A la pràctica, representa una reducció substancial del marge de maniobra que tenen les autonomies per poder aprofundir en les assignatures estratègiques que permeten transmetre als alumnes els valors de la identitat del territori. Fins ara, la Llei Orgànica d'Educació (LOE) marcava el 55% dels continguts curriculars de les CAamb llengua oficial i el 65% de les que no en tenen. Amb la nova reforma educativa, el percentatge en els dos casos s'incrementa un 10%.
Pel sindicat STEI-i, "aquest nou disseny educatiu va en la línia recentralitzadora de l'Estat que promouen certs grups, prenent com a excusa la crisi econòmica". I afegí que el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, "es proposa dur a terme una reforma educativa que, d'una banda, suposarà la legitimació d'una política de retallades d'inspiració neoliberal i, de l'altra, la reinstauració d'un model ideològic d'escola esbiaixat, classista i segregador".
L'STEI-i insistí que "la desaparició de l'assignatura d'educació per la ciutadania dins Primària i la creació de l'assignatura d'educació cívica i constitucional, que treu de l'educació per la ciutadania els continguts més tolerants i progressius, suposa una aposta pel control ideològic del sistema sota els postulats més conservadors i confessionals".
El president de COAPA, Jaume Ribas, assegurà que un dels aspectes que "menys ens agraden és que les comunitats perdin capacitat de decisió. És una tornada enrere. Balears té una identitat que s'ha de potenciar i que s'ha de definir des d'aquí en els currículums". Ribas apuntà que, "amb l'excusa que es fa per millorar l'èxit escolar, fan allò que volen".
Des de CCOO valoraren que "l'avantprojecte preveu canvis que lesionen l'actual model de participació i de coresponsabilitat dels sectors que contribueixen a la tasca educativa".
La setena llei educativa, des que l'Estat espanyol viu en democràcia, inclou profunds canvis del sistema, com reforçar les assignatures instrumentals, reduir optatives, implantar avaluacions unificades estatals al final de les etapes no universitàries i incrementar l'autonomia dels centres. Desapareix així la LOE i arriba la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE).
46 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Els comentaris són una mostra del fracàs del sistema educatiu. Molts escriuen malament i s'atreveixen a criticar un món que no coneixen. Jo només puc comentar la meva experiència amb els propis mestres, molts d'ells valencians i fills de la reforma anticatalanista d'en Zaplana i del PP. El resultat és que molts d'ells, un elevadíssim percentatge, no saben escriure en català i, molts d'ells ni tan sols saben escriure amb correcció. I malgrat això venen del País Valencià amb la titulació per impartir classes en català i amb una titulació universitària que han superat sense saber expressar-se per escrit en correcció i no ja en català, sinó segur que amb cap altra llengua. D'altra banda al sistema educatiu hi ha moltes coses que no funcionen. En primer lloc, la pròpia societat. Els pares s'han tret de damunt la responsabilitat de l'educació dels fills i només ataquen els mestres i el sistema educatiu, quan ells i els seus fills són els primers responsables del fracàs. Sense esforç no es riba enlloc i molts de pares pensen que els fills no necessiten treballar per aconseguir res. Com volen que aprenguin si no llegeixen?. Com volen que llegeixin si no veuen mai els pares llegir?. Com poden llegir si a casa no hi ha llibres i només hi ha televisió i jocs electrònics?. I quin pare dóna avui en dia suport als mestres?. Basta anar a una reunió de principi de curs per veure els pares, com a cans rabiosos, ataquen el mestre que no vol res més que el millor pels seus fills. Els critiquen el que fan i el que faran, com i quant..... Unes aptituds ben allunyades la cooperació i la col·laboració necessàries. I d'aquests elements en surt el brou educatiu actual. Molts pares despreocupats per l'educació i els hàbits dels seus fills i antagonistes dels mestres; uns mestres sense suport, amb els sous retallats i més hores docents; uns alumnes multiculturals i amb necessitats educatives especials dins aules massificades sense el suport docent que marca la Llei...... I amb aquest entorn es reclama una millora educativa?. No són els continguts que han de canviar. I els governants poca-vergonyes que tenim, es pensen que amb una nova Llei en sortirem?, El que han fet és retallar la inversió en educació i això fa palès que aquest camp no els interessa. I mentre, continuen malbaratant els doblers públics i sense dur a terme les reformes necessàries.
Benvolgut Jaume II, Em sap greu dir-to però el illencs no tenen i, més que probablement, no tindran mai ni el tarannà ni la cultura ni la consciència de poble per atrevir-se ni tan sols a somniar en un model d'Estat en què puguin decidir el seu futur. No hi ha cultura, ni sentiment de poble i, evidentment, la nostra classe política, si és que mereix aquest nom no ha tingut, ni té ni tindrà mai la capacitat de gestionar un destí distint del que li marquin els de Madrid. Alguns joven en són conscients i, a més de per la crisi, han decidit que volen el seu futur lluny d'una terra socioculturalment tan extremadament mediocre com la que ens ha tocat viure.
“Ahora que os hemos asimilado y no tendréis de gastaros dinero en lucha contra nosotros, parece razonable que nos paguéis con impuestos” El castellà Conde Duque de Olivares, referint-se als catalans i als mallorquins. 1625 “Cataluña fue ocupada por Felipe IV, fue ocupada por Felipe V, que la venció, fue bombardeada por el general Espartero, que era un general revolucionario, y la ocupamos en 1939 y estamos dispuestos a coger de nuevo el fusil. Por consiguiente, ya saben ustedes a qué atenerse, y aquí tengo el mosquete para volverlo a utilizar” Manuel Fraga Iribarne. 1968
El Regne de Espanya ho RECENTRALITZA tot. Si els Illencs no aixecam la veu com ho han fet els catalans el nostre poble no té futur. Envejam Catalunya.
Estic content amb aquesta reforma...crec que si amb 20 anys d'imposició de botxos socialistes en educació conduïdes per l'inepte Rubalcaba quan era ministre d'educació, ja està bé de concesions i de doblers públic tirat per no res!!!!: programes de PQPI, abans anomanats Garantia Social amb més professors que alumnes i molta vagueria...ens costaven moltíssim doblers... ocupam sa darrera posició de totes ses comunitats autònomes d'europa, sa 271 si encara qualvú creu que amb els sistemes educatius anavem bñe, que s'ho faci mirar!!!!
M´en he recordat de la cançó i el video " The Wall" de Pink Floid. Està penjat a Yotube..
El catalán que escriba aqui será nacionalizado español de por vida, or la gracia del Rey
El sistema educatiu no s'ha de recentralitzar sinó millorar, que és ben distint.
Si no fos que conec molts docents, veient el comentari d'aquell que es diu "docent" entendria perquè tenim tant de fracàs escolar.
O partim d'Espanya o ho tendrem ce cru.