Un camió d'Emaya el 2009 fent una demostració de les seves potencialitats. | Arxiu.

TW
8

La Guàrdia Civil va imputar ahir, en la segona fase de l'operació Ossifar, l'exgerent d'Emaya Malén Tortella i el batle de Porreres, Bernat Bauçà. Tortella, que anà a declarar al capvespre, ja havia estat detinguda a l'agost en la primera fase de l'operació. L'exgerent de l'empresa d'aigües municipals fou desimputada a finals de setembre d'una peça separada del cas Maquillatge que investigava la presumpta contractació de treballadors d'UM a Emaya, que llavors era controlada per la regidora d'UM Cristina Cerdó, que n'era la presidenta.

En la segona fase d'Ossifar, s'investiguen diverses línies d'actuació. Per una banda, la xarxa d'UM per contractar simpatitzants que feien feina per al partit en diferents empreses. En concret a Ossifar, a l'àrea d'Emaya que es coneixia com Oficina d'atenció a la ciutadania, s'hi feien adjudicacions irregulars a empreses considerades afins a UM, a més de mangarrufes per justificar que el contracte es realitzàs a una empresa determinada.

El polític de CxI es desplaçà ahir a la Comandància de Palma per declarar. Els agents l'hi havien citat per interrogar-lo en relació a Motorisa, concessionària especialitzada en venda de camions, on treballa com a gerent. Volien conèixer l'entramat de les relacions comercials entre Emaya i l'empresa. Bauçà hi arribà cap a la una del migdia amb misser. Allà contestà les preguntes dels agents i es desvinculà de qualsevol irregularitat. Els fiscals no hi eren.

L'ara batle de Porreres, en el moment en què es produïren els fets investigats -una compra massiva de camions per part d'Emaya-, era cap de vendes de la companyia. S'investiga si es manipulà el concurs per tal que només pogués ser escollida l'esmentada concessionària. L'operació no té en principi cap lligam amb la seva faceta política. Tot i això, una de les línies d'investigació aborda contractacions diverses d'Emaya a empreses afins a UM. Bauçà fou nomenat batle de Porreres el 2007 per aquesta formació. En el cas Ossifar, sota secret de sumari, s'investiguen possibles delictes de prevaricació, malversació i falsedat documental.

Entre dimecres i dijous també declararen a Comandància entre 10 i 20 testimonis. La major part, treballadors d'Emaya que feien tasques a l'Oficina d'atenció a la ciutadania, que comandava la dona detinguda en l'operatiu, L.J. Aquesta treballadora ja ha sortit en llibertat, tot i que amb càrrecs. Tot apunta que en les properes hores l'exregidora Cristina Cerdó també podria ser citada a declarar davant la Guàrdia Civil. Ja està imputada a Maquillatge i Pícnic. En totes dues causes s'investiga igualment la xarxa UM, l'estructura del partit per col·locar gent. Els treballadors feien tasques de partit i captació de vots en lloc de la feina per la qual foren contractats.
Dimecres, l'alt càrrec d'una important constructora mallorquina, A.M., també acudí a Comandància com a imputada per declarar. Negà irregularitats en la seva relació comercial amb Emaya.

Notícies relacionades

Aina Calvo

D'altra banda, l'exbatlessa de Palma Aina Calvo afirmà ahir que "em sent responsable de la gestió de la legislatura passada, però també sabérem trencar amb ells -en relació a UM-. Donàrem i donarem tota la informació que els investigadors necessitin". Afegí que "els que hagin fet les coses malament, n'hauran de respondre".