algo de nubes
  • Màx: 13°
  • Mín:
13°

Neix una nova cultura per als llibres de text

Amb el retorn a l'escola, les famílies han d'afrontar la important despesa d'adquirir el material escolar. La reutilització del material didàctic apareix com una alternativa a la compra

Ja hi tornam a ser. El mes de setembre és el mes del retorn a la monotonia, el de les bones intencions i, malauradament, també és un mes de feixugues despeses per a moltes famílies de casa nostra. Uniformes, carpetes, estoigs, xandalls i matrícules escolars són alguns dels pagaments que acompanyen any rere any l’inici del curs dels més joves.

Tal vegada, d’entre aquest catàleg de males notícies, la compra dels llibres de text sigui la pitjor. No debades, l’Associació Nacional d’Editors de Llibres i Material de l’Ensenyança (ANELE) ha fet públic aquests darrers dies que la despesa mitjana dels alumnes espanyols en aquesta partida enguany serà d’111,21 euros i, en el cas de les Illes Balears, la despesa serà sensiblement superior a la mitjana estatal ja que se situa en els 126 euros per alumne.

A més a més, la tendència és clarament a l’alça. En aquest sentit, aquesta mateixa agrupació donà comptes que la despesa de les famílies serà un 3,8% superior a la del curs passat.

En relació amb aquesta situació, institucions i alguns agents socials han intentat posar en marxa diverses iniciatives en pro d’aconseguir suavitzar els impactes que aquests pagaments tenen per a moltes economies familiars. Una de les primeres solucions plantejades, durant aquests darrers temps, foren les bosses de llibres a través de les quals molts alumnes podien aprofitar els llibres que altres col·legues donaven als centres desinteressadament.

Reutilització

En aquesta mateixa direcció fa uns mesos la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern autonòmic donà a conèixer el Programa de Reutilització de llibres de text i material didàctic. El projecte neix amb virtut de donar una sèrie d’ajuts als centres adherits de les Illes, per tal que aquests puguin crear un fons de llibres i d’altres elements vàlids en el decurs de les classes fetes durant el curs.

Aquests materials, seran gestionats des dels mateixos centres –ja sigui nomenant un coordinador, a través de l’AMPA o de qualsevol altre fórmula– i tindran utilitat durant diversos cursos, ja que s’apostarà per la seva reutilització.

Josep Serra, Director General d’Innovació i Formació del Professorat, associa el naixement d’aquesta proposta a "la necessitat de crear centres escolars més sensibilitzats amb la problemàtica mediambiental i més compromesos en la consecució de valors tan transcendents com ara el de la cooperació entre iguals".

Serra, afegeix els "avantatges econòmics" que per a moltes famílies representarà la consolidació d’aquesta incipient iniciativa. De fet, l’aportació plantejada per la Conselleria es destinarà als primers quatre cursos de Primària i suposarà una rebaixa de prop de 70 euros per alumne.

Tot i això, des de l’Administració s’obre la porta perquè altres institucions –públiques o privades– puguin sumar-se al projecte, per tal de poder arribar a finançar el total de l’import dels llibres. En aquest sentit, alguns ajuntaments estan contribuint a través d’ajuts que, sumats a les aportacions fetes des d’Educació, permeten minimitzar força –o fins i tot eliminar– els costos derivats de la compra de llibres i d’altres materials escolars. Els alumnes escolaritzats a centres de Son Servera, Muro, Deià i de Sant Josep seran alguns dels que gaudiran d’aquest doble finançament per tal de fer front a aquestes despeses.

Tot i que les dades que maneja l’Administració autonòmica encara són provisionals, aquestes mostren una major adhesió per part dels centres públics, tot i que els concertats i privats (que poden incorporar-s’hi voluntàriament) s’estan sumant progressivament a la proposta. Veurem mem si les enormes expectatives despertades des del Govern es projectaran a la realitat, consolidant així, una xarxa educativa més ecològica, més econòmica i més solidària.

Veus contràries

El projecte engegat pel Govern de les Illes no serà pioner a l’Estat espanyol, de fet, altres comunitats autònomes han anat implantant iniciatives força semblants durant aquests darrers anys. A mesura que s’han anat consolidant els programes per a la reutilització de llibres també han anat sorgint veus discordants que s’oposen totalment o parcialment a aquesta fórmula. En aquest sentit, el gremi de llibreters i editors han estat un dels sectors que més arguments han ofert en contra d’aquest model.

En aquest sentit, un dels handicaps que s’han detectat ha estat que, amb aquest sistema, l’ús que pugui fer l’alumne del llibre de text queda molt limitat i condicionat al fet que aquest pugui ser útil en un futur. Endemés, algunes crítiques també han acusat el model d’incentivar certes actituds discriminatòries dins l’aula, ja que podran compartir classe alumnes amb llibres nous amb d’altres que faran servir manuals de segona mà.

Sembla que a aquest aplec de crítiques s’hi han sumat alguns dels docents que formen part de centres adherits a programes de reutilització. Sens anar més enfora, fa uns dies alguns mestres residents a Eivissa donaren a conèixer l’excés de feina que aquest canvi els suposa.

Sigui com sigui, sembla que haurem d’esperar algun temps per tal de poder sospesar els guanys d’una iniciativa que pretén eliminar un dels maldecaps que més ha castigat les butxaques de molts illencs durant aquests darrers anys.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.