La Tate Modern canvia el prisma sobre Joan Miró per endinsar-se en els orígens de les seves creacions. L'exili, la Guerra Civil i la repressió de la dictadura franquista no passen per alt en l'univers mironià, poblat d'estrelles, colors, notes musicals i escales que pugen a l'infinit. La galeria britànica presentà ahir l'exposició The ladder of escape (L'escala de l'evasió), la retrospectiva més àmplia que s'ha fet a Londres sobre l'artista català en els darrers 50 anys. Tretze sales a la quarta planta de l'efici londinenc en repassen cinquanta-set anys de trajectòria pictòrica centrada en la seva iconografia més social i política. "Cerca el que hi ha darrere els símbols i les icones de Miró. El meu avi era un home compromès i aquesta mostra retrata el Miró revolucionari", assegurà ahir el nét de Miró, Joan Punyet, durant la presentació als mitjans.
L'amor de Miró a la terra i al camp i l'esclat de la Guerra Civil, com també la repressió de la dictadura, són els tres eixos que centren el recorregut expositiu de la Tate i que marcaren també l'evolució de la seva trajectòria pictòrica. Obres com el Cap de pagès català, la sèrie Barcelona, les admirades Constel·lacions, el tríptic de l'Esperança del condemnat a mort (1973) i les Teles cremades són algunes de les 161 peces que es podran veure a la capital britànica fins a l'11 de setembre. "És una exposició especial amb un Miró activista", assegurava Chris Dercon, director de la Tate Modern. Fa només sis dies que Dercon ha assumit la direcció de la galeria i ahir, davant la gran afluència de mitjans (més de 200), es mostrava "orgullós" d'estrenar-se amb l'obra del català més universal. En la presentació també hi eren presents el conseller de Presidència del Govern, Albert Moragues, i el nou director de l'Institut Ramon Llull, Vicenç Villatoro, que han donat suport a l'organització de l'exposició.
Organitzada per la Tate Modern i per la Fundació Miró de Barcelona, The ladder of scape també deixa palesos els espais referencials de Miró: Barcelona, Mont-roig, París i Palma. Punyet destacà la mallorquinitat de la mostra, ja que part de les obres que s'hi exhibeixen foren "cuinades des de l'Illa entre 1956 i 1983". Moltes d'aquestes veus punyents, "com ara el trípic L'esperança del condemnat a mort (1974), en record de Salvador Puig Antich; i els Blaus (1961), portats des del Centre Pompidour, es gestaren a Son Boter o al taller Sert", afegí el nét, que tornà a emfasitzar el Miró de les conviccions.
"Aquesta exposició significa posar blanc damunt negre, posar sobre la taula la mallorquinitat de Miró", declarà també el conseller Moragues, que subratllà que "ens trobam davant el gran pintor de Mallorca, tot i ser català". Dues de les peces que es mostren a la capital britànica provenen de l'Illa: una Tela cremada II (1973) i un dibuix sobre paper japonès, Sense títol, de quasi deu metres de llargària. Aquest darrer ha estat cedit per la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma. Precisament Moragues recordà ahir dematí la necessitat de "redescobrir, i fins i tots per alguns descobrir, la petjada de Miró" a través de la funcació palmesana. Per la seva banda, Villatoro destacà també Miró com "una de les més altes expressions de la cultura catalana" i com un "català arrelat a les Balears".
La Tate obre les portes al Miró compromès
The ladder of scape és el títol de la major retrospectiva que s'ha fet a Londres sobre l'artista català en els darrers cinquanta anys. La mostra, formada per 161 peces, hi estarà fins a l'11 de setembre
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.