Un terç dels punts d’informació a l’aeroport de Palma es troben desatesos des del mes de juliol. Concretament, els temps que fa des que els jaquetes verdes deixaren de cobrar els seus salaris. De fet, la inoperància del servei d’informació està estretament vinculat al conflicte laboral que la plantilla manté amb BAI.
Aquesta és una empresa subcontractada per AENA que ofereix el servei d’atenció al públic a l’aeroport palmesà i que tenia devers 60 treballadors a Palma a final de juny. Aquell mes, però, va ser el darrer que un 20% de la plantilla va cobrar. L’altre 80% sí rebé el salari de juliol, però no els següents des d’aleshores. A més a més, els treballadors preveuen que tampoc els ingressin els doblers corresponents fins a final de 2008.
I és amb aquesta "moral desanimada" que els treballadors han començat a deixar d’anar a la feina, diu un empleat del torn de matí, que prefereix l’anonimat per por de ser represaliat. "L’absentisme laboral és conscient, com una eina de pressió a l’empresa", explica. No obstant això, cal afegir que una dotzena de treballadors han demanat la baixa voluntària de BAI, "a causa de la perspectiva que mai no cobraran".
Per afegir estelles al foc, l’empresa ha deixat de contractar personal per suplir els períodes de vacances dels fixos, segons denuncien des del comitè d’empresa. I la manca de personal s’ha agreujat.
No hi ha relleu
El terç de punts d’informació que es troben buits cada dia és variable, ja que el nombre d’absentismes varia segons la jornada. Tot i la variabilitat, calculen que "almanco dos, o fins i tot tres punts d’informació estan tancats". En total són set i estan repartits arreu de l’aeroport: Trànsits, sortides, arribades, control policial i portes d’embarcament.
Actualment, també es troba inoperant el servei mòbil, que s’encarrega de donar informació en els passadissos i de cobrir el servei i a d’altres terminals, com la interilles. El mòbil, a més a més, dóna suport en els punts fixos per tal que els empleats puguin gaudir de mitja hora de descans diari. Com que no hi ha servei, quan un punt fix tanca, no hi ha qui el substitueixi. Depèn dels dies, a més a més, els usuaris no tnen cap lloc d’informació una vegada que han creuat el control policial.
BAI, amb seu a Madrid i sense cap directiu a Palma, acumula un bon grapat de conflictes per impagament de salaris arreu de l’Estat espanyol.
De fet, el Ministeri d’Indústria vetà que BAI es presentàs a concursos públics per un període de cinc anys. El perquè de la sanció és que Indústria havia detectat falsificacions de documents a l’hora de presentar-se a projectes.
Tot i que l’empresa ha rebutjat confirmar a dBalears si està auditada per la Seguretat Social, sindicalistes de CNT a Madrid (on mantingueren una vaga el desembre de 2007), apunten que la quantia del deute ascendeix a 5.000.000 d’euros. Des d’USO-Balears, veuen factible que BAI vulgui aprofitar-se que "s’hagi obert el meló de la fallida", i per tant, no descarten que BAI presenti suspensió de pagaments "sense justificació".
Paco Melgarejo, responsable d’Acció Sindical d’USO, assegurà que l’Assessoria Jurídica ja està en marxa per tramitar aquelles demandes que els treballadors vulguin tramitar contra l’empresa.
Mentrestant, el conveni amb AENA esgota els seus darrers mesos, ja que venç el 31 de desembre d’enguany. La plantilla tem, però, que AENA els torni a adjudicar el servei. "BAI crea una altra empresa, BAY, per saltar-se la sanció", denuncien. És possible, per tant, que presentin una oferta pel servei. "I, tot i que estam advertint AENA de la nostra situació, ells se’n renten les mans i no volen saber res".
L’etern conflicte. En subcontractar, l’Administració Pública paga un cànon pel servei cada any. En aquest cas el de l’aeroport de Palma és de 960.000 euros. Aleshores és BAI qui contracta treballadors i els paga les nòmines. Si aquesta no ho fa, l’Administració declina "responsabilitats".
AENA fou alertada ja a l’agost, però no ha investigat res ni tallarà el conveni
Responsables d’AENA de l’aeroport de Palma foren informats dels impagaments, almanco extraoficialment, ja en el mes d’agost. A més, aquest dilluns 15 de setembre el comitè d’empresa advertia part de la subcontrata BAI, en presència del cap d’expedient de l’aeròdrom, de la vulneració del conveni. Nemesio Suàrez, director de la base, també està al corrent de la situació perquè fou informat personalment pel sindicat CCOO dilluns passat.
Tanmateix, l’oficina de premsa de Son Sant Joan encara declarava ahir que a AENA no consta cap conflicte. Una portaveu autoritzada de l’oficina també manifestava que, encara que no tenien coneixement dels salaris impagats, AENA no havia començat a "investigar" la situació. Sí aclaria, però, que en cas d’assabentar-se del conflicte prendrien "les mesures oportunes".
Tot i que, segons la portaveu, el marge "és molt limitat" perquè l’empresa està subcontractada. Allòque no confessava és que AENA és responsable subsidiària per ser l’ens que contractà BAI. A més, els impagaments generalitzats a treballadors (en aquest cas, de tres nòmines continuades), "és un motiu vàlid per rescindir el contracte amb BAI", assegura Nacho Knorr, sindicalista de CCOO. AENA paga a la subcontracta 960.980 euros cada l’any per un servei minvat a un terç. L’empresa, fins ara, s’ha fet la sueca.