La Federació d'Associacions de Directius de Centres Educatius Públics (FEDADi) alerta del «complet maremàgnum» d'assignatures i càrrega horària després del desenvolupament curricular de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE).
Aquesta és una de les principals conclusions de XXXI Congrés organitzatper aquesta organització, que adverteix que «al contrari del que volia el Govern», de «dotar el currículum d'una mínima homogeneïtat», finalment això «només s'ha produït amb les assignatures troncals i s'agreuja a les comunitats amb llengua cooficial».
«Aquesta situació pot provocar problemes seriosos a l'alumnat que haurà d'afrontar, en finalitzar cadascuna de les etapes unes proves que seran les mateixes per a tots», assenyala FEDADi, en al·lusió a les avaluacions externes i estandarditzades de les quals s'encarrega el Govern i que seran obligatòries per a tots els alumnes de totes les comunitats autònomes de 4t d'ESO i 2n de batxillerat.
A més, aquesta federació destaca la «discordança» generada després de la definició de les matèries específiques de batxillerat, entre les quals es troba Religió. Recoden també que l'oferta ha ocasionat que altres assignatures vinculades a estudis superiors tinguin una càrrega horària «insuficient».
«Les diferències en la qualificació de l'alumnat, en virtut de la decisió adoptada en la seva comunitat d'origen, podran situar-lo en desavantatge quan es vegi en la necessitat de concórrer a les proves específiques d'accés a determinades facultats universitàries», postil·la FEDADi.
Implantació precipitada
Aquesta federació de directius de centres públics alerta també que la majoria de les comunitats autònomes no han aprovat encara els decrets de desenvolupament propis d'ESO i batxillerat, malgrat que la LOMQE comença a aplicar-se el curs que ve a 1r i 3r de l'ESO i 1r de batxillerat.
Segons indica el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport en el seu nou portal web 'LOMQE', només quatre comunitats ja compten amb el seu desenvolupament normatiu d'ESO —Madrid, les Balears, Aragó i Castella i Lleó— i tres amb el de batxillerat —les Balears, Madrid i Castella i Lleó.
«Manca la concreció imprescindible dels dissenys curriculars i instruccions sobre els criteris a seguir per determinar l'organització dels centres», assegura aquesta organització, que afegeix que els centres educatius es troben davant d'una situació similar a la viscuda amb la implantació de la nova Formació Professional Bàsica aquest curs 2014-2015, tot i que «agreujada» perquè afecta la meitat de l'alumnat d'ESO i batxillerat.
Per tot això, FEDADi assegura que el nou currículum d'ESO i batxillerat es va implantar sense poder dur a terme la tasca d'orientació a l'alumnat i famílies, que hauran de triar «sense la informació mínima imprescindible»; i sense la planificació docent, ja que la introducció de noves matèries modificarà la càrrega lectiva i provocarà canvis en el professorat que les imparteixi.