Ecologistes en Acció ha assenyalat que Palma és una de les 15 ciutats de l'Estat espanyol que durant el 2024 han superat el nou límit de partícules de diòxid de nitrogen (NO2) establert per la UE, a 20 micrograms de NO2 per metre cúbic d'aire.
Aquesta marca no hauria d'haver-se assolit abans de l'1 de gener del 2030 i l'estació de mesurament de Foners ha indicat una concentració de 22 micrograms el 2024, davant dels 24 de l'any anterior.
L'organització ecologista ha indicat que aquest contaminant és emès a l'aire urbà "principalment pel trànsit motoritzat" de les àrees urbanes i ha tornat a demanar polítiques de millora de la qualitat de l'aire que redueixin la presència d'automòbils a les nostres àrees urbanes.
En total, ha recollit les dades provisionals de les estacions oficials de control de la qualitat de l'aire de 15 ciutats que sumen onze milions d'habitants, és a dir, una quarta part de la població de l'Estat espanyol.
En aquest marc, l'organització ha ressaltat que els nivells més elevats de NO2 s'han registrat durant l'any passat a les estacions Eixample de Barcelona, Plaça El·líptica de Madrid, Granada Nord, Olivereta de València, Avinguda Juan XXIII de Màlaga i Sant Basili de Múrcia, que han tengut "una concentració mitjana anual igual o superior a 30 micrograms (de NO2) per metre cúbic d'aire".
Alhora, ha advertit que les nou ciutats restants que s'han analitzat també han superat els 20 micrograms de NO2 per metre cúbic d'aire. En aquest sentit, ha destacat els mesuraments de les estacions Felisa Munárriz a Pamplona (28), María Díaz de Haro a Bilbao (26), Torneig a Sevilla (24), Plaça de Pontevedra a la Corunya (24) i El Picarral a Saragossa (23). En línies generals, ha especificat que les ciutats més petites són les que han registrat concentracions de NO2 més baixes, com Oviedo (Palau d'Esports, 22), Palma (Foners, 22), Còrdova (Avinguda Al-Nasir, 21) i Valladolid (Arc de Maó, 21).
Ecologistes en Acció ha explicat que les elevades diferències entre les estacions de mesurament de ciutats amb poblacions similars obeeix a la «deficient ubicació de moltes estacions suposadament orientades al trànsit», que no s'emplacen els «punts crítics de contaminació, segons estableix la nova normativa».
D'acord amb l'ONG, això comporta que els mesuraments no resultin «representatius» de la qualitat de l'aire a ciutats amb nivells de NO2 més baixos o d'altres ciutats mitjanes que ni tan sols disposen d'estacions orientades al trànsit, com Ecologistes en Acció defensa haver acreditat en dues campanyes de mesura que ha realitzat en els darrers anys.
En aquest marc, l'organització ha tornat a demanar polítiques de millora de la qualitat de l'aire que redueixin la presència d'automòbils a les nostres àrees urbanes. En especial, ha insistit que els ajuntaments que implantin Zones de Baixes Emissions (ZBE) "eficaces".
Atès que han passat dos anys del venciment del termini perquè els 150 municipis de més de 50.000 habitants establissin ZBE i ni una vintena de ciutats l'han engegada, l'ONG ha reclamat a més al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que demani als "infractors" la devolució dels abundants fons europeus rebuts per a aquest fi.
A més, Ecologistes en Acció ha demanat que es revisi la ubicació de les estacions oficials de control de la qualitat de l'aire de les ciutats de l'Estat espanyol, per adaptar-les als nous criteris legals de localització.