El nou segon cinturó transcorrerà per davant del solar de Son Espases. | Miquel Àngel Canals - M.À. Cañellas.

TW
0

El nou segon cinturó de Palma -via connectora dels accessos a Ciutat, com agrada dir-ho al Pacte- costarà més de 50 milions per sobre de la quantitat prevista en el Conveni de Carreteres, en el qual es pressupostà aquesta actuació en 105 milions d'euros. Si no hi ha més retards, aquesta obra s'iniciaria durant la segona meitat de l'any que ve i serà finançada íntegrament per l'Estat, malgrat l'increment pressupostari. L'augment en les previsions de costs d'aquesta actuació, la més important que preveu executar el Consell, s'explica perquè en el Conveni de Carreteres que ha de finançar Madrid es fixà un pressupost estimatiu de 105 milions sota l'epígraf "accessos a Palma". Una vegada s'ha concretat el projecte i s'han actualitzat les despeses d'execució, que eren de l'any 2007, la xifra s'ha hagut d'augmentar, almenys, uns 50 milions.

Per solucionar-ho, en les negociacions per tancar definitivament el pla de carreteres, els partits del Pacte s'han compromès verbalment a desviar cap al nou segon cinturó el pressupost previst en el Conveni de Carreteres per fer el tercer carril de l'autopista d'Inca, una actuació valorada en 47 milions d'euros i que el pla no preveia fins al període comprès entre els anys 2017 i 2024. L'operació no tindria, en principi, cap entrebanc, perquè el Consell té l'encomanda de gestió de les carreteres i estaria autoritzat per Madrid a desviar la partida d'una carretera a una altra, sempre que ho justificàs i tingués el vistiplau del Ministeri de Foment.

El nou segon cinturó implica ampliar el traçat actual -que va de Carrefour a Al Campo- i allargar-lo fins a la rotonda de la carretera d'Establiments. Actualment, es troba paralitzat perquè per executar-lo cal que, abans, el Consell aprovi definitivament el pla de carreteres, cosa que no passarà fins al ple de desembre. Amb l'aprovació, es podrà començar a redactar el projecte i es podrà procedir a licitar-lo. Amb tot, com que es tracta d'una actuació amb un pressupost important, la seva tramitació no és curta i el conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Pascual (UM), ja ha advertit que és "impossible" que les obres puguin començar abans de l'estiu. La intervenció ja arrossega ara un retard de dos anys des que es presentà, una vegada consensuada per totes les forces del Pacte, que modificaren el traçat elaborat per PP i UM. Tot i que es calcula que l'execució completa es farà en dos anys, el Consell ha avançat que tindrà enllestits els accessos a Son Espases abans del proper octubre, quan és previst que obri el nou hospital.

Una carretera consensuada pel Pacte fa més d'un any

La via connectora dels accessos a Palma està consensuada des de fa més d'un any per les tres forces polítiques del Pacte, que la presentaren públicament. Anirà des de Carrefour fins a la rotonda de la carretera d'Establiments, passant per davant de Son Espases. El tram existent, entre Carrefour i Al Campo, es desdoblarà i des d'allà se'n farà un de nou, també de quatre carrils, que creuarà per darrere del polígon de Son Castelló fins a enllaçar amb la carretera de Sóller. Des d'allí seguirà el camí dels Reis fins a la rotonda de Can Valero. La previsió és iniciar l'obra en quatre trams i el projecte també inclou tots els accessos necessaris per donar fluïdesa al trànsit.