Estratègiques
Per la seva banda, el diputat socialista José Manuel Bar, membre de la comissió en la qual el ministre de Foment, José Blanco, va fer l'anunci, també ho valora molt positivament. Les inversions "es mantenen intactes, segons estava programat", declarà ahir. Assegurà que el Ministeri les havia considerades "estratègiques" perquè, "tot i les dificultats pressupostàries, no hi haurà restricció". Afegí que aquest tractament especial era per "la bona feina feta entre les institucions balears i de les distintes illes i el Govern central", ja que d'una banda s'havia tingut en compte la realitat insular i, de l'altra, el retard i el dèficit en inversions respecte d'altres comunitats. "El PP va sotmetre Balears a un enorme dèficit d'infraestructures. Ara hi estam posant remei", digué Bar.
Els socialistes asseguren que la decisió de Blanco és una més de les que s'han pres a causa de la bona relació entre els governs socialistes de l'Estat i de les Illes Balears. Així mateix, citen el model de finançament autonòmic com un altre exemple d'èxit gràcies a la bona relació, tot i que no té cap ressort que asseguri que s'arribarà a la mitjana del finançament de les comunitats. Per part seva, la diputada del PP de Balears al Congrés, Maria Salom, es mostrà incrèdula amb l'anunci i va dir que Blanco "no ha estat capaç de dir del principi al final" com afectarà la retallada d'inversions les Balears, perquè just explicà els contractes que no es rescindirien. "No sabem fins on pot arribar la retallada i el ministre n'ha donat poques explicacions" en la compareixença al Congrés, afirmà Salom.
També declarà que l'absència de referències de Blanco als projectes que es poden endarrerir pot ser per dues causes: que no ha volgut "molestar" els balears davant la possibilitat que la rebaixa pugui ser agressiva, o que Blanco encara no n'hagi decidit els detalls, cosa que vodria dir que "improvisa".
Catalunya, la més afectada per la tisorada
PALMA La retallada de 6.400 milions d'euros en la inversió en infraestructures del Ministeri de Foment per a enguany i el 2011 afectarà especialment Catalunya, on es rescindiran cinc dels trenta-dos contractes que Foment preveu aturar a tot l'Estat. Entre les obres perjudicades del Principat hi ha l'accés amb tren a l'aeroport del Prat.
Després de Catalunya, les comunitats més damnificades són Cantàbria, Aragó i Castella-Lleó. Al País Valencià també es retallaran obres emblemàtiques, com el TGV entre València i Castelló, que queda suspesa. En canvi, a més de a les Balears, no es reduirà cap inversió a les Canàries, Castella-la Manxa, Navarra, la Rioja i el País Basc.
De les 32 obres cancel·lades, 12 es contractaran de nou més endavant, 2s es tornaran a licitar i 18 seran completament rescindides. Foment vol estalviar-se així devers 926 milions d'euros. Així mateix, es reprogramaran 199 actuacions més, de manera que s'endarreriran entre un i quatre anys. En total, s'hauran rescindit el 2,7% dels 1.116 contractes d'obra nova de més d'un milió d'euros que té en marxa el Ministeri i es reprogramaran el 17% dels contractes. Així, el 80,3% dels treballs quedaran com estaven prevists.
Blanco admeté que la tisorada tindria una "important repercussió" en les empreses d'obra civil i en el mercat laboral, però no va voler fer cap previsió dels efectes que tindrà.• Agències
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Quina vergonya mantindre el nefast tren de llevant amb la crisis que tenim!!!!! Basta de projectes absurds. NECESSITAM UN BON TRANSPORT PÚBLIC! NO AL TREN DE LLEVANT!
Per una vegada no som eñs que ho paguen tot. Tanta sort, per una vegada MAdrid ens ha tengut "peneta". LA INDEPENDÈNCIA és el que ens cal, no la llimosna de Madrid (que benvinguda sia a tot això)
Ja ho digue en Jaume Matas, la mare de Deu nom Joana!,