La música, els audiovisuals i els enregistraments acompanyen Tosar.

TW
4

"Un home lliure, que lluità tota la vida per ser-ho, i algunes vegades ho aconseguí". Aquesta és la visió que Pep Tosar té de Guillem Fullana d'Efak, aquell polifacètic homenot que deixà empremta tant amb la seva veu com amb la seva literatura. D'ençà del 19 de gener i fins al 18 de març, al Círcol Maldà de Barcelona, Tosar encarna D'Efak en l'espectacle Tots aquests dois, una obra que repassa pam a pam la biografia del manacorí. Després de gairebé dos mesos en cartell i d'omplir gairebé cada dia -segons comenta l'actor-, ara ha arribat l'hora de mostrar l'obra al públic mallorquí.

Serà a partir del 31 de març quan Tosar i els tres músics que l'acompanyen faran gira per l'Illa. Primer acturan al Club de Pollença (31 de març), el seguirà el teatre Municipal d'Artà (l'1 d'abril) per instal·lar-se després a la sala Mozart de l'Aditòrium de Palma del 2 al 9 d'abril. La representació al poble natal de l'escriptor i cantant, Manacor, encara és un assumpte pendent del qual Pep Tosar parla sense embuts: "Per ventura, al director del teatre de Manacor, no li agrada res d'allò que faig, per això fa 15 anys que no hi actuu", argumenta, mentre recorda que aquest és un espai públic.

Les lletres versades i els escriptors de postguerra han estat sempre una quimera per a Pep Tosar. Ja ho demostrà amb Esquena de ganivet, de Damià Huguet, com també amb La casa en obres, de Blai Bonet, i amb Poemes a Nai, de Miquel Àngel Riera. "Havia de complir amb un cicle generacional d'escriptors que admir", assegura l'actor mentre recorda que la primera cançó que va aprendre a tocar amb la guitarra era precisament de d'Efak. A Tots aquests dois, Tosar aposta per fer una seqüència clara de la vida de l'il·lustre manacorí des de la infantesa fins a la sala de festes la Cubana o la Cova del Drac de Barcelona. Tot això ho transmet caracteritzat amb l'escriptor i assumint el risc d'entonar les seves cançons sobre l'escenari. "Vaig pensar que, si havia de fer un espectacle sobre Guillem d'Efak, era imprescindible que cantàs, per això també m'ho vaig prendre més amb temps", bromeja.

En total, és un espectacle de dues hores dividit en deu escenes diferents i basades fonamentalment en el llibre Balada de Guillem d'Efak, de Bartomeu Mestre. Però la biografia més coneguda sobre l'escriptor i cantant també es barreja amb tocs anecdòtics i la visió sempre punyent de D'Efak en pro de la llibertat del seu poble: "La seva relació amb Josep Maria Llompart, Jaume Vidal Alcover i Miquel Àngel Riera, quan li encomanen de partir cap a Barcelona perquè tenim dret a existir, no es pot obviar", recorda l'actor. L'espectacle es tanca amb la "renúncia" de D'Efak i el seu retorn cap a Mallorca. "Per què va tornar? Això ho hauríem de demanar a ell", assegura l'actor que, tanmateix, en fa la seva pròpia interpretació a Tots aquests dois.

La música, la poesia, els audiovisuals amb les declaracions dels amics del manacorí, a més dels enregistraments propis de D'Efak es barregen en aquest repàs literari que ha estat possible, com recorda Tosar, gràcies al micromecenatge. "Això ens ha permès finançar part de l'espectacle", perquè "lamentablement l'Administració no compleix amb les responsabilitats de promoure la cultura. Per tant, ens veiem obligats a demanar-ho als ciutadans". El públic de Barcelona, de moment, ha tingut una bona resposta. Ara cal veure la reacció a la terra del negre manacorí vingut de la Guinea.