TW
0

El primer tram del tramvia de la badia de Palma que es construirà serà el que recorrerà el Portitxol i el Molinar, i les obres podrien començar abans del 2011. La Conselleria de Mobilitat i l’Ajuntament de Palma presentaren ahir el projecte bàsic del primer tros de la línia, que unirà Ciutat amb l’aeroport de Son Sant Joan. Aquesta part costarà 207 milions d’euros (el projecte sencer està pressupostat en 380 milions) i la costrucció durarà entre 23 i 29 mesos, però el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, no volgué ser gaire concret amb la data d’inici de les obres. "No sabem encara quan començaran els treballs, si bé podria ser abans del 2011", va manifestar.

En tot cas, ara s’enceta el període d’exposició pública i de presentació de les al·legacions al projecte presentat ahir. Per tot això, la data del sus de les obres encara és llunyana. El que sí és clar, però, és l’ordre de construcció que se seguirà. Aquesta primera secció és dividida en quatre subtrams: el primer que es construirà serà el del Portitxol i el Molinar, el segon serà el que unirà el Coll d’en Rabassa i Can Pastilla, el tercer transcorrerà per l’aeroport i el darrer serà el que travessi les Avingudes i que arribarà fins al Comte de Sallent.  Vicens també donà a conèixer alguns detalls tècnics d’aquesta infraestructura. El trajecte tindrà una longitud de 10,8 quilòmetres (en via doble) i 21 parades. Així mateix, va quedar resolt com discorrerà per les Avingudes: el tramvia ocuparà dos carrils del sentit que va del passeig Mallorca a la porta del Camp, és a dir, en aquest tros quedaran dos carrils per a la circulació de vehicles.

Res clar sobre el finançament

Allò que encara no és clar és que el Govern central es faci càrrec del finançament de l’obra. Ahir el conseller de Mobilitat digué que esperava que "Madrid no faci el que acostuma a fer" i explicà que la Conselleria està fent tots els esforços per aconseguir tanta quantitat de doblers com sigui possible de l’Estat. El conseller hi va afegir que, en cas de no aconseguir el 100% de finançament, el Govern central ha aportat la tercera part del pressupost en la construcció del tramvia a altres ciutats de l’Estat espanyol. El traçat del primer tram del tramvia fou presentat ahir, si bé encara queda molt perquè comencin els primers treballs de construcció. Abans, però, caldrà resoldre d’on arribaran els doblers per pagar aquest projecte.

El PP vol que Madrid i el Govern paguin el tramvia

El PP durà al proper ple de l’Ajuntament de Palma una proposició que insta l’equip de govern a exigir que la construcció del tramvia de la badia sigui finançada exclusivament pel Ministeri de Foment i el Govern balear. El regidor Carlos Veramendi presentà aquesta proposta davant els mitjans de comunicació ahir dematí, hores abans de la presentació del traçat per part de la Conselleria de Mobilitat. El del finançament serà, però, el segon dels dos punts de la proposició que el grup municipal popular durà al ple, que tindrà lloc dilluns que ve, 30 de març.

En primer lloc, el PP vol que l’Ajuntament de Palma informi exhaustivament i consensuï totalment, sempre amb caràcter previ i dins allò tècnicament possible, el traçat del tramvia amb els veïns, comerciants i professionals afectats. Segons els conservadors, una gran nombre de professionals i entitats de veïns i de comerciants ja han manifestat públicament la seva preocupació "i, fins i tot, rebuig" a aquest projecte per l’impacte que, al seu parer, tindrà sobre la circulació de vehicles i en el seu dia a dia.

Text de consens

Els populars també anunciaren que duran aquesta proposta al ple durant la comissió informativa de ple, que tingué lloc el migdia. A la comissió el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, del PSOE, proposà al PP redactar una proposició de consens per a dilluns.

"El tramvia és ràpid, segur i molt accessible"

Durant la presentació del traçat del primer tram del tramvia de Palma, el conseller Vicens no s’estigué de destacar les virtuts d’aquest projecte que es vol impulsar a Ciutat. "És un mitjà de transport ràpid, segur i molt accessible", afirmà ahir durant la roda de premsa. El conseller volgué recordar que hi ha ciutats de tot l’Estat espanyol que l’estan recuperant com a mitjà de transport i afegí que Mallorca no podia "quedar impassible davant l’aposta que estan fent a altres llocs". Vicens també destacà el fet que el tramvia és molt respectuós amb el medi ambient. "No contamina i és molt eficient energèticament", assegurà. El titular de Mobilitat volgué deixar clar que amb l’aposta per aquesta iniciativa es pretenia "tornar la ciutat als ciutadans" i assenyalà que el tramvia complementarà la xarxa de transport públic existent.

"Una ciutat més sostenible"

De la seva banda, la batlessa de Palma, Aina Calvo, emfatitzà que amb el tramvia "Palma podrà ser una ciutat més sostenible". Calvo valorà la nova infraestructura com "una inversió de futur que transformarà la mobilitat de Ciutat". Malgrat tot, aquesta mutació "serà responsable i rigorosa", va afegir, i "l’ajustarem a les necessitats de la població". La batlessa també enumerà algunes intervencions que acompanyaran el tramvia, com la connexió amb Son Espases i la millora dels accessos a Palma.