Les empreses d’autocars estudien mesures anticrisi. Així que els propers mesos seran "temps difícils" protagonitzats per una imminent reducció de flota d’autocars i, per tant, per l’acomiadament de "bona part" de les plantilles de què disposen, actualment, les empreses del sector.Ja no passa cap dia sense que algun sector de l’economia balear anunciï males noves. Reestructuracions de plantilla, congelacions salarials (o una reducció directa de la nòmina), davallada de la producció... Ahir fou el torn dels autocars, una àrea de negoci molt forta a l’Arxipèlag a causa de la seva relació intrínseca amb el turisme.
És per això que la caiguda de visitants a les Illes, xifrada en un 1,7% a l’estiu –però que augmentarà a la tardor–, explica en part la crisi dels autocars.Rafel Roig, president de l’Agrupació de Transport Discrecional de viatgers de les Balears, enumera "les greus dificultats" que afronten ara mateix. "Bàsicament, el primer enemic és el preu del petroli", diu. Tot i que el barril de Brent ha tornat a preus similars als de desembre de 2007, les benzineries de les Illes encara no n’han abaixat els preus.
Segons reconeixen fonts de la distribució petroliera, els preus no baixen perquè encara venen "el gasoil adquirit quan més car estava". Per aquest motiu els transportistes, com també el sector dels autocars privats, en són alguns dels principals damnificats.
Per Rafel Roig, qui ahir presidí la junta directiva de la confederació d’empreses, "els costos laborals i els bancaris" també afecten greument el compte de resultats de les empreses.
Ara per ara, de fet, "els beneficis empresarials han caigut de manera important", reconegué Roig. La disminució dels ingressos podria arribar al 50% en alguns casos. No debades, la càrrega de feina també s’ha enfonsat tremendament. "Calculam que hem perdut entre un 20-30% de les excursions realitzades respecte de 2007", confessa Roig.
Un darrer apunt. "L’aplicació de la normativa de temps de conducció [que limita les hores que un xofer pot menar seguides al volant] ens ha causat més despeses". Així que han de menester més conductors que abans per fer els mateixos trajectes.Aquesta anàlisi té funestes conclusions. "Les empreses reduiran flota d’autocars i hauran d’acomiadar una part dels treballadors", avançà ahir Roig