La Plataforma per la Llengua denuncia que la immobiliària Barcelona Selecta vulnera els drets lingüístics de les persones consumidores i, a més, ho admet públicament i obertament a través de la seva web. En una nota -únicament redactada en castellà- que ha penjat al seu portal, admet tres aspectes que vulneren la Llei de política lingüística. A més, l'empresa considera que aquelles persones que se'ls adrecen en català estan obligades a parlar en castellà quan Barcelona Selecta els contesta en castellà. Altrament, s'entén que, segons ells, són consumidors mal educats amb l'empresa. Per aquests motius, l'ONG del català emprendrà accions legals.
La nota d'aquesta empresa reconeix tres pràctiques que vulneren la normativa, que són:
- Remarca que no tenen sempre capacitat per entendre els clients si s'adrecen en català: "Se le manifestó por un trabajador de Barcelona Selecta y de nacionalidad italiana, que él solo le podía atender en castellano."
- Consideren que és el client el que "per educació" ha de canviar d'idioma: "Hasta la fecha Barcelona Selecta nunca había tenido un problema de este tipo, toda vez que por norma general y educación, cuando nuestros colaboradores italianos han tenido dificultad para expresarse en catalán, los clientes han accedido sin problemas a utilizar el idioma castellano con ellos, lo cual agradecemos de sobremanera".
- Reconeixen una actitud discriminatòria, ja que, com a pràctica quan ningú no pot atendre el client en català, el conviden a marxar i anar a altres immobiliàries, en comptes de proposar-li que s'esperi que l'atengui algun altre venedor que com a mínim pugui entendre el català, encara que no el parli: "Se informó a la Sra. (...) que si no estaba satisfecha con el hecho de que no pudiera ser atendida en catalán, y dado que en ese momento en la empresa solo se encontraba un trabajador italiano, tenía la posibilidad de acudir a otras Inmobiliarias".
Així mateix, en les darreres hores Barcelona Selecta ha modificat la seva pàgina web (en què explicava que fa gairebé 20 anys que treballa a Barcelona) i ha tancat el seu perfil a les xarxes socials, per evitar que es puguin trobar més evidències de les seves vulneracions.
Aquesta ha estat la resposta de l'empresa després que una clienta expliqués en un article a ElNacional.cat una experiència que, assegura, va patir en posar-se en contacte amb Barcelona Selecta. Segons Montse Castellà, el propietari de la immobiliària la va insultar i menysprear pel fet de parlar en català.
La Plataforma per la Llengua recorda a Barcelona Selecta que la llengua catalana la parlen més de 10 milions de persones a Europa, fins i tot a Itàlia, i que és la llengua comuna de milers de persones que han arribat de territoris no catalanoparlants però que han considerat aprendre-la com a eina per potenciar la seva integració social, sense haver de renunciar a cap altra llengua.
A més, l'ONG del català ofereix a la immobiliària un taller orientat a una bona gestió del multilingüisme en l'equip humà que hi treballa. Es tracta d'una proposta que consisteix en un treball assertiu, amb detecció de problemes, propostes en positiu, orientació als resultats i revisió d'objectius. D'aquesta manera, es vol ajudar l'empresa a garantir un tracte de qualitat envers el consumidor catalanoparlant que evitaria aquesta exposició negativa i milloraria la satisfacció dels seus clients.
@Manoletin
Veig que a mes de fer un us incorrecte dels temps verbals dels seu idioma te una completa falta de comprensió lectora, ja que torna a fer referència al català com a gentilici i no pas com a la llengua pròpia de la nostres illes.
Li repeteixo, els catalans-parlants tenim dret a ser atesos en llengua catalana i no pas en llengües foranas, sigui el castellà o el Itàlia.