TW
1

L'1% del que costà la construcció de l'hospital de Son Espases, que foren 238 milions d'euros, es destinarà a preservar el patrimoni de l'entorn del Secar. És el que s'anomena l'1% cultural, del qual el Govern en destinarà 1.153.000 euros a habilitar la biblioteca lul·liana i recuperar els horts de la zona del monestir.

El Govern balear i la Fundació Monestir formalitzaren ahir un protocol d'intencions per convertir la Real en un "autèntic centre de referència lul·liana", assegurà el president del Govern, Francesc Antich. Tot i això, el superior de la congregació dels Missioners dels Sagrats Cors, Josep Amengual, avisà que "aquesta és una primera passa per refer la història i protegir el futur de l'indret". Durant el seu discurs, Amengual també va deixar clar que cal "diàleg" i que "totes les passes que es facin seran responsabilitat de les administracions".

En concret, els doblers assignats i formalitzats ahir serviran per a la rehabilitació de la biblioteca lul·liana, la sala polivalent Ramon Lull i la recuperació de la zona dels horts "per tal convertir la Real en el centre de referència i preservar i difondre les senyes d'identitat d'aquest petit país nostre", argumentà el president Antich.

Per la seva banda, la presidenta del Consell, Francina Armengol, no passà per alt l'impacte visual de l'hospital en aquest entorn. Fou l'única que s'hi referí de manera indirecta. "Tenim un master plan per com s'ha d'actuar a la Real", anuncià, mentre es referia a la protecció per part del Consell de 133 hectàrees respecte de les 17 que hi havia fins ara. "Hem fet possible que l'impacte fos tan poc dolorós com fos possible entre el monestir i l'hospital", afegí abans d'anunciar els treballs que du a terme el Consell en el camí d'accés a la Real.

Pel que fa a la resta dels doblers d'aquest 1%, des de la Conselleria de Sanitat explicaren ahir a aquest diari que s'han destinat a finançar les excavacions arqueològiques a la zona de l'hospital i a la reubicació de les restes romanes localitzades. D'acord amb això, els 1,2 milions d'euros han servit per a l'excavació, el trasllat de les peces i l'estudi que encara es realitza. És més, des de Sanitat confirmaren ahir que es continuaran les excavacions previstes i que podrien descobrir un possible santuari talaiòtic.