El Govern és partidari de descentralitzar la gestió dels aeroports
La directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual, ha remarcat que el Govern presidit per Francesc Antich, ha advocat per descentralitzar la gestió dels aeroports de les Balears i que la seva administració sigui pública -mitjançant la participació de l'Executiu balear, consells insulars o ajuntaments- i privada.
L'electrificació de la xarxa ferroviària provocarà modificacions en els horaris
Els Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ha anunciat avui que a partir del 22 de novembre es cancel·laran els primers i últims trens entre les estacions de Palma i l'Enllaç, que se substituirà per autobusos, amb motiu de les obres d'electrificació de la línia. El director general de Mobilitat, Antoni Verger, i el gerent de SFM, Jaume Jaume, han explicat avui que l'objectiu és mantenir el màxim nombre de sortides de tren possibles.
SFM proposa instal·lar una xarxa de fils amb sensors de moviment
Tècnics de la Conselleria de Mobilitat, efectius de la Guàrdia Civil i membres d'Emergències, dimecres a la zona zero de la col·lisió. Serveis Ferroviaris implantarà un sistema que detecti possibles caigudes d'objectes damunt les vies. Tot i que encara no se sap quina de les opcions serà triada finalment, sí que és segur que constarà de tecnologia avançada. La que té més possibilitats, ara per ara, és la de la xarxa de fils, que anirien clavats a tots els murs de contenció. El fil elèctric realitzaria les tasques d'un sensor de moviment, el qual enviaria una alerta al Centre de Control de Trànsit si detectàs algun moviment o, fins i tot, si es rompés. Aquesta opció és una de les que el gerent de SFM, Jaume Jaume, posà sobre la taula en la reunió d'ahir del comitè de seguretat i salut.
On és l'error? En la construcció del mur el 2003 o en la reforma del 2004?
La investigació sobre les causes de l'accident de Sineu es bifurca en dos camins: el que condueix a la construcció del mur de contenció, l'any 2003, i el que acaba en la posterior reforma, l'any 2004. La trinxera fou aixecada amb les obres de reobertura de la línia de tren fins a Manacor, el darrer any de la legislatura del Pacte de Progrés. Aleshores, fou una UTE formada per les constructores Comsa, Nielsen Mascaró i Isolux Wat la que s'encarregà d'aixecar el tram de les trinxeres a l'entrada de Sineu.
La Guàrdia Civil investiga la qualitat dels materials amb què es reformà el mur
Tècnics de la Conselleria dimecres a la zona de col·lisió. La investigació sobre les causes del despreniment del mur de Sineu se centra ara en la qualitat dels materials amb què es reformà l'any 2004. Els investigadors de la Guàrdia Civil tracten d'analitzar, igualment, amb quins criteris de qualitat es reconfigurà tota la zona de trinxeres. Aquestes obres, projectades i gestionades per la Conselleria de Mobilitat dirigida per Mabel Cabrer (PP), costaren 2,3 milions d'euros. Aquest és el preu que l'Administració abonà a les dues constructores que s'encarregaren de la reforma a l'altura de Sineu. La Guàrdia Civil, com també el gruix de tècnics de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), no entén com pogué caure un mur amb un "tall tan net". Aquesta paret de contenció cedí dimecres al matí, obstaculitzà les vies i va fer descarrilar el tren de Manacor.
El Govern demana als populars que deixin de desviar l'atenció
El director general de Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Toni Verger, va reclamar ahir al Partit Popular que "deixi de desviar l'atenció, ja que acusen l'Executiu que va arreglar les deficiències del metro de Palma". "El nostre únic interès és col·laborar amb la Justícia i que s'aclareixi tot amb la màxima celeritat", explicà ahir Verger. És per això que l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en representació de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, s'ha personat a les diligències prèvies obertes al Jutjat número 7 de Palma, amb motiu de la denúncia interposada pel Partit Popular amb referència a les obres d'emergència del metro.
“Serem inflexibles si no es compleixen els serveis mínims”
El director general de Mobilitat, Antoni Verger, anuncià ahir que el Govern serà "inflexible i obrirà expedients disciplinaris i depurarà responsabilitats" si es produeix cap "anomalia" durant la vaga, convocada a partir de demà en els Ferrocarrils de Mallorca, "que impedeixi el compliment dels serveis mínims o obstaculitzi les vies". El comitè d’empresa ha convocat una aturada dels ferrocarrils per als dies 16, 18, 20, 24, 26 i 28 de juny.
Se cerquen respostes
Dues investigacions que faran Adif i Renfe, a més del procés judicial obert pel jutjat de guàrdia de Gavà, determinaran les causes del tràgic atropellament. Les primeres informacions apunten la "imprudència" de les víctimes en travessar la via sense utilitzar el pas subterrani, tal com assenyalaren algunes de les autoritats que acudiren al lloc dels fets, com ara el ministre de Foment, José Blanco, i el president de la Generalitat, José Montilla. Aquesta hipòtesi fou criticada pel cònsol de l'Equador a Barcelona, Freddy Arellana Ruiz, qui demanà que s'esperàs el resultat de la investigació judicial per fer-ne cap valoració. Precisament, de les 13 víctimes mortals, almenys cinc eren de nacionalitat equatoriana. Però malgrat les crítiques del cònsol, Blanco va insistir en la sospita de la imprudència.
Es confirmen 12 morts
Són 12 i no 13, tal com es presumia fins ara, les víctimes de l'accident de tren que tingué lloc a Castelldefels la nit de Sant Joan, segons informà ahir en un comunicat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. El Jutjat de Primera Instància rebé la confirmació oficial dels serveis forenses de l'Institut de Medicina Legal, que asseguren que finalment són 12 les víctimes del tràgic atropellament.
En marxa cap a la mobilitat sostenible
La Setmana de la mobilitat que s'acaba de celebrar és el toc d'atenció que un canvi de model és possible i necessari. Un transport públic, de qualitat, barat per a l'usuari, amb connexions, accessible... aquest és l'objectiu. Per assolir-lo, també cal un canvi en la mentalitat dels usuaris perquè siguin conscients de la insostenibilitat d'un model que prioritza el vehicle particular. El director general de Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Antoni Verger, n'és conscient: "Canviar un model que fa tants anys que està implantat a les nostres illes requereix de molts de factors i el primer ha de ser oferir una bona xarxa de transport públic que cobreixi les necessitats i doni satisfacció a les expectatives dels usuaris".
Un milió d'usuaris per a la bici pública
El regidor de Mobilitat, José Hila, espera que el servei de bicicleta pública de Palma tingui més d'un milió d'usuaris en la primera fase. Hila es mostra molt confiat amb l'èxit del servei i fins i tot el veu més útil que el metro, perquè connectarà els ciutadans a les zones amb més mobilitat. Amb tot, però, no se sap què durarà aquesta primera fase, atès que no s'acabarà fins que no es faci la primera ampliació del servei.
El PSM-IV-ExM exigeix la dimissió del regidor de Mobilitat de Cort
El PSM-IniciativaVerds-Entesa ha demanat aquest dilluns la dimissió del regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma, Gabriel Vallejo, per haver "traspassat la línia del que és admissible" en l'exercici d'un càrrec públic havent fet un "ús manipulat" d'un informe sobre el carril bici d'Avingudes.
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Josep Codony, qui va dirigir IB3 en l'època Bauzá, serà el nou director general de l'ens públic
- Narges Mohammadi: dona de foc
- El PSIB rebutja Josep Codony com a director general d'IB3 pels seus atacs a la llengua catalana durant el govern de Bauzá