TW
0

El Govern balear ha iniciat els tràmits per impulsar el tren del Migjorn, que en el futur ha d'enllaçar Palma amb Manacor passant per Llucmajor, Campos, ses Salines, Santanyí i Felanitx. La Conselleria de Mobilitat ha tret a licitació la redacció de l'estudi d'alternatives per a aquest traçat, que és la passa prèvia a la qual obliga la llei del sector ferroviari per poder implantar una nova infraestructura d'aquest tipus. El corredor, previst al Pla director de transports, no es començaria en aquesta legislatura (2007-2011). El que pretén el Govern actual és deixar tots els tràmits enllestits perquè l'Executiu següent pugui iniciar-ne l'execució.

D'aquesta manera, segons fonts de la Conselleria de Mobilitat, s'evitaria la situació en la qual s'han trobat els responsables actuals, que han hagut d'iniciar tota la tramitació perquè els anteriors no l'havien activada ni havien deixat cap projecte damunt la taula. L'estudi d'alternatives ha de servir per conèixer quins són els corredors millors tant des del punt de vista mediambiental com de mobilitat i de prestació del servei, entre d'altres. Determinaran el públic objectiu que tindria cada traçat a l'hora d'entrar en funcionament i la seva viabilitat pel que fa a l'impacte sobre el territori i l'afectació sobre totes les infraestructures que hi ha ara.

Podria passar per l'aeroport

Dependrà d'aquests estudis, per exemple, que el tren passi per l'aeroport, tal com preveia el Pla de transports de l'any 2004. En qualsevol cas, d'acord amb els informes s'elegirà un dels traçats i, una vegada superats els tràmits ambientals, ja es podrà començar a redactar el projecte bàsic. De moment, la licitació de l'estudi ha aixecat moltes expectatives i són diverses les consultories d'enginyeria que s'hi han interessat. Des de la Conselleria de Mobilitat no amaguen els entrebancs que comportarà l'execució d'aquesta actuació per les dificultats del terreny i, sobretot, per la inexistència d'un corredor previ. Si bé es veritat que entre els anys 1917 i 1964 funcionà el tren entre Palma i Santanyí, posteriorment se'n desafectà el passadís i actualment tot és en mans privades. En conseqüència, s'haurà de plantejar un corredor nou.

A tot això s'hi ha de sumar la dificultat que suposarà la sortida de les vies de Palma, sobretot perquè haurà de superar les diverses infraestructures viàries que circumval·len la ciutat. De la mateixa manera, la Conselleria de Mobilitat també ha tret a licitació la redacció de l'estudi d'alternatives per al traçat entre Artà i Cala Rajada, per poder continuar en el futur el tram que es preveu iniciar durant aquesta legislatura entre Manacor i Artà. Com en l'altre cas, no hi ha casp corredor anterior i s'haurà de fer una línia totalment nova.

El Pla de transports valora el projecte en 242 milions d'euros

El Pla de transports de l'any 2004, elaborat per la Conselleria que dirigia Mabel Cabrer (PP) i que encara ara continua en vigor, preveu dues línies al corredor Palma-Manacor per al Migjorn. La primera és entre Palma i Santanyí i la segona, entre Manacor i Santanyí. Tant l'una com l'altra tindrien doble via electrificada. El primer tram enllaçaria Palma amb l'aeroport, Llucmajor, Campos, ses Salines i Santanyí. I el segon, Manacor amb Felanitx, Cas Concos i Santanyí. L'any 2004, el primer tram es valorà en 149,1 milions d'euros i el segon, en 93,2 milions. La suma dels dos trams i l'actualització consegüent del cost suposaria una inversió d'almenys 242,3 milions d'euros. El pressupost incloïa la infraestructura, l'electrificació, les instal·lacions ferroviàries, la superestructura, l'obra civil i les instal·lacions, les expropiacions i el projecte. En total, la línia seria de 91 quilòmetres de longitud i la construcció tindria un preu de 2,6 milions d'euros cada quilòmetre, sempre segons les valoracions d'un Pla de transports que redactà el Govern del PP l'any 2004.