TW
0

Quan vaig descobrir el cafè caleta d’Eivissa, fa uns quans anys, em va sorprendre el seu gust dolcenc de canyella. Tant, que l’he evocat moltes vegades, sobretot després d’un bon dinar a les Pitiüses. Dies enrere, en una d’aquestes escapades ràpides que solem fer-hi els mallorquins, hi he descobert encara un dels seus creadors.

Es tracta de Josep Torres Costa, en Pep Piset, de Sant Francesc de s’Estany, nascut el 1932. Aquest home durant 14 anys va fer de saliner i durant quaranta, de pescador a sa Caleta. Tenia el Jurel, el seu llaüt, just a la vora de l’antic poblat púnic, un dels exponents més importants dels inicis de la colonització fenícia de l’illa, declarat Patrimoni de la Humanitat. Sa Caleta és un indret espectacularment preciós, situada molt a prop de l’aeroport eivissenc i a poca distància de la platja des Còdol.

HISTORIETA D’UN CAFÈ MARINER. Aquest cafè l’inventà un grup de pescadors entre els quals hi havia Pep Pujolet i el nostre personatge, Pep Piset, vell mariner, menudet de talla, enfosquit per les moltíssimes hores de sol implacable viscudes dins la barca o treballant en la seva joventut a la salinera. Es tracta d’un conyac cremat que es prepara dins una greixonera –una "queimada", si voleu– que es pot fer amb un brandi correntet i amb una mica de rom i amb el sucre necessari, uns quants tronquets de canyella en brut rompuda, una grapadeta de grans de cafè i dues o tres pells de llimona, o taronja. Després d’encalentir tot aquest brou, haurà de cremar fins que la flama torni de color blau.

L’ESPOLETA. Quan gairebé no li queda gens d’alcohol, es posen els darrers ingredients a tot el mesclat: tres cafès de cafetera per cada litre de suc i la darrera moda: un parell de cullerades de cafè soluble instantani. No cal que li poseu descafeïnat, ni tampoc serà necessari beure-se’l amb sacarina. Pep Piset diu que "el cafè caleta el sap fer tot el món, però ara la gent ha tornat tonta". Se serveix molt calent, i millor encara amb un pic d’alcohol, un tres per cent diu ell, sense cremar. Si no el vos podeu acabar, cosa ben difícil per altre costat, el que quedi una vegada refrescat dins la gelera també resultarà excel·lent. La barreja, en tot cas, tendrà un sabor especial i en resulta un cafetet gens ni mica avorrit.

I EN DIA DE LLUNA, BEU-TE L’ESCUMA. Aquest cafè superior, calentet i fumejant, us farà passar l’estona, tant de dia com de nit, ara que és lluna prima i davant el canvi de calendari de març a l’abril i d’hora als rellotges. El Creixent serà dijous, dia 2, a les 16 hores i 35 minuts de l’horabaixa. Entre les seves moltes propietats, el cafè caleta prepara els sentits i us anima els sentiments. Què més es pot demanar?