L'estació de Son Fuster Vell el setembre del 2007, després de les pluges. | VASIL VASILEV

TW
0

El director general de Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Toni Verger, va reclamar ahir al Partit Popular que "deixi de desviar l'atenció, ja que acusen l'Executiu que va arreglar les deficiències del metro de Palma".
"El nostre únic interès és col·laborar amb la Justícia i que s'aclareixi tot amb la màxima celeritat", explicà ahir Verger. És per això que l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en representació de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, s'ha personat a les diligències prèvies obertes al Jutjat número 7 de Palma, amb motiu de la denúncia interposada pel Partit Popular amb referència a les obres d'emergència del metro.

La Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat ha volgut respondre d'aquesta manera a l'ampliació del 18 de maig passat de la denúncia feta pels populars sobre "les contractacions irregulars que ascendirien fins a 10,5 milions d'euros per unes obres del metro que tampoc no podrien ser considerades urgents", com va recalcar fa uns dies l'exconsellera de Transports i Obres Públiques Mabel Cabrer.

Segons va respondre ahir Verger, "les pluges d'agost i setembre del 2007 van provocar una situació alarmant que va obligar a suspendre el servei de metro i a declarar un seguit d'actuacions d'emergència". Per fer aquestes tasques de reparació de les deficiències estructurals inicials, "es contractà l'auditoria i l'assistència tècnica d'Ineco, que mai no executà les obres de reparació del metro". Segons precisà, "les actuacions foren realitzades per les mateixes 21 empreses que construïren el metro, perquè ja coneixien la infraestructura". Amb tot, Verger, que estimà en 30 milions d'euros el cost total de la reparació de les deficiències del metro que van obligar a tenir-lo aturat un any, assegurà que "a Ineco només li pagaren 2,4 milions i no 10,5 milions d'euros". Sobre un altre punt controvertit, és a dir, si "realment" es podrien considerar una urgència les obres, el director general de Mobilitat va adduir que, "si no s'haguessin declarat com una urgència la reparació d'aquestes mancances, hauria suposat tancar el servei uns dos anys".

"Adjudicacions a dit"

"SFM adjudicà a la UTE Ineco-Grusamar el contracte de consultoria i assistència, atès que de les cinc companyies que varen participar en la licitació va ser la que oferí un millor preu i una millor proposta tècnica", indicà Verger. D'aquesta manera, va justificar els 8,8 milions d'euros destinats a diferents projectes ferroviaris que va obtenir també Ineco-Grusamar i desmentia així les acusacions dels populars sobre les "adjudicacions a dit".
"L'adquisició de les noves unitats mòbils elèctriques es va fer condicionada per la dependència tècnica amb l'empresa farbricant CAF", va aclarir el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Jaume Jaume.

I és que el 31 de juliol de 2008, el Consell d'Administració dels SFM va aprovar l'adquisició de les noves unitats, si bé tenint en compte la dependència tècnica, subscrita el 27 de desembre del 2005 -durant la legislatura de Jaume Matas-, segons va detallar el gerent de SFM. A més, els mateixos populars havien posat sobre la taula que les unitats mòbils per valor de 54 milions d'euros havien estat un contracte entre CAF i el Govern i que també s'hauria realitzat de manera irregular i allunyada dels processos legals establerts per aquest tipus d'adquisicions.

Molt greu, sis dies després de l'accident a Sineu

Amador Ferriol, el maquinista del tren que va descarrilar dimecres prop de Sineu, continua ingressat en estat molt greu a la Unitat de Cures Intensives (UCI) de l'Hospital Universitari Son Dureta de Palma sis dies després del sinistre. Segons van informar ahir dematí fonts del centre sanitari, "no s'ha detectat cap canvi en l'estat del ferit, que encara està en coma per les lesions que va patir en el crani, com també en el tòrax i la regió abdominal".
Ferriol va ser intervingut quirúrgicament el mateix dia de l'accident amb la finalitat d'estabilitzar-lo i des de llavors no s'han produït alteracions significatives en el seu estat. Durant la compareixença d'ahir, el gerent de SFM, Jaume Jaume, va assegurar que "es realitzaran totes les mesures necessàries perquè no torni a registrar un accident com el de Sineu" i va afegir que "després de fer un estudi acurat i les actuacions pertinents es podrà reobrir el tram de via entre Manacor i Sineu".

"Ara parlen d'accident i amb el metro, de negligència del PP"

El portaveu del PP al Parlament, Francesc Fiol, criticà ahir que el Govern es "tregui les culpes de sobre" després de l'accident ferroviari de Sineu de la setmana passada sense que s'hagi fet abans una anàlisi de les causes que el provocaren. El popular va retreure a l'Executiu una "doble vara de mesurar", perquè, "sense haver-ne fet una investigació", considera el succés del tren com un "accident" i, en canvi, "si s'inunda el metro, és una negligència i la culpa és del PP".

"Es treuen la culpa de sobre sense estudiar si es tracta d'una negligència o d'una falta de manteniment. Cal ser més seriosos i responsables", afegí Fiol, qui recalcà que el PP vol que s'investiguin i s'aclareixin els fets. El popular anuncià que duran la qüestió al Parlament i considerà lògic que el Govern es personi en la causa judicial oberta pel PP amb relació a les obres del metro.

El PP indicà que tractarà d'aclarir quines revisions s'han portat a terme el darrer any a la línia de tren Palma-Manacor, sobretot després de les intenses pluges i que s'hagués alertat públicament de perills. El PP ja ha demanat a la Conselleria una còpia del contracte de manteniment dels corredors ferroviaris; de les tasques de manteniment efectuades; de les denúncies de sindicats, personal i comitè d'empresa; de les sol·licituds de feina a la via; de les actuacions efectuades al pont de Petra amb perill d'esbucament; i de les ordres i informacions sobre el tram afectat.

Al marge d'això, Fiol confirmà que el PP retirarà l'esmena per permetre el golf de Son Baco (Campos) que plantejava en el decret Nadal a canvi que les mesures per ampliar hotels també puguin beneficiar explotacions agrícoles. Fiol criticà la gestió de la crisi que fa el Govern i remarcà que, si els dos primers pressuposts de l'Executiu d'Antich no haguessin estat tan "expansius", ara no caldria prendre mesures d'ajust tan "negatives". Així mateix, afirmà que una hipotètica retallada en les assignacions econòmiques que reben els grups s'hauria d'estudiar entre tots. Finalment, el PP anuncià el suport a la llei del consell audiovisual, que es vota avui, després que li acceptin 21 de les 25 esmenes presentades. Amb tot, la popular Bel Llinàs reclamà que els informes del consell audiovisual siguin vinculants, com passa a la resta de comunitats que el tenen, i tingui capacitat recaptadora per gaudir d'independència.