algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
12°

Pressió de ZP perquè Antich posi els 500€

El Govern balear és partidari de dedicar els doblers a ajuts socials en lloc de fer-ho a la compra de cotxes i es mostra reticent a la mesura si no es concreta el nou finançament

El Govern central pressionà l'Executiu balear, presidit també pels socialistes, perquè aporti els 500 euros d'ajuts per a aquells que volen canviar el cotxe, fet que permetria passar de 1.500 a 2.000 euros de subvenció per vehicle. El Govern no té intenció d'aportar aquests 500 euros perque s'estima més prioritzar les actuacions anticrisi en les polítiques d'ajut als més desfavorits, perquè té problemes importants de finançament i perquè una part de l'Executiu -concretament el Bloc- s'oposa a una mesura que afavoreix el transport privat en detriment del col·lectiu. En qualsevol cas, la decisió de pagar o no aquest ajut es prendrà en el Consell de Govern de divendres. I, al marge que una part del Govern no es partidària de donar aquestes ajudes, es podria optar per fer el mateix que la Generalitat catalana. Els catalans han advertit que no aplicaran aquesta política fins que no li garanteixin en quina quantitat es millorarà el seu finançament.

La consellera de Comerç, Indústria i Energia, Francesca Vives, insistí ahir que el Govern no ha pres encara cap decisió sobre si s'afegirà als ajuts plantejats per Moncloa perquè "la primera cosa" és saber d'on treure aquests recursos. Als passadissos del Parlament, la consellera reiterà que el pressupost de l'Executiu autonòmic per a 2009 ja està tancat, però "Madrid es despenja amb una mesura de cop, d'avui per demà". No "es pot actuar d'aquesta manera", es queixà Vives, perquè "les decisions que afecten les comunitats autònomes s'han de negociar amb anterioritat", argumentà.

Vives digué, a més, que el seu departament "no disposa" de doblers per oferir aquests diners, per la qual cosa, en cas de concedir-se, hauria de procedir de la "caixa central" del Govern. "Si tinguéssim resolt el problema del finançament autonòmic, tot seria més fàcil", reblà la titular de Comerç. Per la seva banda, José Luis Rodríguez Zapatero lamentà ahir que algunes comunitats autònomes no s'hagin sumat als suports per comprar un automòbil. Per altra banda, aclarí que espera que "reflexionin" i canviïn d'opinió, ja que "si no volen ajudar els ciutadans, hauran d'explicar-ho". Mentrestant, els concessionaris de les Illes estimen que la subvenció permetria vendre a Balears uns 6.000 vehicles d'entre els 10.000 i 15.000 que tenen en estoc i que donaria feina a un centenar de venedors.

Així ho exposà ahir el president de l'Associació d'empresaris distribuïdors d'automòbils de les Balears (Aseda), Miguel Pastor. Segons aquests càlculs, el Govern hauria d'aportar, si hi decidís col·laborar, un màxim de 3 milions d'€ perquè es poguessin vendre aquests 6.000 vehicles Els concessionaris, que sumen una caiguda de la facturació en el primer quadrimestre de l'any del 50% respecte al mateix període del 2008, consideren que davant d'una subvenció ja vigent "no és coherent" que el Govern continuï pensant si ha de col·laborar o no.
Tanmateix, Pastor assegurà que els ciutadans que comprin un cotxe ara podran beneficiar-se immediatament de l'ajuda de 1.500 euros i, de manera retroactiva, dels 500 euros de la comunitat autònoma si el Govern decideix aportar-los.

Per accedir a aquestes subvencions s'ha de lliurar un cotxe amb més de deu anys d'antiguitat o amb més de 200.000 quilòmetres i comprar-ne un de nou o seminou (de menys de dos anys) que no pot valer més de 30.000 euros i que ha d'alliberar menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre. Els 1.500 euros es descompten immediatament de la factura de compra del vehicle i, segons explicà Pastor, "són perfectament compatibles" amb tot tipus d'ofertes que facin les marques o els mateixos concessionaris.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.