Sa Bassa és l’autèntic centre de Manacor. Fa molts anys, i encara avui, és el punt de trobada i referència per orientar els que vénen de fora i no coneixen el poble, ja convertit en ciutat amb prop de 42.600 habitants.
Diu la gent gran que el nom de sa Bassa ve de fa moltíssims anys quan no estava asfaltat i en aquesta plaça hi havia una bassa on hi abeuraven el bestiar els qui venien de fora vila amb carro o mitjans similars. Malgrat que durant molt temps va ser Plaça Calvo Sotelo, ara el rètol diu Plaça de sa Bassa.
Fa uns 70 anys els cotxes eren comptats, no es parlava de contaminació, i el més freqüent era veure carros, bicicletes, alguna Mobylette i els nins amb un patinet, llavors es vivia amb tranquil·litat a Mallorca, la gent no tenia pressa. Però tot ha anat canviant, l’arribada del turisme va suposar més feina i més ingressos i la gent va començar a anhelar disposar d’un cotxe privat per poder anar a qualsevol part en qualsevol moment.
Fa uns 20 anys Manacor va tornar a empedrar i vianitzar alguns carrers, inclosa Sa Bassa, perquè la xifra de cotxes ja s’havia desbordat. Difícil controlar vehicles i gasos contaminants.
A l’estiu el problema de la massificació de cotxes s’agreuja encara més amb els cotxes de lloguer. Per què no apostar pel tren o carrilet (tramvia)? A tots, turistes inclosos, ens agradaria per passejar, fer excursions o simplement anar d’un poble a un altre sense haver de sentir com contribueixes a la invasió de l'espai públic, al col·lapse circulatori i a la contaminació de l’aire que suposa utilitzar un cotxe privat.
Hem de tenir cura i respectar més el medi ambient i això és cosa de tots. Avui ja disposem de cotxes i motos elèctrics al mercat. Per circular en els pobles o ciutats, les bicicletes i patinets elèctrics són un recurs que molts hem comprovat com ens treu els nervis d’aparcar, a banda que són més ecològics i més econòmics que els automòbils. Pot ser hauríem d’exigir més itinerari bici i un bon servei de vigilància per evitar la manca de respecte d’alguns automobilistes a la normativa pel que fa al límit de velocitat de la via, aturada i aparcament, sobretot.
Set carrers parteixen o arriben a Sa Bassa, i a pocs metres es troben l’església dels Dolors, la plaça de ses Verdures, bancs, notaries, l’Ajuntament, farmàcies i molt comerços. És de destacar s’Agrícola, associació que va ser fundada el 1899.
Ara no passen cotxes per Sa Bassa i la gent gaudeix més i millor de la plaça. Una bona part està ocupada per taules i cadires dels bars i són moltes les persones que diàriament es troben amb els amics o amigues per fer tertúlia.
Per Pasqua la Verge i el Bon Jesús es troben a Sa Bassa, fem festes i revetlles, activitats per als infants i la inauguració de les llums de Nadal. I encara que als voltants hi ha un gratacel de tretze pisos que desentona amb la resta d’edificis, ens agrada veure el centre de Manacor lliure de cotxes i estimam, ara més que mai, la Plaça de sa Bassa.
Bon dia, ara podeu sentir aquesta opinió també per la ràdio!
Vos deixam l'enllaç del programa on posam veu a l'article d'opinió. Ràdio Nova Energia Mobilitat sostenible emés a Ona Mediterrània el dia 2020feb11 a les 19h i el dia 2020feb15 a les 17h (reposició) al 88.8FM:
https://novaenergiamallorca.es/2020feb11-prog-radio-nova-energia-mobilitatdgt-ciclistes-invisibles/
Comentaris: Quetglas i Salom.
Continguts:
- Jan Gehl: “Una ciutat viva sempre està en construcció”. Entrevista publicada a El País Semanal, 2016set16, Anatxu Zabalbeascoa.
- Opinió al dBalears, Quetglas i Salom: “Sa Bassa lliure de cotxes”.
- Vianants en Lluita, primeres mesures de contaminació, partícules PM2.5:
9μg (mín. 4μg , mitjana 9μg, màx. 29μg), Plaça Pere Garau, Palma, durant el mercat de dissabte, 13:45h.
4μg (mín. 2μg , mitjana 4μg, màx. 5μg), Urb. Els Garrovers, Marratxí, 15:30h.
- Un cotxe cau al mar quan circulava a 200 km/h. Publicat a València Diari, per Sonia Pla, 2020feb10.
- Els cotxes nous matriculats a les Balears el 2019 emeteren més CO2 de mitjana que l’any anterior. - Publicat al diari arabalears, Palma, 2020/02/02.
- DGT: “Ciclistes Invisibles”. 2019jun20. Quan el ciclista no duu armilla reflectant, només el 25% dels conductors recorda haver-li avançat (3 de cada 4 no l’han vist) i d’aquest 25%, únicament el 15% ha percebut risc al realitzar la maniobra.
- La contaminació de l’aire provoca el 48% dels casos d’asma infantil a Barcelona. Publicat a Públic, 2020feb6.
- Rondalla de Nova Energia Mobilitat: Kupata, el ca de carrer que ajuda als infants a creuar en els passos de zebra. Publicat a La Vanguardia, 2020gen27.