Els protagonistes d'aquesta història viuen a la vora de la via de cintura, a prop de Son Dureta i en plena serra de na Burgesa, a 14 quilòmetres de l'aeroport i a 4 del port, en una superfície tan gran com 50 camps de golf. El seu cap, el coronel Lanza, els vol apropar a la societat i fer-los entendre que són "gent normal: ja fa deu anys que funcionam com a forces armades professionals", diu. Els dies de mili obligatòria queden enrere. Els quarters han canviat. El jovent, però, hi continua.
La major part dels soldats amb prou feines té entre devuit i vint anys escassos. El primer contracte els obliga a estar dos anys sota disciplina militar amb un sou d'un poc més de 800 €. Si volen, però, poden residir a la base i això abaixa les despeses mensuals. És una espècie de residència, repartida en mòduls i cambretes, i amb separació per sexes. Les normes de convivència i l'edat hi donen un cert aspecte estudiantil.
Hi pots trobar de tot, des d'una caporal que vol dedicar-se a la música rap fins a una mare colombiana que cada dia aprofita el temps lliure per veure la seva filla, o un al·lot amb vocació. Hi ha molts de llatinoamericans i també algun guineà, sense oblidar-nos de palmesans del barri de Sant Josep Obrer, de la Indioteria i, fins i tot, mallorquins del Port de Sóller i Lloseta. La major part d'ells, però, després d'anys de servei encara són mileuristes i amb el temps miren de canviar cap a la Policia Nacional o la Guàrdia Civil. L'Exèrcit els dóna disciplina física i mental, i oportunitats perquè es formin. També els permet compaginar altres feines per fer més doblers. En l'actualitat, hi ha 41 voluntaris de la base a Kabul. Aquests tripliquen el sou.
A l'aquarterament hi treballen 726 militars de tropa que formen part de l'Exèrcit de Terra i que pertanyen a sis unitats: la més gran és el Regiment d'Infanteria, seguida de la USAC-, la CECOMT, la unitat de zapadors, la de música de la Comandància General i un destacament de la Guàrdia Real que per l'estiu augmenta considerablement amb l'arribada dels reis. El 36% d'efectius ve de la Península i entre un 12 i un 15% és d'origen estranger. En canvi, les dones soldat a la base només arriben a un 6,4%, 44 en total.
A les set del matí hi ha diana i a les vuit, hissada de la senyera espanyola. Pujam als Vantac i ens dirigim a la zona de tir, on es practica el de precisió des d'una distància de 100 metres i amb fusells H-K. Després anam al camp de granades, on llancen rèpliques de les reals. Continuam amb la pista de combat: soldats binomi -en parelles- hi fan camp a través amb obstacles, mentre altres hi practiquen tir "més instintiu". La instrucció acaba amb un simulacre de combat en què els soldats entren en un edifici i el deixen "net d'enemics".El matí passa aviat. Algunes unitats arriben cantant a la lectura de guàrdies i "trenquen files" acompanyades d'un crit alliberador dels soldats.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.