Foto d'arxiu d'una protesta del GOB contra la via Connectora. | J. TORRES

TW
2

Tot indica que no hi haurà cap acord abans de les eleccions per la via connectora, tot i que el conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Alemany, va dir el 25 de gener que les tasques dels set trams començarien abans del 22 de maig. El conseller dóna ara per inviable tancar en poc més d'un mes cap pacte amb els veïns afectats en la part nova de la via, encara que continua reunint-s'hi. I les negociacions amb el Bloc pels trams de l'aeroport a l'autopista d'Inca estan encallades.

Alemany es manté optimista respecte de la part que negocia amb el Bloc, el desdoblament de la Ma-30. Fins i tot, encara confia començar les obres en "algun" dels trams. Però fonts del Bloc veuen que els posicionaments encara són "molt distants". Les dues parts coïncideixen en el disseny del tronc de la via, però discrepen en molts dels enllaços i interseccions. El Bloc és partidari de fer rotondes en lloc d'accessos a diferents nivells a les connexions amb la carretera vella de Sineu, la de Manacor i la vella de Manacor, a diferència del PSIB.

Els tècnics del Consell treballen ara per justificar els ponts, però pel que fa al Bloc són allò que fa que la via connectora sigui més una autopista que una carretera i aquests punts són lluny de l'acord. Tampoc no hi ha pacte a la rotonda de la carretera de Sóller: segons el disseny original ha de ser de 180 metres de diàmetre i el Bloc pensa que és massa gran. Alemany admet que els darrers dissenys l'han retallada fins a 120 metres, però els seus socis de govern discrepen en la manera de calcular-ne la mida.

Hi ha interseccions en què no hi ha gaires diferències entre el Bloc i el PSIB. Aquest és el cas, per exemple, de l'enllaç amb l'autopista de l'aeroport, dissenyada a diferents nivells perquè hi ha massa trànsit -fins a 140.000 vehicles per dia-. Però, fins i tot aquí el Bloc creu que la solució triada és excessiva, de màxims. Un altre punt en què les negociacions han avançat és l'enllaç al Pla de na Tesa. Els socialistes semblen disposats a fer-lo d'un sol nivell, amb una rotonda.

Precisament per debatre els punts conflictius Alemany es va reunir dilluns dematí amb el candidat de PSM-IV-ExM per la batlia de Palma, Antoni Verger, i d'altres representants del Bloc i del PSIB. Varen debatre sobre diversos accessos i enllaços però sense acostar posicions i des del Bloc es diu que varen reclamar documents tècnics per justificar enllaços a diferent nivell que no veuen necessaris i rotondes que creuen que són massa grans. Segons Alemany, però, uns i altres tan sols van demanar als tècnics que els aclarissin "una sèrie de qüestions que nosaltres, com a polítics, no haviem entès". Sigui com sigui, Alemany admet que qui decidirà serà qui governi en la pròxima legislatura. I, si és el PP, ho tenen clar: del programa, preveuen eliminar-ne les rotondes i fer accessos a diferents nivells.