Mapa dels punts més interessants preparats per a la Nit de l'Art 2012.

TW
2

Els galeries ho presentaren com a “difícil”, d’altres en diuen “austeritat”. Allò cert és que la Nit de l’Art d’enguany estarà marcada pels moments de canvis socials que també afecten el sector plàstic. Tot apunta que aquesta serà una vetlada de transició cap a una nova aposta per la Nit de l’Art amb protocols inclosos.

A les set del capvespre, el Casal Solleric hi donarà el sus oficial amb una gran aposta tant pel que fa a pintura com a instal·lació, fotografia i dibuix. Enguany, però, no hi haurà còmic, com ja solia ser una tradició.  A canvi, la directora de l’espai palmesà, Pilar Ribal, posa la seva empremta personal amb el projecte Expanded drawing, en què fa una aposta decidida per l’expansió dels llenguatges plàstics tradicionals cap a altres mitjans a través de la “hibridacó i la fusió de mitjans”, apunta. Fins a 33 artistes locals i internacionals fan part d’aquesta col·lectiva que, segons Ribal, mostra també “la complexitat del nostre món i com ens relacionam”. “Seguint la lògica del dibuix, els altres llenguatges són més competents”, explica. Així, una instal·lació de Pep Llambies dóna la benvinguda als visitants d’aquesta mostra a la planta Noble, on cohabiten amb peces de Frank Gerritz, Noa Lidor, Bernadí Roig, Frank Stella i la coreana Seo.  A través d’aquesta munió d’obres es mostra com el dibuix ha deixat de ser considerat un llenguatge secundari per abastar la plena autonomia. “Ha deixat de ser aquella tècnica limitada al traçat sobre el paper per mostrar-se com altres opcions més consistents”, diu la comissària.

Aquesta, tanmateix, no serà l’única mostra del Solleric. L’àrea 1 acollirà les obres que Marta Blasco ha realitzat entre el 2004 i el 2012, mentre que l’Espai Born s’omplirà amb les fotografies de Miquel Salom. El conegut artista recupera la tècnica del colodió humit, considerada la primera emulsió fotogràfica de la història. Amb aquesta, ens mostra imatges d’una Palma que sembla d’altre temps i retrats emblemàtics amb una tècnica d’obra única. “El procés és llarg”, reconeix Salom.

Es mereix una menció a part la proposta de la Zona Base, amb Carlos Aires i els fluxos d’immigració com a protagonistes. Es Pain és el títol d’aquest cicle de quatre mostres en què l’artista treballa sobre la idea d’Occident com a terra promesa o com nosaltres mateixos venem aquesta imatge. Per plasmar-ho, Aires ha agafat trossos de fusta de les pasteres que arribaren a Cadis i que avui estan  abandonades en un cementeri de vaixells, i els ha col·locat en la seva instal·ació. “Són els desitjos i frustracions d’aquella gent que arribà aquí”, recordaven ahir els comissaris Pau Waelder i Fernando Gómez de la Cuesta.

Però la Nit de l’Art és molt més que aquestes quatre mostres. Tot apunta que el centre Palma tornarà a bullir de públic –local o no– que visitarà les altres 21 propostes de galeries o centres d’art que consten en el programa.

Com sempre, desenes d’espais més s’afegiran a una nit en la qual la cultura pren protagonisme, encara que tan sols sigui durant una nit a l’any.