Aquest mes el Consell ha fet una passa més envers la protecció del patrimoni, en aquest cas industrial. La Comissió de Patrimoni Històric i Urbanisme aprovà la declaració de l'avió Convair CV-990 com a Bé d'Interès Cultural (BIC). En realitat, és la primera aeronau que es protegeix a l'Illa i alguns auguren que la seva preservació no estarà absenta d'enrenou, ja que el departament que dirigeix Gabriel Cerdà obre un nou camí sobre la conservació de béns. Fa 23 anys que aquesta nau, que fou de la companyia Spantax, està abandonda a la plataforma militar de Son Sant Joan. A més, una part ha estat mig desballestada amb el pas del temps.
Tanmateix, aquests esculls no n'han impedit la preservació amb la màxima categoria de la qual té potestat el Consell. La proposta fou iniciada per l'Associació d'amics de Son Sant Joan, quan l'abril del 2010 remeté al Consell de Mallorca la sol·licitud per a la conservació. Aquesta instància era avalada pels informes del Col·legi Oficial i Associació d'enginyers tènics aeronàutics de l'Estat, el Col·legi de pilots d'aviació comercial, AENA i el Museu nacional de ciència i tecnologia, entre d'altres.
La particularitat del Convair CV-990 és que només se'n fabricaren 38 unitats, perquè la seva producció s'acabà a principi dels seixanta, segons la documenació de l'Associació d'amics. L'aparell passà per diverses mans abans d'acabar a Ciutat. Primer fou adquirit per American Airlaines el 1962 que l'emprà fins al 1969. Després passà a la companyia libanesa Pixa fins que el 1972 el comprà la companyia espanyola. La nau operà per Spantax entre 1972 i 1987, quan féu el darrer enlairament a tot Europa, apunten des del col·lectiu. L'any següent la companyia d'aviació desparegué i les naus foren desballestades. A Sont Sant Joan en quedà una.
De les 38 unitats d'aquest tipus d'avió que es fabricaren només en queden 5 de completes al món. Una és a Suïssa al museu de transports de Llucana i tres als EUA: una pertany a la NASA, l'altra a una companyia peruana i s'usa per a enregistarments cinematogràfics, i un quart aparell està estacionat a l'aeroport de Texas. Val a dir que la protecció de l'avió, anomenat Coronado, no té el suport dels tècnics de Patrimoni del Consell, que apunten que "en cap cas no es pot considerar com un element definidor de la història de l'aeronàutica espanyola" ni és testimoni "de l'evolució de la ciència i la tècnica de les Balears".
La poca vinculació amb Mallorca, a més de la no-relació d'aquest aparell en concret amb el desenvolupament del turisme de masses que es generà als anys seixanta a l'Arxipèlag, és el factor determinants pel qual els tècnics desestimaren la proposta de declaració de BIC. Tot i això, la ponència i la Comissió de Patrimoni ho consideraren oportú i tiraren endavant el projecte. Ara caldrà saber qui en sufragrarà la restauració. L'Associació d'amics preveu donar-li un ús expositiu com a visites escolars i altres activitats "que contribueixin a la promoció de la imatge i el turisme de les Illes".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.