L'educació s'inicia a casa
Ja ha acabat el curs escolar, cal continuar reflexionant seriosament per tal d'esbrinar els motius dels resultats negatius i d'alguns "aprovats" que, fora arribar al nivell adequat, passen de curs tan feliçment, sense haver de fer treballs a l'estiu, ni corregir actituds, ni res de res... I els pares, ni s'immuten.
Certament hem de creure el que diuen les estadístiques i tots plegats posar fil a l'agulla. En aquest terreny podem dir amb rotunditat "a les agulles". Sàvies paraules aquelles que afirmen que "cal tot un poble per educar una criatura". Per tant, esperam que no en torneu a donar les culpes a la professionalitat i a la dedicació dels ensenyants i educadors. Nosaltres, els mestres, principalment els més veterans, estam més que farts de dialogar, d'informar i de donar pautes a pares i alumnes advertint-los del que veim venir de ben lluny. Ja a les aules d'Educació Infantil es detecten criatures (fora cap tipus de discapacitat patològica) amb clares mancances per poder arribar a desenvolupar-se d'acord amb les seves capacitats i poder adquirir experiències, habilitats i destreses que li facilitin el propi desenvolupament. Ens topam sovint amb un mur infranquejable... els pares, i la ràtio. Contra això, només podem posar-hi una gran dosi de paciència, voluntat i riquesa professional.
Totes les aules que tenen més de 20 alumnes per mestre suposen un gran esforç per part de l'educador, perquè no pot arribar amb fermesa a cada infant, com cal i es mereix. Parlam de menors! Quin és el motiu que fa pensar a la societat que les criatures estan ben escolaritzades pel senzill motiu de tenir plaça escolar? Per què darrerament fan falta tants de mestres de suport? Per què els pares volen escolaritzar els seus fills i a la vegada NO FER-SE responsable dels seus deures com a pares d'un escolar? Complir amb els horaris, anar a les reunions, participar en les tutories, ajudar amb els encàrrecs, hàbits, deures, sortides...
Quan un alumne arriba sempre tard, o falta a classe perquè surt de viatge amb els pares, o tenia son, o plou, o fa massa sol, o la mare ha d'anar de compres, o vénen els tiets a fer el cafetó, o els padrins, o els cosins, o volien anar al circ, o al cine, etc. Sempre són 3 o 4, i sempre els mateixos, els que et posen aquestes excuses i perden contínuament el ritme de la classe. Què ha de fer la mestra? Reclamar la mestra de suport? La PT? L'AD? La psicòloga? Vaja, vaja...
Si a 3, 4 i 5 anys els pares els porten amb braços fora tenir mal a les cames; si carreguen amb la bosseta del berenar (deu pesar massa...); si els vesteixen sense donar-los temps per fer-ho ells; els disculpen les seves mancances; els consentent enrabiades i capricis a rompre; porten xumet, bolquers i alguns prenen la llet amb el "bibi" (agafar la tassa i la cullereta deu ser complicat)... i menteixen la mestra per fer-li creure que a casa tot va bé... què hem de fer els mestres?
El fracàs escolar NO comença a les escoles. S'hi DETECTA!
Bon estiu, estimats estadistes, autoritats, pares, sindicats, alumnes i sofridors companys!
Xisca Amengual. Palma
Opinió | Cartes al director
Cartes dels lectors
Palma20/06/10 0:00
També a Opinió
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
L'educació s'inicia a casa = L'educació comença a ca nostra
Els pares que més fiquen els nasos per dins les escoles volent sebre més que els mestres, són, en sa majoria, els que llavors a ca seva no fan res per educar els seus fills. I a vegades, això de "regalar" aprovats, el mestre ho fa per llevar-se de damunt l'alumne conflictiu, i amb ell, a la seva familia emprenyosa.