De camps de batalla, n'hi ha de molts tipus: si bé la majoria visualitzam espais bèl·lics, d'altres són molt més presents en el nostre quefer diari. Són conflictes íntims i personals davant els quals ens topam cada dia en la nostra societat. Precisament aquests darrers "camps" són amb els quals interactua Jérome Leuba, l'artista suís que a partir d'avui s'instal·la a la Zona Zero del Casal Solleric. Sota el títol Battlefield, Leuba fa la volta al concepte plàstic, en què capgira la idea "de l'espectador com a observador i consumidor d'art per redefinir-lo", explicava ahir Fernando Gómez de la Cuesta, comissari de l'exposició amb Pau Waelder. De la Cuesta avisa que l'espectador, per ventura, pot veure "frustrades les seves expectatives" en trobar-se davant la instal·lació, però és precisament aquesta frustració la que fa que hom reflexioni sobre l'espai artístic.
En realitat, Leuba juga a crear tensions o situacions que potencialment poden generar un conflicte, perquè aporten aquesta entesa posterior del que significa la instal·lació. L'artista suís, per cert, ha realitzat l'obra a posta per a la planta baixa del Solleric i obligarà "l'espectador a fer voltes i voltes per cercar què és el que hi ha darrere", afegeix Waelder. Per aconseguir-ho, el creador estarà flanquejat per unes "escultures vives" -tal com ell les defeneix- que propiciaran crear l'ambient pertinent en la inauguració de la mostra, que tindrà lloc avui a les 20 hores al casal palmesà.
"M'interessa parlar de les estructures de poder, no des d'un punt de vista polític, sinó des d'un punt de vista estètic", explicava. L'artista també apuntà que el seu treball és una manera "de qüestionar la manera de veure les coses", perquè és "molt perillós com es construeix la nostra mirada" i cal mostrar "per quins factors o persones està determinada". "És perillosa la manera en què ens deixam manipular", sentencià Leuba, nascut a Ginebra.
En realitat, les seves propostes sempre giren entorn d'aquest concepte que ell ha denominat "camp de batalla" i en el qual el públic juga un paper determinant en les seves creacions. N'és un exemple la que presentà fa tres anys a l'Art Cologne, on col·locà un grup d'actors cobrint l'espai davant l'estand de la seva galeria. L'espectador no podia veure què hi havia darrere d'aquelles persones i qui més qui menys intentava fer-se un espai per descobrir-ho. El resultat, com en el cas de la instal·lació del Solleric, dependrà de cada espectador.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.