El primer tram del tramvia de la badia de Palma que es construirà serà el que recorrerà el Portitxol i el Molinar, i les obres podrien començar abans del 2011. La Conselleria de Mobilitat i l’Ajuntament de Palma presentaren ahir el projecte bàsic del primer tros de la línia, que unirà Ciutat amb l’aeroport de Son Sant Joan. Aquesta part costarà 207 milions d’euros (el projecte sencer està pressupostat en 380 milions) i la costrucció durarà entre 23 i 29 mesos, però el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, no volgué ser gaire concret amb la data d’inici de les obres. "No sabem encara quan començaran els treballs, si bé podria ser abans del 2011", va manifestar.
En tot cas, ara s’enceta el període d’exposició pública i de presentació de les al·legacions al projecte presentat ahir. Per tot això, la data del sus de les obres encara és llunyana. El que sí és clar, però, és l’ordre de construcció que se seguirà. Aquesta primera secció és dividida en quatre subtrams: el primer que es construirà serà el del Portitxol i el Molinar, el segon serà el que unirà el Coll d’en Rabassa i Can Pastilla, el tercer transcorrerà per l’aeroport i el darrer serà el que travessi les Avingudes i que arribarà fins al Comte de Sallent. Vicens també donà a conèixer alguns detalls tècnics d’aquesta infraestructura. El trajecte tindrà una longitud de 10,8 quilòmetres (en via doble) i 21 parades. Així mateix, va quedar resolt com discorrerà per les Avingudes: el tramvia ocuparà dos carrils del sentit que va del passeig Mallorca a la porta del Camp, és a dir, en aquest tros quedaran dos carrils per a la circulació de vehicles.
Res clar sobre el finançament
Allò que encara no és clar és que el Govern central es faci càrrec del finançament de l’obra. Ahir el conseller de Mobilitat digué que esperava que "Madrid no faci el que acostuma a fer" i explicà que la Conselleria està fent tots els esforços per aconseguir tanta quantitat de doblers com sigui possible de l’Estat. El conseller hi va afegir que, en cas de no aconseguir el 100% de finançament, el Govern central ha aportat la tercera part del pressupost en la construcció del tramvia a altres ciutats de l’Estat espanyol. El traçat del primer tram del tramvia fou presentat ahir, si bé encara queda molt perquè comencin els primers treballs de construcció. Abans, però, caldrà resoldre d’on arribaran els doblers per pagar aquest projecte.
El PP vol que Madrid i el Govern paguin el tramvia
El PP durà al proper ple de l’Ajuntament de Palma una proposició que insta l’equip de govern a exigir que la construcció del tramvia de la badia sigui finançada exclusivament pel Ministeri de Foment i el Govern balear. El regidor Carlos Veramendi presentà aquesta proposta davant els mitjans de comunicació ahir dematí, hores abans de la presentació del traçat per part de la Conselleria de Mobilitat. El del finançament serà, però, el segon dels dos punts de la proposició que el grup municipal popular durà al ple, que tindrà lloc dilluns que ve, 30 de març.
En primer lloc, el PP vol que l’Ajuntament de Palma informi exhaustivament i consensuï totalment, sempre amb caràcter previ i dins allò tècnicament possible, el traçat del tramvia amb els veïns, comerciants i professionals afectats. Segons els conservadors, una gran nombre de professionals i entitats de veïns i de comerciants ja han manifestat públicament la seva preocupació "i, fins i tot, rebuig" a aquest projecte per l’impacte que, al seu parer, tindrà sobre la circulació de vehicles i en el seu dia a dia.
Text de consens
Els populars també anunciaren que duran aquesta proposta al ple durant la comissió informativa de ple, que tingué lloc el migdia. A la comissió el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, del PSOE, proposà al PP redactar una proposició de consens per a dilluns.
"El tramvia és ràpid, segur i molt accessible"
Durant la presentació del traçat del primer tram del tramvia de Palma, el conseller Vicens no s’estigué de destacar les virtuts d’aquest projecte que es vol impulsar a Ciutat. "És un mitjà de transport ràpid, segur i molt accessible", afirmà ahir durant la roda de premsa. El conseller volgué recordar que hi ha ciutats de tot l’Estat espanyol que l’estan recuperant com a mitjà de transport i afegí que Mallorca no podia "quedar impassible davant l’aposta que estan fent a altres llocs". Vicens també destacà el fet que el tramvia és molt respectuós amb el medi ambient. "No contamina i és molt eficient energèticament", assegurà. El titular de Mobilitat volgué deixar clar que amb l’aposta per aquesta iniciativa es pretenia "tornar la ciutat als ciutadans" i assenyalà que el tramvia complementarà la xarxa de transport públic existent.
"Una ciutat més sostenible"
De la seva banda, la batlessa de Palma, Aina Calvo, emfatitzà que amb el tramvia "Palma podrà ser una ciutat més sostenible". Calvo valorà la nova infraestructura com "una inversió de futur que transformarà la mobilitat de Ciutat". Malgrat tot, aquesta mutació "serà responsable i rigorosa", va afegir, i "l’ajustarem a les necessitats de la població". La batlessa també enumerà algunes intervencions que acompanyaran el tramvia, com la connexió amb Son Espases i la millora dels accessos a Palma.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ja d'entrada es començen a fer les coses malament si el primer tram de tranvia només va del aeroport al portixol. Qui agafarà el tramvia des del aeroport? ningú. Lo normal seria començar per la plaça d'espanya fins el portixol i així provisonalment ja es donaria un servei a tot el tram de les avingudes. També vull afegir que si el tramvia no va acompanyat de nous aparcaments subterranis per tal d'eliminar tot el trànsit que fa voltes cercant aparcament la situació encara serà pitjor.
A Bilbao ´(390.000 habitants) fan una Línia 3 que anirà a l'aeroport. ja en tenen dues a costat i costat de la Ria i ben contents que estan (jo hi he anat). Els semblava una passada però ara ho agraeixen. No es plantegen muntar un tramvia a l'aeroport, i ara comparau els passatgers de Bilbao en avió i els de Palma, i veureu que això del tramvia és una pardalada.
Pero esta gente ha visto el tráfico que suele haber en las Avenidas? Y se han planteado qué pasará si le eliminan dos carriles? La van a liar parda
Feis metro. I que ho pagui Madrid, cony. Millor que tramvia que farà nosa. No voleu fer metro pq el PP en va fer un. Senzillament per això. (i el va fer fatal!!! feis-ne un de bé, i deixau-vos de tramvies)
Sí al tranvia! Sí al tren! Sí als carrils bicis! Sí al bicing! Sí al transport públic! Sí a la natura! Sí a poder respirar! Sí al medi ambient! Sí a Gabriel Vicens!
Dons no es el video que fa la comparació amb l'actualitat, sols es referit al 1908 i te HD. El comparatiu es el seguent, pero sense HD: http://www.youtube.com/watch?v=vxiiS8ZgAmU
Un vido que val la pena veure (cal copiar-ho al navegador): http://www.youtube.com/watch?v=kJdwzY1o7k8 Com era Barcelona el 1908 desde el tranvia, i com es ara.
N'hi ha que encara hi creuen!
Que el metro no és possible a ciutats com Palma, cony, com vos ho han de dir? Sabeu que costa? L'actual línia ja és totalment deficitària, no s'amortitzarà mai en la vida perque no te suficients passatgers, no me vull ni imaginar el que seria aquest trajecte del tramvia pero amb metro, amb mateixos diners no podriem fer ni de l'aeroport fins a Son Banya. A totes les ciutats com Palma posen tramvia perque pots fer 4 o 5 vegades mes trajecte en superfície que soterrat pel mateix preu. I lo del tramvia no és ni del PSOE ni del PP, és de tots, està al Pla Director Sectorial de Transports aprovat per tots els partits balears. Si no es fa ara ho farà el PP en el futur, que no vos enterau.
El tramvia no solucionarà els problemes de la Ciutat i quan arribi serà un regal per al PP que tornarà a governar i podrà fer com fins ara ha fet. És necessari un transport eficient i ràpit i aquest només és possible amb l'ampliació del Metro,