TW
0

El nou segon cinturó "no resoldrà els greus problemes de trànsit en els accessos a Palma, especialment pel que fa a la Ma-20", com es coneix la via de cintura. Així ho reconeix el mateix Consell de Mallorca, impulsor d’aquesta actuació, en el nou pla de carreteres (2009-2024), aprovat aquesta setmana pel ple. Tot i que el document admet que el segon cinturó no acabarà amb els embossos de Palma, reconeix que vies radials, com l’autopista d’Inca (Ma-13), "poden arribar a notar millores en l’estat de la circulació".

Allò cert és que, segons l’informe del Consell, ni el projecte que finalment s’ha triat (que passa per desdoblar el tram actual des de Carrefour fins a Alcampo, fer un nou traçat de quatre carrils des d’Alcampo fins a la carretera de Sóller i desdoblar el camí dels Reis fins a Establiments) ni qualsevol altra alternativa de segon cinturó estudiada acabarà amb els col·lapses de trànsit. I és que la via de cintura és considerada ara com un eix "molt congestionat" i el tram actual de segon cinturó (des de Carrefour fins a Alcampo) es considera una "via congestionada" que, amb l’actuació, veurà millorades les seves condicions de circulació.

L’estudi, en canvi, defensa l’alternativa finalment adoptada per al nou segon cinturó, perquè és la que més trànsit extreu de la via de cintura (entre l’autopista de l’Arenal i la carretera de Valldemossa) i de l’autopista d’Inca en la seva entrada a Palma. Concretament, disminueix un 18% el trànsit de la via de cintura i un 50% del de l’autopista d’Inca. Alhora, segons el document elaborat pel Departament d’Obres Públiques, que dirigeix Antoni Pascual (UM), el nou segon cinturó finalment acordat millorarà l’accessibilitat al Polígon de Son Castelló i reduirà la congestió dels accessos actuals perquè preveu un traçat molt pròxim al polígon (per la part nord i de nou traçat) i el dota d’un nou accés.

D’altra banda, amb el desdoblament del camí dels Reis, es crearà una via de gran capacitat per unir els polígons industrials de Son Castelló i de Can Valero. A més, tindrà continuïtat fins a l’autopista d’Inca, la carretera de Manacor i l’autopista a l’aeroport, i es podrà aprofitar com a itinerari alternatiu a la via de cintura per als vehicles pesants, part dels quals també van al parc de tecnologies ambientals (la incineradora) de Son Reus. L’alternativa triada, continua l’informe, també dotarà el nou hospital de referència de Son Espases d’una "molt bona accessibilitat per carretera, atès que un dels accessos de la via comunicarà de manera immediata amb aquest futur equipament sanitari". Finalment, l’estudi del Consell admet que la solució adoptada és la que presenta "menors complicacions constructives i, sobretot, d’afectacions a particulars per expropiacions". Malgrat això, el mateix Consell reconeix que afectarà edificacions en el tram de nou traçat i deixa en mans de l’Ajuntament el traçat definitiu per la zona de la Real.