ALM-UM proposa una consulta popular a Manacor pel tren tram
ALM-UM s'ha alegrat que el seu grup parlamentari hagi aconseguit una treva d'un mes perquè la Conselleria de Mobilitat, l'Ajuntament de Manacor i la plataforma Un passeig sense tren es tornin a seure per mirar de consensuar el projecte de tren tram pel nucli urbà de la ciutat. La seva portaveu, Catalina Julve, anà més lluny i proposà la possibilitat de convocar una consulta popular perquè els manacorins en puguin dir la seva, en cas que les parts implicades no arribin a un acord. Julve, però, es manifestà a favor de no fer del tema "una arma d'enfrontament polític, no volem una divisió social per un projecte que fins ara ha estat problemàtic, ja que Mobilitat no ha volgut escoltar i l'Ajuntament no ha tingut voluntat d'arribar a un acord" tant si la decisió final és en superfície com si és per defora o soterrat. Finalment, Julve apuntà que "les coses ben fetes sempre ho estan, perquè els polítics només hi som de pas".
El Parlament insta a fer que el tren tram de Manacor no hi passi en superfície
Els vots dels diputats del PP i de l'extinta UM serviren per aprovar que el Parlament insti el Govern a complir l'acord de ple de l'Ajuntament de Manacor que demanava que el tren tram no passi en superfície per dins la ciutat.El batle de Manacor, Antoni Pastor, defensà aquesta proposta en condició de portaveu del grup parlamentari popular. Ahir s'hi reafirmà i exigí que la Conselleria de Mobilitat, que impulsa el projecte, accepti "el que la majoria de partits de Manacor vol". Per la seva banda, el conseller de Mobilitat i Medi Ambient, Gabriel Vicens, es mostrà "decebut" amb Pastor com a batle, ja que "no ha tingut interès a consensuar el projecte de tren tram per dins Manacor i l'única cosa que ha fet ha estat posar pals a les rodes". El conseller criticà "la covardia del PP, que no arribà a dir si la seva opció és que el tren tram vagi per un costat de la calçada del passeig, soterrat o per defora". Així, Vicens considera "irresponsable que, per la caparrudesa del PP, es perdi una gran oportunitat a Manacor d'embellir el passeig i de tenir el primer tren tram". A més, qualificà els populars de ser "insolidaris amb la resta de pobles, des de Cala Rajada fins a Sant Llorenç".
Les obres del tren tram dins Manacor, ajornades fins al maig
Les actuacions del tren tram al seu pas per dins Manacor no s'adjudicaran fins al proper mes de maig, encara que les previsions eren fer-ho aquest febrer. L'ajustament dels pressuposts del Govern balear han obligat a aquest retard, tot i que des de la Conselleria de Mobilitat i Medi Ambient minimitzen aquesta circumstància i al·leguen que abans de les eleccions de maig les obres ja podrien haver començat. Tant el director general de Mobilitat, Antoni Verger, com el cogerent dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Tomeu Gual, consideraren que "s'ha postposat un temps, però en cap cas no implicaria un perill per al projecte". De tota manera, cal tenir present que el PP ha manifestat per activa i per passiva l'oposició al projecte de tren tram pel bell mig del passeig del Ferrocarril i la possibilitat d'aturar el projecte si no estigués gaire avançat. Paral·lelament, els tècnics de Mobilitat i de l'Ajuntament de Manacor continuen consensuant amb els polítics el pas del tren tram des de la plaça Madrid fins a l'estació. L'ajornament de l'adjudicació de les acutacions fins al maig donarà més temps a les dues parts per intentar arribar a una entesa.
Les obres del tren tram dins Manacor s'adjudicaran al gener
La Conselleria de Mobilitat, cansada de dilacions per part de l'Ajuntament de Manacor, té previst adjudicar les obres del tren tram al seu pas per dins la ciutat el mes de gener de 2011. Això no obstant, abans de licitar les actuacions, Mobilitat donarà una darrera oportunitat al Consistori manacorí perquè consensuï la remodelació del passeig del Ferrocarril.
Vies d'il·lusió
Vicens i Antich, col·locant la placa commemorativa a Artà. Deu anys de reivindicacions bé s'ho paguen. La comarca de Llevant ha vist com una de les seves il·lusions es comença a fer realitat. El president del Govern, Francesc Antich, i el conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Gabriel Vicens, col·locaren ahir a Artà la primera travessa de la línia de tren tram que unirà aquesta població amb la de Manacor. Enmig d'una gran expectació veïnal i amb els batles Rafel Gili, d'Artà; Antoni Servera, de Son Servera; Mateu Puigròs, de Sant Llorenç des Cardassar, i Antoni Pastor, de Manacor; el conseller Vicens tingué les primeres paraules d'agraïment per als tècnics i per als directius de Serveis Ferroviaris de Mallorca per la tasca realitzada en el projecte i per a la gent de la plataforma pel Tren de Llevant. "Amb tots aquells que fa deu anys féreu i hem fet diverses marxes per les antigues vies del tren d'Artà a Manacor, us puc dir que avui comença a ser una realitat.
Tren tram deficient
L'Ajuntament de Manacor informarà desfavorablement el projecte de la Conselleria de Medi Ambient i Moblilitat que ha de permetre el tren tram arribar fins a l'actual estació del tren des del passeig del Ferrocarril. Així ho aprovaren en el ple d'ahir l'equip de govern, format pel Partit Popular i AIPC, a més dels tres regidors de la coalició ALM-UM. El portaveu del Parti Popular, Llorenç Bosch, explicà que l'informe desfavorable es basa en els informes tècnics municipals "que posen de manifest el que està mal plantejat". Pastor afirmà que des de la Sala s'han elaborat set informes que demostren que "el projecte del tren tram actual no respecta la planificació urbanística municipal, ni el Pla sectorial de carreteres, ni el Pla director de transports ferroviaris, dificultarà l'arribada d'equips d'emergència al tren tram i que el sistema de recollida d'aigua pluvial està mal plantejat". Des de l'oposició municipal, el portaveu de la coalició PSM+Esquerra+Verds, Sebastià Gayà, va acusar l'equip de govern de "mentiders i oportunistes perquè només diuen que el tren xaparà el poble i com a estratègia política mai no ha permès que els tècnics municipals col·laborassin amb els de la Conselleria".
Tot a punt per a les obres del tren tram
El Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca aprovà ahir horabaixa les adjudicacions d'obra dels tres trams en què s'ha dividit el projecte de reobertura de la línia ferroviària de Manacor a Artà. El conseller de Mobilitat i Medi Ambient, Gabriel Vicens, assistí a la reunió que adjudicà oficialment les obres a tres societats empresarials constituïdes especialment per a aquest projecte. Cal destacar que cada Unió Temporal d'Empreses (UTE) que construirà el tren tram està participada almenys per alguna empresa de construcció illenca. Per això, el conseller Gabriel Vicens destacà que "aquestes importants inversions tindran un efecte molt positiu i estimulador de l'activitat econòmica, molt especialment per al sector de la construcció, que està molt castigat per la persistent crisi". La inversió prevista pel Govern en aquest intervenció puja a 75.006.629 euros, que permetran fer arribar el tren tram fins a Artà en tres fases que es construiran alhora.
Mobilitat tira endavant el tren tram pel passeig Ferrocarril de Manacor
La Conselleria de Mobilitat i Medi Ambient ha presentat la segona fase del projecte bàsic del tren tram, que preveu que la via transcorri per l'actual passeig del Ferrocarril. D'aquesta manera, es tanca el debat entorn de l'estudi d'alternatives per al traçat de la nova línia que defensaven el Partit Popular local, ALM-UM i la plataforma Un passeig sense tren.
La Sala accepta el tren tram a Manacor a canvi d'una ronda
L'Ajuntament de Manacor ha acceptat finalment l'opció proposada des de la Conselleria de Mobilitat i no impedirà que la futura línia de tren que unirà Manacor i Artà passi per l'actual passeig del Ferrocarril.
Serveis Ferroviaris planteja el tren fins a Porto Cristo
Els Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) estudien fer arribar a Porto Cristo el futur tren tram del Llevant. Des de l'Ajuntament de Manacor, han confirmat que "els Serveis Ferroviaris ens han presentat un plànol amb els dos traçats possibles de la futura línia Son Carrió-Porto Cristo", explica el regidor d'Urbanisme, Bernat Amer.
El Govern licitarà les obres del tren tram per febrer
Un total de 17 UTE es repartiran les obres dels tres trams de l'anomenat tren tram, que ha d'unir Manacor i Artà. La previsió del Govern és adjudicar el projecte entre final de gener i principi de febrer amb una inversió total de 150 milions d'euros. Les actuacions serviran per "generar ocupació i contribuiran que les empreses de construcció mantinguin l'activitat". Així ho va anunciar ahir el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, durant la celebració de la copa nadalenca. A l'acte va remarcar que la Conselleria invertirà el 2010 un total de 210 milions d'euros. Concretament, el conseller va assenyalar que l'any que ve serà "molt especial" pel que fa a la xarxa ferroviària de l'Illa. Entre altres intervencions, hi ha previstes l'ampliació dels tallers de Son Rul·lan, les obres de nombrosos passos a nivell i l'electrificació de les línies existents.
Què amaga el PP amb el 'no' al tren tram?
El Partit Socialista de Manacor denuncia que "la campanya d'oposició a la construcció del tren-tram per dins el nucli urbà de Manacor obeeix a interessos urbanístics privats i vinculats a la gestió del Partit Popular", n'explicà ahir la portaveu, Júlia Roman. De fet, en els plànols del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de l'any 2007 no apareix dibuixada l'antiga via del tren, mentre que en els de l'any 2006 les vies que són propietat de Serveis Ferroviaris de Mallorca i la zona que afecten estan perfectament delimitades.
El tren tram arribarà poble a poble el 2010
Recreació virtual del pas del futur tren de Manacor a Artà. Foto: J.S. Les obres de reobertura del tren de Llevant començaran a principi de l'any que ve a Manacor, Sant Llorenç des Cardassar, Son Servera i Artà. Representants de la Conselleria de Mobilitat es reuniren ahir amb els batles de la comarca per entregar-los el projecte definitiu del ferrocarril, que s'ha dividit en tres fases. Així, "les actuacions de Manacor a Son Carrió, de Son Carrió a Son Servera i de Son Servera a Artà començaran de manera simultània el 2010", explicà el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, Jaume Jaume. D'aquesta manera, els projectes es trauran a licitació de manera immediata perquè l'adequació de les vies, que es col·locaran damunt una placa de formigó que gairebé no necessita manteniment, i perquè la construcció dels nous tallers i cotxeres d'Artà i de Son Carrió siguin a punt l'octubre del 2010. Serà llavors quan s'electrificarà la línia i s'hi ubicaran les instal·lacions necessàries perquè els trens circulin amb normalitat a partir de l'any 2011.
Més de 250.000 turistes i residents utilitzaran cada any el tren tram
El tren tram entre Manacor i Artà serà utilitzat cada any per 252.000 persones, tant residents com turistes, "en un escenari moderat", segons un estudi d'aproximació a la demanda de passatgers elaborat per la Cambra de Comerç. Aquest plantejament és una tercera part de les estimacions realitzades pel Govern de les Illes, que el 2010 en calculava 639.000. L'estudi considera que un 5 per cent dels residents dels municipis de Manacor, Sant Llorenç, Son Servera i Artà seran usuaris diaris del transport ferroviari amb origen i destinació en alguns d'aquests municipis durant l'any. En aquest cas, l'estimació de viatgers anual superaria les 228.000 persones. També plantegen un escenari més optimista en el qual el percentatge d'usuaris sigui superior al 5%, per exemple del 20%, però aquest supòsit "és improbable". L'informe estableix, així mateix, que la població resident que més utilitzarà el tren és la que té com a destinació Manacor. Llavors les estimacions canviarien.
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula