algo de nubes
  • Màx: 29°
  • Mín: 21°
21°

[ÀUDIO] ADT Alarmas imposa l'espanyol a una clienta: «Cuando decida hablar en castellano, atenderemos su petición»

La Plataforma per la Llengua denuncia que l'empresa de seguretat ADT Alarmas s'ha negat en diverses ocasions a atendre una clienta que s'hi adreçava en català i publica un àudio que acredita una d'aquestes negatives: «Cuando decida usted hablar en castellano, atenderemos su petición», li etziba la teleoperadora. L'organització en defensa del català lamenta que l'atenció oral «continuï sent una gran assignatura pendent pel que fa al respecte als drets lingüístics en l'àmbit del consum, i demana a les administracions i les autoritats competents que garanteixin que tothom pugui ser atès en català, tant personalment com per via telefònica».

En aquest cas concret que l'entitat destapa, la víctima va intentar rebre les comunicacions d'ADT Alarmas en català i l'empresa s'hi va negar. La ciutadana va denunciar-ho a final del 2022 a la Plataforma per la Llengua i a l'Agència Catalana de Consum, però durant aquest darrer any i mig ha continuat rebent totes les comunicacions en castellà, i quan se n'ha queixat per via telefònica, algunes de les teleoperadores s'han negat a atendre-la si ella s'hi expressava en català, i fins i tot l'han maltractada verbalment. Finalment, aquest juny, la ciutadana ha pogut enregistrar una de les trucades, que publica la Plataforma per la Llengua.

En aquesta gravació, la teleoperadora li diu que no l'entén i que no té per què entendre-la si li parla en català. Així, assegura que no estan obligats a atendre en català i que si vol parlar amb l'empresa, ho haurà de fer en castellà. Després de tornar a dir que no l'entén i que la clienta li retregui que el que necessita és justament «algú que m'entengui», la teleoperadora, en lloc de redirigir-la a una altra comercial catalanoparlant, li etziba el següent: «Cuando decida usted hablar en castellano, atenderemos su petición».

La pràctica d'ADT Alarmas vulnera de manera flagrant la Llei 22/2010, del Codi de consum de Catalunya. Aquesta llei, en l'article 128-1, estableix que els consumidors tenen dret, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'Autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin. A més, les empreses també tenen una obligació més general d'assegurar que el dret d'adreçar-se en català sigui respectat: l'article 32 de la llei 1/1998, de Política Lingüística, diu que les empreses han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials.

Més de 200 queixes per discriminacions en l'atenció oral aquest 2024

La Plataforma per la Llengua ja ha rebut més de 200 queixes aquest 2024 per discriminacions lingüístiques en l'atenció oral dels establiments privats, fet que demostra la gravetat de la situació. A més, cal tenir en compte que, sovint, l'obligació de parlar en castellà no es percep com a discriminació perquè canviar de llengua és una conducta encara massa normalitzada.

Per això, l'entitat celebra que l'Agència Catalana de Consum no només hagi triplicat les multes aquest 2023 per no complir amb els requisits lingüístics del Codi de consum, sinó que, a més, hagi començat a sancionar també les empreses que, específicament, no garanteixen l'atenció oral en català.

ADT Alarmas, un exemple més de gran empresa que és incapaç de respectar el dret dels clients de ser atesos en català

ADT Alarmas és l'empresa que domina el mercat nord-americà de les alarmes i ja ha entrat amb força al mercat europeu. Tanmateix, el seu volum de negoci sembla que no és suficient perquè l'empresa destini els recursos per atendre els consumidors catalanoparlants en la seva llengua. En aquest sector en concret, s'han fet avenços significatius, i, per exemple, la marca líder, Securitas Direct, ja redacta els contractes en català a petició del client, ha incorporat el català al web i també facilita, si el client ho demana, les xapes d'avís de les alarmes en català. Tot i això, l'atenció telefònica en català de Securitas Direct també és molt deficitària.

Malauradament, el cas d'ADT Alarmas no és una excepció entre les grans empreses. Cada any, la Plataforma per la Llengua rep centenars de queixes de ciutadans que no han estat atesos en català per part de grans empreses de subministraments (elèctriques, de gas i d'aigua, per exemple) i de serveis (telefonia i Internet). Si bé la majoria coneixen la llei i despleguen estratègies perquè sembli que la compleixen, a la pràctica és paper mullat, i és molt habitual, per exemple, que quan el client hi truca li donin l'opció de ser atès en català, però després no hi hagi treballadors per atendre'l en català. Per tot plegat, la Plataforma per la Llengua reitera que cal que administracions i autoritats competents augmentin la pressió perquè tothom pugui ser atès en la seva llengua, tant personalment com per telèfon.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente
Per Pepet, fa devers d'un mes
Spain is spain,agafant un avió o un vaixell.
Segurament et agradava més la "prensa del movimiento",en castellà de tote la vida,censura inclosa.
Valoració:5menosmas
Per I Muro és Muro, fa devers d'un mes
Ha, ha, ha...ei, multinick, si t'hi vols treure punta tinc una maquineta japonesa que va collonuda😂
Valoració:7menosmas
Per Goriet, fa devers d'un mes
Quan els fatxorrins ens acusen de fanatisme, és quan sabem que anam bé.
Valoració:8menosmas
Per Macià, fa devers d'un mes
L'espanyolista del fòrum, que amb noms diversos remuga sempre seguit contra els mallorquins que simplement volem veure respectats els drets lingüístics que tenim reconeguts legalment, anomena per enèsima vegada el diari 'Última Hora' i altres vegades hi afegeix el 'Diario de Mallorca', com a culpables d'anar contra la llengua catalana. No li interessa veure que el fet de tenir dos diaris escrits en foraster no és una decisió lliure dels editors, sinó l'enèsima conseqüència de la política castellanitzadora duita a terme per l'Estat.

L'espanyolista del fòrum vol que perdem el temps envestint debades els editors de diaris, i mentrestant l'Estat continua aplicant impunement la seva política castellanitzadora.
Valoració:7menosmas
Per I tant, tant, tant, fa devers d'un mes
Pssttt...multiniques, mentres amolles collonades en foraster per aquí, la dona te posa els catxos amb un coreà per allà. De res.
Valoració:11menosmas
Per dic, fa devers d'un mes
Sapain is Spain, Ets una mica ignorant o ho fas veure.No saps com funcionen les empreses serioses amb les garanties que et donen? A tu et sembla el mateix dirigirte a la central japonesa amb una botiga espanyola? fest-tho mirar.
Valoració:8menosmas
Per Spain is Spain., fa devers d'un mes
¿Y la carta que mandó tu amigo a la empresa japonesa cómo estaba escrita?
¿En español, o inglés?
No creo que por aquellas tierras sepan nada de catalán.
Tampoco creo que por una simple carta le mandasen una máquina. Seguro que mandaría la vieja.
Tu "historieta" nada tiene que ver con la supuesta actuación de ADT. Bien podría no ser verdad conociendo el fanatismo del "Baleares", que lo denuncian todo lo que cae en sus manos, pero callan como tumbas ante el "crimen de lesa humanidad" que supuestamente lleva a cabo ULTIMA HORA. Ni pio. No se puede escupir al plato del que te da de comer.
Y a buen entendedor etc. etc.
Valoració:-32menosmas
Per Spain is pain, fa devers d'un mes
Conec el cas d'un amic a qui no varen voler reparar a la tenda espanyola on l'havia comprada una cámara de fotos japonesa, molt cara i en garantia. Davant la impotència va escriure una carta a la central japonesa explicant el seu cas. Poc temps després va rebre una cámara igual i sense estrenar. Qui vulgui entendre que entengui.
Valoració:14menosmas
Per Mascaró de Son Llodrà, fa devers d'un mes
Costa de capir que una empresa com American Distirict Telegraph, creada el 1874, establerta en molts d'estats dels món de fa molts d'anys, ignori les normatives de caire lingüístic de qualque país, com el cas del nostre país on també hi opera.

El menyspreu per la llengua catalana / valenciana es fa insuportable i sí, hi ha altres empreses que "entenen" la nostra llengua, però, que compleixin la llei del tot, és a dir, contracte en català / valencià; atenció telefònica en català / valencià (sense fer trampes); relació escrita en català / valencià; operaris instal·ladors que nos entenguin; instruccions d'ús i d'activació i manteniment de les alarmes en català/ valencià; subministrament de les plaques d'avís d'alarma instal·lada en català / valencià... en son molt poques.

Per una altra banda és evident, la independència política és la millor forma de governar-se un país i de decidir com vol governar-se, però, hi ha estats federals com la Confederació Helvètica que respecten la diversitat lingüística, les llengües oficials i en fan qüestió d'estat.

El què s'esdevé a "Espanya" és senzillament que els tres territoris d'arrel catalana, que hi inclou dins, foren integrats dins d'Espanya pel "derecho de conquista" amb això resta tot dit.

la resta perdre el temps per a no res i encara empitjorat per la deixadesa de qualques catalanoparlants que encara no es fan valdre, ni fan valdre els seus drets, desenvolupats en normatives a partir dels Estatuts d'Autonomia de les Illes Balears, del País Valencià i del Principat.
Valoració:16menosmas
Per Joan, fa devers d'un mes
Jo no esperaría massa d'una empresa on el 30% -el trenta per cent!!!!!- del comentaris dels seus clients parlen de robatori, estafa, incompetència, pèssima atenció, mentides, etc, etc, etc. I això tot de clients castellano-parlants i extrangers. Que no parlen català és una excusa per tractar a cosses un munt de clients i llevar-se les mosques del damunt. De veritat que els comentaris fan feredat.
Valoració:13menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente