L'EMT duplica els viatges de franc durant el 2009
El nombre de ciutadans que viatjaren de franc l'any passat amb els autobusos de l'EMT arribà a 4.308.506. Es tracta d'una xifra que dobla la del 2008. En bona mesura això és el resultat d'augmentar la gratuïtat dels autobusos de 14 a 16 anys. Segons explicà ahir el regidor de Mobilitat, José Hila, en la presentació dels resultats anuals de l'EMT, aquesta gratuïtat és "una inversió de futur" que generarà nous viatgers.
Les tres línies de bus estrenades el març a Palma sumen ja 11.000 passatgers al dia
Les noves línies de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) com són la 24 (Son Llàtzer-Son Hugo) i la 6 (Polígon de Llevant-Polígon de Can Valero i l'ampliació de la 16 (Establiments) tenen una ocupació creixent i han sumat, entre les tres, més de 11.000 passatgers diaris.
De polígon a polígon en 40 minuts
"Van a la plaça d’Espanya? Pujau, pujau, que aquest autobús també fa un recorregut similar al de la línia 8". "Ah! és que ens ha despistat el número 6, és igual que l’altre?", diu Isabel, una veïna de Son Dameto usuària d’aquest transport. Ahir Salvador Belén, més que un conductor de l’EMT semblava un informador. Es dedicà tot el matí a explicar als passatgers de Son Roca (línia 8) la posada en funcionament de la nova línia 6. El trajecte sencer, de 8,2 quilòmetres, costa 1,25 euros i uneix el Polígon de Can Valero amb el Polígon de Llevant passant pel barri de Son Roca, Son Dameto i Son Cotoner que, a partir d’ara, estarà connectat de manera paral·lela amb l’actual línia 8.
El bitllet de l'EMT valdrà 1,20 el 2009
L’EMT té previst incrementar un 10% els preus dels bitllets d’autobusos a partir del 2009. Aquestes noves tarifes, que encara estan pendents d’aprovació, repercutiran a tots els tipus de bitllets. Així el tiquet senzill, que actualment costa 1,10 euros, valdrà 1,20, i la targeta moneder, que beneficia els residents de Palma amb una rebaixa per cada trajecte amb autobús de 0,46 cèntims.
Els exàmens de l'EMT seran 'nets'
L’EMT convocarà abans de final d’any els exàmens per seleccionar el personal que s’haurà d’incorporar a la plantilla de l’empresa com a nous conductors dels autobusos de Palma. Segons manifestà ahir el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, els 100 empleats que començaran en l’EMT serviran per reforçar l’actual plantilla de 470 treballadors quan Cort adquireixi els 52 nous vehicles a partir del primer trimestre de 2009.
Empleats destapen els dèficits de l'EMT
Els problemes que té l’EMT com a conseqüència del mal estat de manteniment de la flota d’autobusos van aflorant. Els conductors dels vehicles, a través del seu comitè d’empresa, aprofitaren ahir –primer dia de la Setmana de la mobilitat– per denunciar totes les "irregularitats" a les quals estan sotmesos els treballadors a l’hora de prestar el servei diari als ciutadans.
Prohibit ofendre el decòrum als autobusos
Fou a Eivissa on un conductor d'autobús hi negà l'entrada a set dones, quatre britàniques i tres congoleses, perquè anaven vestides només amb un biquini. Foren detingudes, després que algunes de les protagonistes agredissin el conductor i li robassin 130 euros. A Palma, la normativa vigent també prohibeix anar en biquini en els autobusos públics. Segons diu el reglament del servei de transports col·lectius urbans de l'Ajuntament de Palma, no es pot accedir en banyador a l'autobús. Així queda clar en el punt número 26q. Especifica que està prohibit alterar el decòrum de la resta de viatgers. Cort adverteix que tampoc no s'hi pot pujar amb arena, ni menjar-hi, ni beure-hi, ja que això genera brutícia i molèstia a la resta de viatgers. Encara que això està prohibit, a l'estiu es veuen constantment turistes i residents que intenten entrar a l'autobús quasi sense roba. Les línies 3, 15 i 25 de l'Empresa Municipal de Transports (EMT), que es dirigeixen a les platges de Palma, són a les que més es troben persones que volen accedir-hi sense el vestuari apropiat.
Un piquet es concentra a Son Espases per paralitzar les obres de l'hospital
Un piquet s'ha concentrat avui a la rotonda de Son Espases, a Palma, a fi de paralitzar les obres del nou hospital, segons ha informat la Secretaria d'Estat de Comunicació a través de la pàgina web habilitada per al seguiment de la vaga general. A més, un altre piquet format per unes cent persones s'han concentrat aquesta matinada davant les cotxeres de l'EMT (Empresa Municipal de Transports de Palma), on la policia nacional protegeix la sortida dels autobusos. Efectius dels Bombers de Mallorca han acudit aquesta matinada a sufocar un incendi provocat a les vies del tren d'Inca, on s'havien col·locat uns palés de fusta que han pres foc.
Serveis mínims i res més
L'estació Intermodal de Palma es trobà gairebé inactiva durant la jornada de vaga d'ahir. La tranquil·litat i el silenci substituïren les anades i vingudes de passatgers que freqüenten l'estació en un dia laborable. Els serveis mínims del transport regular es varen complir en un 100% i, llevat d'aquests trajectes, gairebé no es realitzaren més serveis. Un piquet d'unes cent persones repartides per l'estació Intermodal intentà bloquejar els transports d'autobusos. Segons informaren ahir els sindicats UGT i CCOO, a les 06.00 hores d'ahir dematí molts autobusos de la Intermodal, que havien d'iniciar els trajectes, varen aturar els motors i decidiren unir-se a la vaga. Només quatre dels 14 autocars optaren per mantenir el servei. L'èxit de la vaga a la Intermodal va ser provocat per l'alt impacte de participació en el sector dels trens i el metro.
Cort apuja el bitllet del bus, fusiona línies i redueix la qualitat del servei
A partir del gener del 2012 s'aplicaran els canvis establerts per Cort. Foto: A. Sepúlveda. Una altra promesa electoral incomplerta del Govern de Mateu Isern. A partir de gener de 2012, un ciutadà de Palma pagarà entre 10 i 50 cèntims més pel bitllet d'autobús, tot i que en campanya el PP anuncià que mantindria els serveis del transport públic "intactes". Però no ha estat així i ara la reestructuració que vol impulsar l'Ajuntament de Palma per reduir el dèficit que té l'EMT es farà a costa dels ciutadans.
Les retallades a l'IMFOF i l'EMT encenen el ple
Les retallades que el PP està aplicant a diferents empreses municipals, com l'EMT i l'IMFOF, esclataren ahir en el ple de Cort. No debades, desenes de treballadors aprofitaren la sessió plenària per reivindicar els seus drets laborals. Els més matiners foren els empleats de l'EMT, que arribaren en manifestació fins a la plaça de Cort. Protestaven per l'endarreriment del pagament de les seves nòmines, justificades per l'àrea de Mobilitat per la manca de liquiditat. El regidor Gabriel Vallejo els assegurà que aquell mateix matí ja se'ls havia pagat el 50% de les nòmines. Les coses, però, canviaren de sobte a primera hora de l'horabaixa. Julio Martínez comunicà a Vallejo que Cort just havia ingressat uns doblers inesperats, fet pel qual hi havia cash per acabar de pagar les nòmines.
“L'EMT fa alarmisme per negociar el conveni a la baixa”
El comitè d'empresa de l'EMT reaccionà ahir amb duresa al retard d'unes dies en el pagament de les nòmines. Antoni Puig, vicepresident del comitè, assegurà que la direcció de l'empresa, "cerca crear por abans de començar la imminent negociació del conveni laboral". I arribà a titllar de "manipulació informativa" l'anunciat ajornament dels pagaments. "Volen condicionar el conveni laboral i negociar-lo a la baixa".
Els treballadors de l'EMT cobraran les nòmines de setembre alguns dies més tard
L'Ajuntament de Palma ha anunciat que l'Empresa Municipal de Transports (EMT) ajornarà uns dies el pagament de les nòmines de setembre per "la greu situació econòmica heretada".
Un bus de la EMT s'incendia a Palma
Segons ha informat el Servei d'Emergències de l'112 de les Illes Balears s'ha produït un incendi en un bus de la EMT, Empresa Municipal de Transports de Palma. L'autobús en qüestió ha pres foc a l'alçada del número 49 de l'avinguda de l'Argentina sense que hi hagués passatgers en el seu interior en el moment del succés. El conductor s'ha vist afectat per la inhalació de fum. El SEIB 112 ha donat avís als bombers, a la Policia local, a l'IB-Salut i la a Policia Nacional. El foc ha estat controlat pels bombers de Palma. El conductor de l'autocar ha estat traslladat a la clínica Juaneda i pateix una intoxicació per fum tot i que el pronòstic és en principi lleu.
Els menors de 16 anys pagaran pel bus menys de 50 € al mes
Mobilitat llevarà la gratuïtat d'accés als busos als menors de 16 anys, però no del tot. No debades, l'àrea dirigida pel regidor Gabriel Vallejo aposta perquè els menors de 16 paguin un abonament mensual, que es podria situar entorn dels 50 euros. Aquesta és una decisió intermèdia, després de la polèmica que causà l'anunci de l'eliminació d'aquesta gratuïtat. D'aquesta manera, els infants que ara accedeixen de franc als busos de l'EMT hauran de disposar d'un abonament mensual. Mobilitat calcula que el seu preu podria ser fins i tot menor als 50 euros. El regidor Vallejo, en tot cas, alertava ahir de l'"exageració" d'Aina Calvo , segons la seva opinió. L'exbatlessa digué dilluns que els pares i mares haurien de pagar 515 euros mensuals per cada infant, en cas que s'eliminàs la gratuïtat. "Han fet un càlcul molt poc correcte", argumentà ahir Vallejo.
L'EMT estalviarà 2 milions anuals si, en lloc de llogar busos, els compra
Eliminar el contracte de rènting de l'EMT (segons el qual Cort lloga els busos en lloc de comprar-los) susposarà un estalvi de més de 2 milions anuals per a les arques municipals. Així ho manifestà ahir l'exregidor de Mobilitat, José Hila, que instà Cort a suprimir aquest conveni, ja que "es recaptarien més doblers i no caldria retallar els drets ja existents, com ara la gratuïtat del bitllet per a menors de 16 anys". Els socialistes proposen la convocatòria d'un concurs públic, tot aprofitant la finalització d'aquest rènting, i treure a concurs l'adquisició de 100 nous autobusos. Segons les dades que maneja Hila, l'Ajuntament ha abonat 184,8 milions d'euros al llarg dels 11 anys que fa que aquest rènting està en marxa (a raó de 16,8 milions l'any). Però si, en comptes d'haver llogat els busos, els haguessin comprat en aquell moment, assegura José Hila, el cost en aquestes darrers anys s'hauria situat en uns 50 milions d'euros. O sigui que el sistema ha estat 12,5 milions d'euros més car que comprar els vehicles directament.
Un autobús de l'EMT atropella un ciclista a Can Pastilla
Un ciclista d'uns 40 anys i de nacionalitat alemanya va resultar ferit de gravetat en la matinada de dissabte a diumenge, després de ser arrossegat per un autobús de l'EMT al camí de Can Pastilla de Palma. Els fets es registraren uns minuts abans de la una de la matinada en una zona de visibilitat nul·la. Pel que sembla, el ciclista circulava direcció a Can Pastilla, just acabava de passar l'hospital San Joan de Déu, sense cap tipus de peça reflectora i amb un llum menys a la bicicleta. En aquell moment, un autocar de l'EMT (Empresa Municipal de Transports), de manera totalment accidental i sense poder fer res per evitar la col·lisió, l'arrossegà i el deixà estirat a l'asfalt. Com a conseqüència de l'impacte, l'home quedà en terra. Ràpidament, nombroses dotacions de la Policia Local de Palma i els serveis sanitaris es varen personar al lloc del sinistre i es feren càrrec de la víctima.
Cort no apujarà el sou als empleats de l'EMT
Cort no apujarà l'IPC als empleats i conductors de l'EMT que amenacen amb jornades de vaga des de final de març fins a principi de maig. El regidor de Mobilitat i president de l'EMT, José Hila, va demanar ahir als sindicats que fessin un "esforç" perquè en temps de crisi els emplats de les empreses municipals han estat els únics que no han patit les retallades salarials. A més a més, va recordar que la Llei de pressuposts no permet aquest augment. "Aprofiten que vénen les eleccions per veure si poden treure alguna cosa. No ho aconseguiran", va remarcar. "Fa dos anys que tenim les tarifes congelades, aquest augment de l'IPC suposaria 1,5 milions d'euros més i les tarifes se'n veurien afectades amb un increment del 6%". A tot això, Hila va manifestar que "el conveni col·lectiu dels treballadors va expirar el 2010 i els sindicats no ho han denunciat". A les aturades organitzades pels treballadaors, s'hi afegirà una jornada de protesta a Cort, dia 28 de març, coincidint amb el ple municipal. Els empleats denuncien falta de seguretat a les línies nocturnes, incompliments del conveni col·lectiu, excessos de jornades superiors a les 8 hores i,fins i tot, a les 10 hores, la "deixadesa" de l'empresa en la instal·lació de banys en els finals de les línies i l'acomiadament "improcedent" d'un empleat."
Dues persones ferides en un accident entre una motocicleta i un autobús
Un home i una dona han resultat ferits en un accident entre un ciclomotor i un autocar de l'EMT de Palma. L'incident ha tingut lloc a la intersecció entre el carrer de Catalunya i el passeig de Mallorca, a la capital balear, sobre les 15.00 hores. Per motius no aclarits, la moto ha col·lidit contra el lateral esquerre de l'autobús. Com a resultat, ambdós ocupants del ciclomotor han resultat ferits. La dona ha patit fractura de les dues cames, mentre que l'estat de l'home no ha transcendit. Ambdós han estat atesos en plena via pels serveis d'emergències i posteriorment traslladats a centres hospitalaris.
L'EMT té 43 milions de passatgers
Els autobusos de l'Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT) varen dur, durant el 2010, 43.141.944 passatgers, 911.723 més que el 2009 i 6.559.718 més que el 2006. La batlessa, Aina Calvo, que va presentar ahir aquestes dades, es va felicitar de "l'increment notori", perquè "confirma que les decisions preses en matèria de transport funcionen". També va dir que això demostrava que els doblers dels ciutadans s'inverteixen d'una manera productiva. Segons les xifres de l'EMT, doncs, el nombre de passatgers ha augmentat un 2,11% respecte de l'any passat i un 17,9% pel que fa al 2006, el darrer any sencer en què el PP va governar a Cort. La gerent de l'EMT, Fuensanta París, va destacar ahir que a tot l'Estat la xifra de passatgers d'autobús ha baixat els darrers anys, mentre que a les Illes Balears ha passat a l'inrevés: ha pujat. Segons la batlessa, aquest augment és degut a les vuit noves línies que s'han obert aquesta legislatura, algunes de les quals han augmentat considerablement la quantitat de passatgers respecte del 2009. Aquest és el cas, per exemple, de la línia número 21, la que va de l'aeroport a l'Arenal, que va tancar el 2009 amb 126.443 usuaris i el 2010 va arribar als 222.051: un 75,61% més. Així mateix, els autobusos de Son Llompart a la Indioteria varen incrementar un 69,72% el nombre de viatgers.
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán