El Govern balear ha iniciat els tràmits per impulsar el tren del Migjorn, que en el futur ha d'enllaçar Palma amb Manacor passant per Llucmajor, Campos, ses Salines, Santanyí i Felanitx. La Conselleria de Mobilitat ha tret a licitació la redacció de l'estudi d'alternatives per a aquest traçat, que és la passa prèvia a la qual obliga la llei del sector ferroviari per poder implantar una nova infraestructura d'aquest tipus. El corredor, previst al Pla director de transports, no es començaria en aquesta legislatura (2007-2011). El que pretén el Govern actual és deixar tots els tràmits enllestits perquè l'Executiu següent pugui iniciar-ne l'execució.
D'aquesta manera, segons fonts de la Conselleria de Mobilitat, s'evitaria la situació en la qual s'han trobat els responsables actuals, que han hagut d'iniciar tota la tramitació perquè els anteriors no l'havien activada ni havien deixat cap projecte damunt la taula. L'estudi d'alternatives ha de servir per conèixer quins són els corredors millors tant des del punt de vista mediambiental com de mobilitat i de prestació del servei, entre d'altres. Determinaran el públic objectiu que tindria cada traçat a l'hora d'entrar en funcionament i la seva viabilitat pel que fa a l'impacte sobre el territori i l'afectació sobre totes les infraestructures que hi ha ara.
Podria passar per l'aeroport
Dependrà d'aquests estudis, per exemple, que el tren passi per l'aeroport, tal com preveia el Pla de transports de l'any 2004. En qualsevol cas, d'acord amb els informes s'elegirà un dels traçats i, una vegada superats els tràmits ambientals, ja es podrà començar a redactar el projecte bàsic. De moment, la licitació de l'estudi ha aixecat moltes expectatives i són diverses les consultories d'enginyeria que s'hi han interessat. Des de la Conselleria de Mobilitat no amaguen els entrebancs que comportarà l'execució d'aquesta actuació per les dificultats del terreny i, sobretot, per la inexistència d'un corredor previ. Si bé es veritat que entre els anys 1917 i 1964 funcionà el tren entre Palma i Santanyí, posteriorment se'n desafectà el passadís i actualment tot és en mans privades. En conseqüència, s'haurà de plantejar un corredor nou.
A tot això s'hi ha de sumar la dificultat que suposarà la sortida de les vies de Palma, sobretot perquè haurà de superar les diverses infraestructures viàries que circumval·len la ciutat. De la mateixa manera, la Conselleria de Mobilitat també ha tret a licitació la redacció de l'estudi d'alternatives per al traçat entre Artà i Cala Rajada, per poder continuar en el futur el tram que es preveu iniciar durant aquesta legislatura entre Manacor i Artà. Com en l'altre cas, no hi ha casp corredor anterior i s'haurà de fer una línia totalment nova.
El Pla de transports valora el projecte en 242 milions d'euros
El Pla de transports de l'any 2004, elaborat per la Conselleria que dirigia Mabel Cabrer (PP) i que encara ara continua en vigor, preveu dues línies al corredor Palma-Manacor per al Migjorn. La primera és entre Palma i Santanyí i la segona, entre Manacor i Santanyí. Tant l'una com l'altra tindrien doble via electrificada. El primer tram enllaçaria Palma amb l'aeroport, Llucmajor, Campos, ses Salines i Santanyí. I el segon, Manacor amb Felanitx, Cas Concos i Santanyí. L'any 2004, el primer tram es valorà en 149,1 milions d'euros i el segon, en 93,2 milions. La suma dels dos trams i l'actualització consegüent del cost suposaria una inversió d'almenys 242,3 milions d'euros. El pressupost incloïa la infraestructura, l'electrificació, les instal·lacions ferroviàries, la superestructura, l'obra civil i les instal·lacions, les expropiacions i el projecte. En total, la línia seria de 91 quilòmetres de longitud i la construcció tindria un preu de 2,6 milions d'euros cada quilòmetre, sempre segons les valoracions d'un Pla de transports que redactà el Govern del PP l'any 2004.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De veres que alucin amb aquesta cosa amb el tren si l'estan traient a tot Europa si no uneixen grans poblacions o són trens de rodalies, de veres que anam obsolets, mos han venut el tren perquè algun publicista van tindre la idea de que la gent li agradaria però no és ni ràpid ni eficaç per cobrir unes comarques plenes de poblets i amb cases repartides per fora vila. A veure si ho entenem, i comencem a reclamar un transport públic de veres que mos serveixi per deixar el cotxe a casa, una mica més d'ambició i d'exigència als nostros polítics que mos estan prenent el pèl.
Què és el que em planteges, upupa? És que m'he perdut.
Per què no aprofitar s'antic traçat de sa línia Palma-Llucmajor-Santanyí en sa mesura que siga possible, per exemple fent-lo passar soterrat pes carrer Rafel Barrera i sa Via de Cintura? Tendria una sortida ràpida de Palma. I mirar de reexpropiar sa major part possible de s'antic traçat que pogués ser operativa
Ah! i cal recordar-se de ses altres illes i posar tren a Eivissa, si més no un tramvia, que som s'illa que té es deshonor de ser s'única que no té tren i sí autopistes. I una línia de Ciutadella a Maó, naturalment
No té sentit unir Palma i Manacor amb una línia fèrria i que aquesta passi per Ses Salines i Santanyí, en tot cas que hi haja un ramal que parteixi de Campos, per exemple, i que vaja a ses dues poblacions citades
Fogater, perquè no l'agafes i així no perdrem tant home...no facis demagogia i contesta el que se te planteja...
Per cert, upupa, per a fracàs econòmic de magnituds insospitades, el metro. O no?
El tren, a Mallorca, serà una realitat quan arribi a l'aeroport, això ho saben fins i tot els nens de uè. Quan arribau al Prat, per exemple, què és el primer que feis? Agafar el tren. Idò això. Ara bé, s'acabaria el negoci dels autocaristes i dels rentacaristes.
El tren serà un fracàs econòmic i social de magnituds insospitades pels més ignorants del tema. Com molt bé diu Mariona, no s'adapta a les peculiaritats del llevant la gent no l'utilitzarà. En Bielet Vicens com no coneix la realitat del llevant, volguent anar en contra del govern del PP manacorí, de pas ens ha fotut a tots i no ens h escoltat!!! Sobretot si tenim en compte que aquest govern "veleta" aposta per l'automòbil pagant als concesionaris per evitar la crisi. I ara qui vulgui endeutar-se amb el tren que axeiqui la mà!!!!
La idulatració del tren com a mitjà de transport públic a tot arreu i amb les condicions que sigui és la gran mentida i la gran manipulació d'aquest govern. El tren és un grandissim transport públic però no en totes les circunstàncies i a llevant amb la densitat de població que tenim, la mobilitat no lineal de la gent, les distàncies i l'impacte ambiental que té una infraestructura com aquesta és un crim. Necessitam un bon transport públic adaptat a les necessitats de la comarca i que ens serveixi per anar per tot sense tindre d'agafar el cotxe, a part d'aprofitar les infraestructures que tenim sense tindre de construir-ne més NI tren NI carreteres. I perquè no defensem la coneversió de les antigues vies en vies verdes, no seria més sostenible?