És habitual trobar qui no entén amb nitidesa què és allò que s'amaga darrere la paraula "educació". En aquest sentit, són molts els pares i mares que, quan han d'elegir un centre per als seus fills, es fixen excessivament en aspectes relacionats amb l'aprenentatge de coneixements en un estat pur (el nivell?); és a dir, es tendeix a reduir el servei que ofereixen els centres educatius al fet d'aprendre moltes matemàtiques, a saber llegir bé en català o a tenir un nivell digne en llengües estrangeres. Fins a un cert punt i en determinades conjuntures, aquesta actitud pot ser comprensible, però ha de ser complementada amb altres aspectes tan o més importants en el procés de creixement dels més joves.
Fins i tot, en alguns centres s'ha fonamentat massa el projecte pedagògic a sobre el vessant acadèmic i s'ha deixat de banda altres elements essencials en l'educació de qualsevol persona. Malgrat tot, des de l'hora dedicada a la tutoria (sobretot en els nivells de Secundària i a Batxillerat) hi ha molts centres que des de fa un temps han emfatitzat esforços en algunes d'aquestes àrees, tot i que encara són molts els que o no tracten molts d'aquests temes o bé ho fan de manera inadequada i poc freqüent. Amb tot, val a dir que amb el pas dels anys l'hora setmanal que els grups destinen a la tutoria ha tendit a perdre significació, fins al punt d'arribar a desaparèixer dels horaris en alguns casos. No debades, és habitual que tant pares com alumnes o fins i tot professors sovint associen aquesta hora de tutoria a hora per fer deures, per estudiar o, simplement, per perdre el temps.
Resulta obvi que la virtut principal de qualsevol Pla d'acció tutorial ha de ser que tots i cada un dels alumnes que formen part del grup puguin posar damunt la taula les distintes inquietuds o problemàtiques que puguin sorgir com a conseqüència de l'activitat diària a l'aula, tant en l'esfera col·lectiva com també en la particular. Dit això, aquesta hora també permet acostar els estudiants -sobretot en edat adolescent- a treballar seguint diverses línies que poden ser molt útils en el decurs dels anys de joventut. Un exemple d'aquest fet és l'educació emocional, perquè una de les característiques que sovint forma part d'aquesta etapa és la inestabilitat en els estats d'ànims. Així, a partir de diverses dinàmiques i tallers, és possible que els alumnes aprenguin a controlar determinades situacions.
El tema de les drogues i l'alcohol també és fonamental. Es tracta de joves que comencen a entrar en contacte amb aquest món i resulta profitós que tinguin tota la informació necessària i, sobretot, que adquireixin els recursos suficients per poder decidir amb consciència. Cosa semblant succeeix amb les relacions sexuals, que també poden ser un eix d'anàlisi tutorial que, d'una manera planificada, pot ser treballat a través de diversos tallers amb ajuda d'especialistes. A més, les noves tecnologies s'han convertit en un tema que cal tractar, atès que és necessari educar en l'ús de determinats aparells. Així, cada vegada és més habitual trobar al·lots que passen més de quatre i cinc hores diàries davant un ordinador, amb la qual cosa es crea una certa dependència. El respecte pels drets humans, pel medi ambient, l'empatia amb els més dèbils, l'educació alimentària, els hàbits i tècniques d'estudi diari o el fet d'aprendre a treballar en grup són altres dels arguments que poden justificar la utilitat d'una hora de tutoria que sovint es perd.