Francesc Antich, amb el conseller d'Educació, Bartomeu Llinàs, i el coordinador del programa del PSIB, Ernest Ribalaiga. | J.Torres

TW
11

El president, Francesc Antich, va dir ahir que la idea de "separar els al·lots segons quina llengua parlen" respon a una "posició de confrontació" que "no du enlloc". Es tracta d'una de les principals propostes del PP en educació. El president va escombrar també la lliure elecció de centre o l'augment indiscriminat d'hores lectives i va apostar per augmentar la inversió i fer contractes programa específics per a cada escola o institut. També va prometre reduir un 10% l'abandonament escolar. "Ja sé que la proposta mare del PP és dividir els al·lots segons la llengua que parlen, però podran entendre que hi ha altres temes que tenen el suport de tothom", va dir Antich, davant la possibilitat de tancar un gran pacte social, institucional i polític per l'educació que inclogués els populars.

També va afirmar que no entenia la proposta de separar els alumnes segons la llengua vehicular en què els pares decidissin fer-los estudiar i va defensar que cada centre fes un contracte programa en què s'especificassin les seves necessitats. Així se'n vol augmentar l'autonomia. De fet, ja hi ha quinze centres educatius amb els quals, conjuntament amb l'Estat, s'està a punt de signar un pla pilot de contractes programa. Ho va avançar el conseller Bartomeu Llinàs, qui va afegir que això inplicaria una inversió de prop d'un milió d'euros. Antich va recordar que en el sector educatiu es veu amb bons ulls aquesta mesura i va dir que la impulsarien més durant la pròxima legislatura. Amb tot, va assenyalar que "això necessita un poquet més de nivell respecte d'aquestes propostes del PP que queden molt bé, però llavors no s'apliquen", amb referència a la lliure elecció de centre, que Jaume Matas ja va dur en el seu programa i no va arribar a aplicar. Així mateix, va criticar mesures generals, com la d'augmentar una hora de classe cada dia, i va dir que s'havien de prendre segons les necessitats de cada escola.

Antich va fer aquestes afirmacions a la presentació de les propostes electorals en educació del PSIB. Va assegurar que augmentarien el pressupost fins que arribàs entre un 3,8% i un 4% del PIB -segons Llinàs ara és del 3,6%-, que farien un 20% més de places públiques d'escoletes i que reforçarien els sistemes de formació per a adults. Els socialistes, a més, pretenen posar en marxa un "sistema de segona oportunitat" específic perquè els joves que hagin deixat d'estudiar puguin tornar-hi i garantir el coneixement d'un tercer idioma en acabar la Secundària i continuar introduint les noves tecnologies a les aules. Antich també va posar èmfasi en la necessitat de millorar la formació professional i va dir que, si governaven, farien un pla estratègic per l'èxit escolar que reduiria com a mínim un 10% la taxa d'abandó.

El president va relacionar el model econòmic imperant fins a l'arribada de la crisi a l'Arxipèlag amb l'abandó escolar i les elevades xifres d'atur. Va dir que durant aquesta legislatura s'havien posat les bases per començar a millorar i que volien continuar aquesta tasca amb el suport de tots els implicats i precisament per això va insistir amb la necessitat d'un "gran pacte social i institucional per l'educació" que implicàs tots els agents involucrats. Fins i tot va obrir la porta a la possibilitat que el pacte també fos polític, incloent-hi el PP.