TW
0

Un pic més, les llimones lideren el rànquing dels productes més cars de la senalla de la compra. Segons les dades del Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç, fer llimonada esdevindrà un luxe, ja que el quilo de llimones el setembre era un 47,9% més car que el mateix mes de 2007. No debades, en els darrers nous mesos just baixaren de preu les cebes i els plàtans, amb descensos propers al 5%. El setembre, les majors pujades foren per al conill, el me i l’anxova. Al contrari, les principals baixades les registraren les tomàtigues, els pebres verds i les cebes.

Les llimones, les bledes i les taronges van ser els aliments que més s’encariren el setembre respecte al mateix mes de 2007. Les bledes ho feren un 10,50% en el darrer any i les taronges, un 9,47%. D’altres aliments frescs que també varen augmentar el preu el setembre varen ser les cloïsses (8,16%), les sardines (6,93%) i el conill (6,56%), seguits de la carn de pollastre fresca (6,36%) i del me anyell (5,55%).

Per contra, s’abaratí significativament el preu de les cebes, que caigué un 5,67%, les mongetes verdes (-5,36%) i els plàtans de Canàries (-5,18%). També descendiren els preus de l’oli d’oliva (-3,07%), el sorell (-1,95%), els galls (-0,20%), el sucre (-0,90%), els musclos (-0,89%) i l’anxova (-0,14%).Respecte als productes envasats, el departament dirigit per Miguel Sebastián subratlla l’increment interanual de l’oli de gira-sol (40,38%), la farina de blat (28,29%) i els espaguetis (21,21%). I destaca la baixada de 3,07% de l’oli d’oliva.

En comparativa mensual els productes frescs que més pujaren el setembre van ser el conill de granja (2,59%), el me anyell (1,62%), l’anxova (1,55%) i el salmó (1,20%). També augmentaren els seus preus l’arròs (0,87%), la tomàtiga natural (0,77%), el cafè soluble (0,50%) i l’oli de gira-sol refinat (0,49%).El setembre les principals baixades les registraren la tomàtiga per a l’amanida (-2,87%), els pebres verds (-2,67%), les sardines (-2,57%), les mongetes verdes (-2,32%) i les cebes (-1,81%). Entre els productes envasats, baixà el preu del pa de motlo de blat (-0,25%) i l’oli d’oliva (-0,18%).

En taxa mensual, no es registraren moviments significatius als productes envasats; la major pujada se l’endugué l’arròs (0,87%) i la tomàtiga natural (0,77%), mentre que la major baixada de preus va ser per al pa de motlo de blat (-0,25%).

Una senalla anticrisi

D’altra banda, segons un estudi presentat ahir per la consultora Nielsen, el volum de vendes de productes bàsics d’alimentació i drogueria ha crescut l’1,5% des de principi de 2008. Una xifra que suposa un estancament tenint en compte l’augment poblacional de l’Estat.Els consumidors reduïren un 2,8% la quantitat de productes de la senalla de, escolliren articles més barats, com els de marca blanca, i retardaren o suspengueren les compres menys urgents el primer trimestre de l’any com a conseqüència de la crisi, segons indicà el director d’unitat de negoci de Nielsen, Pedro José Domínguez.