El projecte constructiu de la primera fase del tramvia de la badia de Palma, que ha d’unir el centre de Palma amb l’aeroport de Son Sant Joan, estarà llest abans del proper estiu, amb l’objectiu d’adjudicar les obres perquè puguin començar durant el segon semestre de 2009. Dins el Pacte existeix el compromís que abans del 2011 estigui en servei almanco algun tram d’aquest nou transport públic, assenyalat com una de les promeses ‘estrella’ d’aquesta legislatura.
Aquestes són les previsions respecte als treballs que es fan a la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori, avançades pel president del Govern, Francesc Antich, durant el passat Debat sobre l’estat de l’autonomia. Actualment, se n’està redactant el projecte bàsic –aquell que ha de determinar ja de manera clara el seu traçat– i es preveu que aquesta tasca estigui enllestida abans de final d’any per començar amb el document definitiu.
En els detalls avançats dels primers esborranys sobre el traçat, el tramvia partirà des de l’estació Intermodal de plaça Espanya de Palma i anirà per les Avingudes –es preveu reduir a la meitat el trànsit de vehicles– fins a connectar amb el futur palau de congressos. Després d’un debat intens, sembla que s’optarà perquè el tramvia circuli per la segona línia ja des del Portitxol i el Molinar, continuant pel Coll d’en Rebassa i Can Pastilla fins a un enllaç cap a l’areoport.
Reordenació del trànsit
No obstant això, ara, en l’elaboració de l’avantprojecte, encara s’estan intentant resoldre nombrosos punts que poden esdevenir conflictius. Aquests, principalment, tenen a veure amb les reordenacions del trànsit de vehicles que implicarà el pas del tramvia per nombroses zones, des de les mateixes Avingudes fins a diferents punts de la segona línia de la Platja de Palma.
En les darreres setmanes la batlessa de Palma, Aina Calvo (PSOE), ha fet diferents declaracions ‘pressionant’ el Departament de Mobilitat del Govern (Bloc) perquè el tramvia fins a l’aeroport, almanco en una part, sigui una realitat abans del proper any electoral, el 2011. Aquest primer tram s’entén que seria el que comprendria el traçat urbà dins Palma. L’Ajuntament depèn d’això per afrontar una reordenació del trànsit clau que afectarà uns 20.000 vehicles que transiten cada dia per dins Ciutat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Un tramvia urbà per a baixar fins a la mar per ses avingudes i resseguir sa línia de costa fins a Can Pastilla me pareix molt bé. Però per anar a s'aeroport no serveix: ningú l'agafarà si segueix donant servei s'autobús actual que t'hi du per s'autopista en quinze minuts des de plaça Espanya. A s'aeroport en ferrocarril s'hi hauria d'anar fent una primera parada de sa línia de Santanyí-Cala d'Or, tal com planteja Migjorn. Aquesta sí que seria una opció competitiva. Ja que anam curts de duros, almanco hauríem de gastar bé es pocs que tenim.
Té raó en Miquel, un any i mig i encara no hi ha constància de que el Govern del Pacte hagi robat un sol euro. Quina vergonya!
En aquestes altures del mandat anterior, Jaume Matas ja tenia les obres del soterrament i del metro a tota màquina, El Govern del Pacte encara ni ha presentat el projecte de la prolongació de la línia de Manacor fins a Artà. Les comparacions són odioses. És trist però és així. Un any i mig de Govern de Progrés i encara no han presentat ni un trist paper del seu "projecte estrella"...
Molt serà si el present govern segueix existint quan estigui enllestit el projecte bàsic.
Quina tropa d'experts en mobilitat, els lectors del Balears! No sé què fa en Vicens que no vos contracta. Enviau el currículum a la Conselleria, no sé què epserau!
que voleu que vos digui... a jo em faria il.lusió...
Per anar a Son Sardina hi ha el metro que passa cada 15 minuts, el bus 12 que passa cada 26 minuts en feiners i 30 els festius, i el 27 que passa cada hora. Tampoc està tan malament! Tot i això és veritat que hi ha barriades millor servides com on arriben el 3, 5, 7 o 8.
Realment crec que el tramvia permetria reordenar el trànsit a les Avingudes de Palma i donar al transport públic l'espai que es mereix i necessita, en superfície. Actualment, els carrils bus que hi ha són escassos i molt poc respectats per vehicles que fan "curtes" aturades (vegi's davant El Corte Inglés i altres llocs). Efectivament, per connectar Palma amb l'aeroport hi ha diverses opcioins i l'1, que té una elevada velocitat comercial en aquest tram (més de 30 km/h) és una bona opció. Efectivament caldria augmentar-ne la freqüència i fer-ne més àgil l'accés. El tramvia és millor en accessibilitat que és important quan es va amb equipatge, no contamina per on passa i permet regenerar les zones que travessa. La versió ferroviària amb tren SFM a l'aeroport i més enllà (reobertura de la línia de Santanyí) seria una oportunitat de crear una línia express, com tenen a Barcelona, encara que s'hauria de veure si l'aeroport té l'atractiu suficient que justifiqui la inversió, ja que molts turistes tenen transport discrecional a l'arribada.
ja ja ja no s'ho creuen ni ells......!" ja ho voureu ,com tot acaba amb un somni,,,,,, Tot son promeses com les de Zapatero,el govern d'aqui molt xerrar peró no fan res.
Mentre és parla de totes aquestes grans infraestructures tenim que per anar a Son Sardina hem d'esperar 35 minuts el bus, i supòs que lo mateix deu passar amb altres barriades. No val més arreglar lo que no funciona abans de ficar-mos amb obres faraòniques? O ja començam a copiar el PP? En lloc de mimar tant els turistes i llepar el cul als hotelers que mirin un poc més pels residents.