver, juntament amb l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, amb qui l'ha gravat. La Simfònica va ser dirigida, en aquesta ocasió, per Xisco Bonnín i hi col·laboraren el percussionista Antonio Sánchez i el guitarrista Toni Cruz, a qui Bonet presentà abans d'hora, en la que fou una de les anècdotes del vespre. No hi faltaren les autoritats. Així, la batlessa, Aina Calvo; la regidora de Cultura, Nanda Ramon; el conseller de Cultura i Patrimoni, Joan Font, i el director insular de Cultura, Maties Garcias, se sumaren als aplaudiments que sonaven més forts cançó rere cançó.
Els Escènica desafien el futbol
La darrera producció de Mort de Dama, dirigida per Rafel Duran és una de les més nominades. Les arts escèniques i la dansa desafiaran dilluns un altre espectacle ben cobejat: el futbol. Els organitzadors dels premis Escènica no estan gens preocupats pel seguiment del Barça-Madrid, encara que de ben segur no en faltaran referències durant la gala que se celebrarà dilluns, a partir de les 22.50 hores, al teatre Principal. "Serà una vetlada per recordar", manifestava ahir el director de Fanteatre i col·laborador de dBalears, Javier Matesanz, instigadors de la cerimònia. Es tracta d'una gala, per cert, que és una reivindicació històrica del sector des de fa més de vint anys, com subratllà ahir el delegat de Teatrre del Govern, Josep Ramon Cerdà, i que premiarà els millors espectacles produïts a les Balears d'ençà l'1 de gener de 2009 al 31 de juliol de 2010. Dansa, millor actriu, millor espectacle, millor dramatúrgia i text original són algunes de les 12 categories en concurs, a les quals opten fins a 21 companyies teatrals o de dansa. Menció especial tindran també els tres guardons honorífics que entregaran els organitzadors a persones o entitats vinculades amb el teatre d'arreu de les Illes.
“Passi el que passi hi haurà òpera”
El teatre Principal de Palma està d'estrena: nou director, nou programa imprès, nova i esperada temporada d'òpera i ànims renovats, en concret els del director musical de l'espai, Xisco Bonnín, que veu "il·lusionat" com ara "el conseller Font aposta pels muntatges operístics". Un total de quatre muntatges (2 concerts i 2 òperes) formen aquesta XXIV Temporada, que ha estat possible "després de patir tots aquests mesos" gràcies a "devolucions de part de l'IVA que no estaven previstes", apuntà Font. Tot i això, el conseller insular de Cultura encara no ha aconseguit, o almenys no ha fet oficial, el nom d'un patrocinador econòmic per tal de completr el programa líric. Malgrat que aquestes negociacions estiguin "gairebé fermades", en el pitjor dels casos, si no s'aconseguís aquest suport "el programa operístic continuaria amb els 4 espectacles programats per a aquest semestre. Passi el que passi hi haurà òpera al Principal", afegí.
“El sistema actual socialitza les pèrdues i privatitza els guanys”
Manté viu l'esperit del hippy que lluita contra el sistema establert. A més, en "temps difícils" com els actuals, creu que és "moment de tornar a fotre canya", de tornar al "rotllo dur". Són els arguments del controvertit Pau Riba (Palma, 1948) que torna a l'Illa en un tour de concerts elèctrics. Ahir actuà a Capdepera i avui ho farà a Palma. Serà al teatre Principal a les 21.00 hores quan agafarà la guitarra elèctrica per presentar l'Electròccid Àccid Dioptria Xou. És un dels sis espectacles que té en funcionament i, amb els Muuu, ofereix una combinació de "temes canyers". En realitat, són cançons editades als setanta en els discs Dioptria i Electroccid àccid alquimístic xoc, que ara tornen a l'actualitat amb més embranzida.
El somni americà, penjant d'un fil
Els Estats Units no sempre han estat la superpotència que avui intenten vendre’ns i el famós somni americà no ha estat sempre tan perfecte com semblava. L’any 1949, el dramaturg nord-americà Arthur Miller (1915-2005) es va atrevir a plantar cara a aquest món idíl·lic i pròsper que els governants americans prometien als ciutadans. Així, un 10 de febrer s’estrenà Mort d’un viatjant (Death of a salesman, sota la direcció d’Elia Kazan).