Concretament, Mercapalma distribuí l’any passat just 3.274 tones de carn local. La tendència a la baixa és evident. No debades, l’any 2008 la venda de carn local se situava en 3.750 tones, o sigui, un 14% més.
La carn forastera, per contra, es manté a l’alça.
El 2011 se’n comercialitzaren 12.901 tones, la qual cosa suposa un gran augment del 17,2% respecte de l’any anterior (quan la xifra quedà en 11 milions de quilos de carn).
D’aquesta manera, a Mallorca només es consumeix un quilo de carn local per cada quatre de forana. O sigui, un 20% de producte local davant el 80% d’extern. I l’escletxa s’amplia cada any.
Així mateix, el consum de fruites i verdures cultivades a Mallorca també retrocedeix lleugerament. Ara bé, la seva quota de mercat és del 43%, en lloc del 57% que arriba a Mercapalma de fora de l’Illa.
En tot cas, la tendència és a la baixa. L’any 2007, la quota de mercat fregava el 50%, entre el 46,45% dels majoristes mallorquins i el 3,25% de quota dels petits productors. Quatre anys després, se situa en el 43% i davalla.
Valenciana i catalana
Cal matisar, però, que la resta de fruites i hortalisses que es comercialitzen no arriben de gaire enfora. De fet, la major part prové de les terres de parla catalana, tant des del País Valencià com del Principat de Catalunya.
Finalment, el 18% de la fruita i verdura que es distribueix des de Mercapalma té l’origen fora dels Països Catalans. Destaca, especialment, el producte arribat d’Andalusia (11%), Múrcia (2,6%) i Canàries (1,7%). També hem de remarcar que, independentment de la procedència, el consum d’hortalisses es manté estable (80.000 tones anuals), mentre que el de fruites avança quasi un 9%. De fet, passa de 71.600 tones a les 78.000 de l’any 2011.
Pel que fa al peix, la seva distribució augmenta un 6% entre 2010 i 2011, alhora que el marisc cau un 6,4%. Hi ha certa coincidència en el sector per atribuir aquesta davallada als efectes de la crisi econòmica, que lleva consum de productes considerats ‘de luxe’.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
La seva web no serveix per res. Aquesta empresa, Mercapalma, no publica res. Sembla una empresa mafiosa, res de externs. Igual que altre mercats, el batle o l'Ajuntament de Palma, lis hauria de obligar a publicar un llistat diari dels articles que comercialitzen, amb kilos, preu promig del article. Dividit en carn (meat), peixos i marisc (fishes and sea food), aviram (poultry), productes lactis i ous (dairy), verdures (live food), etc.
Fa pena, ja que a Mallorca hi ha animals suficents i no queda mes remei que regalar o tirar els preus per terra.
Mallorca será un desert de tot tipus: empreserial, cultural, vivencial, engollits per le nostre poca capacitat de ser qui som, i ajudats (molt molt ajudats) per l,espanyolitzacio depredadora constant.
Salvem es nostro producte!
és a dir, les llengües de porc venen de fora com en Bauzá?