Bauzá (enmig), Al Consolat de la Mar amb Fabra i Varcárcel (a la dreta). | M.À.Cañellas

TW
2

Balears vol formar part del corredor mediterrani per permetre l'entrada de mercaderies de nous mercats emergents, com el nord d'Àfrica, als ports de les Illes. Així ho expressà ahir al Consolat de Mar el president Bauzá, que, acompanyat pels de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, i de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel, mostrà "suport incondicional a l'aprovació" d'aquesta futurible xarxa ferroviària transeuropea de transports, que connectaria amb diferents ports marítims.

Bauzá afirmà que aquest projecte, si es du a terme, "obrirà els molls a nous mercats del nord d'Àfrica, d'Àsia i d'Amèrica", i convertirà l'Arxipèlag en un "port de recalada" de molta mercaderia, pas previ de productes a la seva destinació final. Insistí en "el gran potencial" del projecte i afegí que a les Illes poden tenir "ports estratègics".

Bauzá anuncià, a més, que els tres presidents han establert el compromís de realitzar periòdicament una "cimera fòrum per posar en comú els avantatges competencials de cada comunicat" i definir línies d'actuacions comunes. Bauzá utilitzà per definir-ho el terme "lobby de coneixement". Amb relació al corredor mediterrani, cal recordar que el 19 d'octubre la Comissió Europea farà pública la decisió sobre quins seran els corredors ferroviaris que s'inclouran a la xarxa bàsica transeuropea de transport. L'objectiu que se cerca és que la Comissió el consideri "prioritari" .

Trobada amb Durao Barroso

En aquest sentit, Bauzá, Fabra i Valcárcel feren públic que negocien reunir-se el 10 d'octubre amb el president de la Comisisió Europea, José Manuel Durao Barroso, per perlar de la prioritat del projecte. Valcàrcel afegí que a la trobada "seria benvingut el ministre de Foment", José Blanco. Valcárcel també apuntà que el corredor "és la combinació de port marítim i ferrocarril, connectivitat i multimodalitat".

El president valencià Fabra explicà que en el projecte se summen cinc comunitats (Catalunya, València, Balears, Múrcia i Andalusia), que aporten més de 500.000 milions al PIB i generen més de 9 milions de llocs de feina. Afegí: "Podem donar un tomb al transport de mercaderis, i fer front i competir amb el nord d'Europa, amb ports tant importants com Anvers i Hamburg.