Un professor de l'institut Guillem Sagrera de Palma ha proposat a les xarxes socials que a partir del final del confinament s'estableixi una jornada de quatre dies laborables, dos lliures i un de confinament! Tot per afavorir la vida al planeta. Fa saber que, en tot cas, el dia de confinament podrem sortir a córrer i passejar, que això no fa mal a ningú.
Mentre van avançant els dies en què gran part dels éssers humans estem a casa a causa del Covid-19, alguns animals s'atreveixen a deixar-se veure per les ciutats fins ara hostils, o apropar-se a la vorera de la mar que ara també és més neta i la qualitat de l'aire ha millorat un 50% en dues setmanes i continua millorant.
Aquesta és la part més visible del que està succeint. Pot ser el confinament arriba més lluny i està donant l'última oportunitat de sobreviure a gran part dels animals salvatges que actualment s'enfronten a una extinció massiva per la destrucció continuada dels seus hàbitats.
El cotxe privat és present en gairebé tota l'activitat humana, com a mínim en el món més desenvolupat. Això es fa més evident ara que estem confinats a casa. Vull dir que és el cotxe el que fa possible aquest estressant sistema econòmic i social on establim relacions socials, de treball, de producció i de consum que d'altra manera serien impossibles, i que repetides per milions d'individus a tot el món tenen un gran cost ecològic.
Abandonar l'ús del cotxe privat, sense deixar de fer cap activitat, necessitaria un reordenament de tot el sistema i les noves relacions serien establertes a escala humana. Molt probablement el canvi afectaria a tots els nivells i seria necessari i suficient per aconseguir un efecte positiu notable.
Ara bé, tot i que molta gent ja està conscienciada i disposada a canviar la seva rutina pel bé de la humanitat, i a la fi pel seu propi bé, el sistema els ho posa molt costa amunt. I els governs també tenen dificultats a l'hora de prendre decisions que en principi poden ser impopulars, com ara recuperar espai públic per als vianants, crear més i millor itinerari per a cicles, establir un parc automobilístic no superable, o aconseguir ciutats a 30km / h.
No n'hi ha prou amb raonaments, encara que siguin nombrosos, d'origen científic i/o recomanats per institucions de prestigui com la OMS o la ONU. Fins ara sembla que perquè actuem, ens hi han d'obligar! Serem capaços, a partir d’ara, de deixar de donar l'esquena al problema de la toxicitat de l'aire i del Canvi Climàtic i fer una tornada a l'activitat de forma suau, responsable, sense envoltoris i sense cotxe privat?
De totes maneres el cotxe privat té els dies comptats: Tendrem el cap clar i la força de voluntat per abandonar-lo definitivament o simplement no el podrem fer servir per efecte del Canvi Climàtic que imposarà la seva força brutal. Què triem?
Molt bon pensament, es dificil creure en la humanitat. Mentre la majoria només aprengui per la força poc es pot fer. Encara que jo soc el primer que depenc de cotxe privat.