Volen un altre model de país
Prop de 250 persones demanaren ahir amb una marxa reivindicativa entre Caimari i Selva que es retiri el Pla de carreteres. "Ni més asfalt, ni més creixement, ni més especulació". Prop de dues-centes cinquanta persones es van manifestar ahir migdia en contra del Pla de carreteres del Consell de Mallorca que s'aprovarà de manera definitiva abans que acabi l'any. La marxa va discórrer pacíficament pel lateral de la carretera general que uneix Selva i Caimari. Col·lectius ecologistes, sindicats i plataformes ciutadanes s'han afegit a la campanya iniciada el desembre del 2008 pel GOB contra aquest pla, que preveu entre altres actuacions la construcció d'autovies entre Llucmajor i Campos, Manacor i Sant Llorenç i Peguera i Andratx. La creació de noves circumval·lacions al voltant de nuclis com Sineu, Felanitx, Bunyola, Santa Margalida, Llubí i la Ràpita és, segons els manifestants, "escessiva" i "desmesurada" i respon a "un model que no volem per a Mallorca". Això va explicar ahir la portaveu del GOB, Margalida Ramis.
Dos testimonis afirmen que van donar diners per al temple investigat en el cas Peatge
Un matrimoni mallorquí ha testificat avui davant de la jutgessa del cas Peatge que va donar diners per a la construcció d'un temple de meditació que el fiscal sospita es va fer amb diners desviats de les obres de la carretera de Manacor. En aquest cas s'investiguen presumptes desviacions de diners públics cap a obres privades facturades com si fossin part dels treballs de desdoblament de la carretera de Manacor a Inca.
Citats pel cas Peatge testimonis de Taiwan i el Japó sobre la construcció d'un temple
La jutgessa del cas Peatge de presumpta corrupció ha citat per a diferents dies de maig i juny al voltant d'una quinzena de testimonis, entre ells alguns de Taiwan, el Japó i Holanda, en relació amb la construcció d'un temple de meditació que el fiscal sospita que va fer-se amb diners malversats.
La via connectora tindrà rotondes i no serà autovia
El Consell de Mallorca revisarà el projecte de la via connectora de Palma (el nou segon cinturó) per fer-lo menys impactant. Aquest és el compromís que assumí ahir el ple de la institució, després que els socis de govern (PSOE i Bloc) ho pactassin el dia abans per evitar votar dividits. L'acord suposa que, en lloc de fer-se una autovia, com fins ara plantejaven els socialistes, es farà una carretera convencional de doble calçada a imatge del desdoblament de Palma a Manacor, com volia el Bloc. A efectes pràctics, això suposa que, d'entrada, els enllaços amb altres vies es faran amb rotondes. Les connexions a diferent nivell, que a l'actual projecte es preveien per tot, ara només es faran si el trànsit ho requereix.
Un testimoni afirma haver vist facturar obres privades a la UTE de la carretera Palma-Manacor
Un testimoni, propietari d'una pedrera de Petra que es va veure afectada pel desdoblament de la carretera Palma-Manacor, ha reafirmat davant de la jutgessa d'instrucció del cas Peatge que l'exenginyer cap de Carreteres del Consell balear, Francisco Orejudo, l'exzelador d'aquesta àrea Gabriel Mestre, i exdirector insular Gonzalo Aguiar van facturar a la UTE encarregada d'aquestes obres diversos treballs efectuats a nivell particular als seus domicilis, uns fets que es troben sota investigació en aquest procediment judicial.
La denunciant de Peatge diu a la jutgessa que no declarà el que li atribueix la Policia
L'exadministrativa de la UTE que desdoblà la carretera de Palma a Manacor negà ahir que una de les dues declaracions que realitzà davant la Policia sigui seva. Aquest document, que denuncia la trama del cas Peatge, du data del 13 de març de 2009. Magdalena M. hi apunta haver realitzat fotocòpies de documents i factures de tres carpetes. La testimoni, tanmateix, nega ara aquests fets davant la jutgessa.Magdalena fou la persona que denuncià davant la Policia les presumptes irregularitats del cas Peatge, juntament amb el seu excompany sentimental, Gabriel Rossell, propietari d'una pedrera que es va veure afectada per les expropiacions de l'obra. De fet, Rossell té obert un contenciós amb el Consell per aquests terrenys i reclama fins a set milions d'euros. La indemnització rebuda fou notòriament inferior. La testimoni digué que fou el seu company qui veié les famoses carpetes, una vegada que l'anà a cercar a la feina, i que tots dos hi feren un cop d'ull. En aquestes tres carpetes hi haurien factures de les obres que s'havien fet mitjançant la UTE a casa dels principals imputats en el cas: l'exenginyer en cap de Carreteres del Consell Francisco Orejudo; l'exzelador insular Gabriel Mestre i l'exdirector insular Gonzalo Aguilar.
Armengol es mostra disposada a incloure canvis en la via connectora
La presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol, ha afirmat que està oberta a realitzar canvis en el projecte de la via connectora de Palma per reduir el seu impacte, encara que ha insistit, davant les crítiques del Bloc, que no és una autovia, sinó un desdoblament com el de la carretera de Manacor.
Un imputat del cas Peatge rebé aigua “pudent”
El responsable de seguretat i salut de la UTE que realitzà les obres de la carretera de Palma a Manacor, Carlos Calafat, va negar ahir davant la jutgessa instructora del cas Peatge que hagués destinat material de les obres per a fins propis. En canvi, reconegué que, un cop havia deixat de treballar a la UTE, hi va parlar per telèfon perquè li passassin el contacte d'una persona que li pogués enviar una camionada d'aigua a la seva finca de Valldemossa.
Aguiar admet que 45 camions abocaren terra a la seva finca
L'exdirector insular de Carreteres del Consell Gonzalo Aguiar (UM) reconegué ahir davant la jutgessa del cas Peatge que obrers del desdoblament de la carretera Palma-Manacor van descarregar en una de les seves finques uns 45 camions de terra procedent d'aquestes obres. Tot i això, precisà que es tractava de la terra sobrant dels treballs i en alguns casos d'"enderrocs", i que ho va fer com un "favor" a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) encarregada de l'actuació per així evitar els costos de traslladar les restes a un abocador. També afegí que altres veïns de la zona feren el mateix. L'imputat presentà factures del que costà després el tractament de la terra. Així mateix, fou interrogat sobre les obres que una altra de les empreses que feia feina a la carretera, Electro Hidraúlica, realitzà a casa seva i presentà les factures dels treballs. El cas Peatge investiga presumptes irregularitats en la construcció del desdoblament, que tingué un sobrecost de 18 milions d'euros. Als imputats se'ls acusa de possibles delictes de malversació, suborn, falsedat i prevaricació.
L'exdirector insular de Carreteres declararà demà pel cas Peatge
La jutgessa del cas Peatge ha citat a declarar demà com a imputat l'exdirector insular de Carreteres del Consell de Mallorca Gonzalo Aguiar (UM), que va ser detingut el març de 2009 per aquesta causa de presumpta corrupció de l'anterior legislatura. Gonzalo Aguiar va ser director insular de Carreteres a l'actual i passada legislatures i va ser arrestat en l'anomenada operació Peatge, dirigida per la Fiscalia Anticorrupció, amb altres 17 persones.
Foment manté tota la inversió a les Illes Balears
El Ministeri de Foment no aturarà cap de les grans inversions en infraestructures previstes a les Illes Balears, segons anuncià ahir el seu responsable, José Blanco. Es tracta de vint-i-dues obres, totes amb un cost superior al milió d'euros, que afecten les comunicacions per carretera i per tren. No va parlar de les més petites, però fonts de Foment diuen que tampoc no s'aturaran.El conseller insular d'Economia i Hisenda, Antoni Alemany, declarà ahir que aquesta "és una bona notícia", perquè "són infraestructures necessàries". Creu que totes les obres negociades amb Foment són importants, però destacà, a tall d'exemple, la de la via connectora dels accessos a Palma, una de les més grans dins aquest paquet i que "és imminent". També va dir que, deixant les Illes sense cap retallada, es provava de reparar el retard d'inversió en infraestructures respecte d'altres comunitats. "S'ha reconegut que Balears acumulava un cert retard en finançament i que l'esforç que es feia ara era per compensar-lo", declarà.
De Montuïri a Sant Joan més segurs
A partir d'ara, anar de Montuïri a Sant Joan serà molt més segur gràcies a la reforma integral de la carretera que ha duit a terme el Consell de Mallorca, amb una inversió de 6 milions d'euros. Melchor Mascaró SA ha estat l'empresa que ha efectuat aquesta actuació dins els 6 quilòmetres de via que uneix les dues poblacions. A l'acte d'inauguració hi fou present la presidenta del Consell de Mallorca, Francina Armengol; el conseller insular d'Hisenda i Obres Públiques, Antoni Alemany; el batle de Sant Joan, Joan Magro; el primer tinent de batle de Montuïri, Jaume Bauçà, i representants dels dos ajuntaments i de l'empresa constructora.
La UIB adverteix que les carreteres inunden el camp
L'investigador de la Universitat de les Illes Balears (UIB) Joan Estrany ha estudiat durant anys la composició de l'aigua i dels sediments que corren per la conca del torrent de na Borges. Es tracta d'un treball que ha servit per determinar que "la ciutat de Manacor constitueix el principal problema de contaminació del torrent" i per assegurar que "les zones que conserven les marjades, els parats i els albellons pateixen poca erosió i, quan plou, no s'inunden".
La reforma de la via d'Inca a Caimari començarà a partir del mes de febrer
Les obres de reforma de la carretera que uneix Inca amb Caimari són cada dia més a prop tot i no tenir el vistiplau d'una part dels veïns i dels ecologistes. Encara que el projecte inicial preveia que les obres començassin durant el mes d'octubre, el departament d'Obres Públiques del Consell de Mallorca va confirmar a dBalears que l'actuació s'iniciarà, previsiblement, "entre febrer i març", depenent del procés d'expropiacions i d'ocupacions de les finques. En concret, la reforma afecta un total de 56 veïns del municipi de Selva.
El PP sospita que el Consell es gasta el conveni de carreteres en afers socials
El portaveu del PP al Consell, Jaume Font, afirmà ahir que el seu grup sospita que l'equip de govern hauria destinat a despesa social doblers del conveni de carreteres que paga Madrid. El Govern central transferí a mitjan any uns 50 milions d'euros a la institució insular per pagar les primeres obres del conveni però, com que aquestes no s'han iniciat fins ara, els populars creuen que el Pacte se'ls estaria gastant en altres qüestions i, "si això fos així, seria molt greu", advertí Font.
El PSIB admet que usà diners de les carreteres per a despeses corrents 'perquè es podia fer'
El president els Socialistes de Mallorca, Antoni Alemany, ha reconegut que l'administració presidida per Francina Armengol (PSIB) la passada legislatura va invertir els diners destinats a carreteres en el pagament de despeses corrents.
- Aproven tres borses de feina a l'EMT Palma amb l’exigència del B2 de castellà i l’exclusió del català
- El Pi, altres partits locals i independents preparen «una gran coalició mallorquinista» en vistes a les properes eleccions
- Fan una crida a no adquirir productes d’Israel, com els comercialitzats per Illa Camp o Agromart
- El Col·legi Pedro Poveda celebra la vintena edició del seu Certamen Literari
- Un centenar de vehicles de mercaderies amb destinació a les Balears estan retinguts a València i Barcelona