Els familiars hagueren de viure ahir una situació extrema per la tragèdia. | Marta P

TW
0

Dues investigacions que faran Adif i Renfe, a més del procés judicial obert pel jutjat de guàrdia de Gavà, determinaran les causes del tràgic atropellament. Les primeres informacions apunten la "imprudència" de les víctimes en travessar la via sense utilitzar el pas subterrani, tal com assenyalaren algunes de les autoritats que acudiren al lloc dels fets, com ara el ministre de Foment, José Blanco, i el president de la Generalitat, José Montilla.

Aquesta hipòtesi fou criticada pel cònsol de l'Equador a Barcelona, Freddy Arellana Ruiz, qui demanà que s'esperàs el resultat de la investigació judicial per fer-ne cap valoració. Precisament, de les 13 víctimes mortals, almenys cinc eren de nacionalitat equatoriana.

Però malgrat les crítiques del cònsol, Blanco va insistir en la sospita de la imprudència i afirmà que "com tots som conscients que no es pot travessar per una autovia, cal tenir la mateixa prudència per les vies del tren".

Així mateix, després de travessar el pas subterrani de l'estació, va assegurar que aquest nou accés és l'únic autoritzat i que les instal·lacions compleixen "amb tota la normativa de seguretat vigent". De fet, Adif recordà que l'estació fou remodelada i inaugurada el mes de novembre passat.

Malgrat la seguretat mostrada per les autoritats vers el bon manteniment de l'estació, la regidora d'ERC a Castelldefels, Maria Àngels Coté, va advertir aquell mes, poc després de quedar obert l'accés soterrat, que podia ser "una ratera" en la revetla de Sant Joan i els mesos d'estiu, quan hi hagués més gent.

Ho va dir en el torn de precs i preguntes del ple municipal del 26 de novembre, a l'acta del qual es recull que Coté, tot i no al·ludir al risc que els passatgers optassin per creuar les vies per evitar el passadís, va constatar que el túnel va suposar el tancament del pont.

Però més enllà del debat entorn de les mesures de seguretat, el cert és que travessar les vies del tren en comptes de fer servir els passos habilitats és una pràctica habitual que es repeteix cada dia en diferents indrets de l'Estat. Concretament a Catalunya és molt usual fer-ho, especialment a les zones costaneres, on les vies separen els nuclis urbans de les platges.

De fet, el mateix dimecres de l'accident, tant sols tres hores abans, dues persones foren atropellades per altres trens a les localitats catalanes de Sant Feliu de Llobregat i Sant Adrià del Besòs.

Condolences arreu

Les condolences per la tragèdia van ser nombroses i van arribar des de moltes institucions, no solament d'àmbit estatal sinó també internacional. El president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, mostrà el seu dolor als familiars de les víctimes i els traslladà el seu condol. Així ho expressà des de Líbia, on ahir es reuní amb el president d'aquest país, Muamar el Gaddafi.

Per part seva, el líder del PP, Mariano Rajoy, expressà el pesar de tot el seu partit pel "tràgic accident" i va enviar una "abraçada molt forta a totes les famílies". Des del Parlament Europeu, el president, Jerzy Buzek, lamentà el "terrible accident". Quant al president de la Comissió Europea, José Manuel Durao Barroso, assegurà que es tracta d'una "tragèdia" que li suscita una "commoción especial".

A Catalunya, el d'ahir fou decretat dia de dol oficial, amb les banderes onejant a mitjan pal. Tots els partits polítics catalans se sumaren al dol i manifestaren el condol als familiars de les víctimes i el seu suport als ferits. La batlessa de Palma expressà, en nom de tots els ciutadans, el condol al batle de Castelldefels.

Verger descarta que un xoc així passi a Mallorca

És gairebé improbable que es registri a l'Illa un accident com el de Castelldefells. El director general de Mobilitat, Toni Verger, assegurà ahir que la limitada xarxa de trens mallorquina "pràcticament impossibilita" que s'hi produeixi un accident d'aquest tipus.

"Per una banda, hi ha molt pocs dies de l'any amb servei nocturn de trens", explicà Verger. La Nit de Nadal, una revetla de sa Pobla al juliol, el Dimecres i el Dijous Bo d'Inca, i les festes palmesanes de Sant Sebastià, aquestes són les escasses jornades de l'any en què els trens funcionen durant la matinada.

Es produeix així una paradoxa: les mancances de la xarxa ferroviària són les que fan molt difícil repetir a la mallorquina un accident com el de la nit de Sant Joan. A més, els trens s'aturen a totes les andanes de la línia, així que no és possible que un passi per una estació a més de 100 quilòmetres per hora. Sempre s'hi aturarà. Tan sols hi ha unes estacions, a l'altura del terme municipal de Marratxí, on alguns trens no s'aturen al matí. "Això no obstant, si el servei és nocturn", precisa Verger, "tenen ordres d'aturar-se en totes".

Evidentment, les limitacions d'una petita xarxa ferroviària no són les mateixes que les vies de Renfe. A la Península, de fet, és habitual i lògic que un tren de llarga distància no s'aturi a totes les estacions.

En tot cas, assegura que el Servei de Ferrocarrils de Mallorca (SFM) demana la presència de policies locals a les estacions. "Quan un ajuntament ens sol·licita un servei nocturn, els requerim que hi enviï efectius locals, i fins i tot guàrdies civils, a vigilar les instal·lacions". A més, assegura, es contracten agents de seguretat d'empreses privades segons els casos. L'única sorpresa, idò, "seria que qualque gat botàs a les vies". Però això no és controlable.