TW
0

Set mesos després de l'arribada de Guillem Roman a la gerència del Teatre Principal de Palma, l'espai escènic comença a canviar les dinàmiques de funcionament. Una vegada aparcats els conflictes amb els treballadors, la feina del Principal se centra ara en la nova cartellera. Aquesta serà definida pels directors artístic i musical, Pep Lluís Gallardo i Francesc Bonnín, respectivament. "Hem marcat un calendari per tal de fixar una programació a llarg termini", manifesta Gallardo, que reconeix que els objectius principals són "crear hàbits" entre els ciutadans i cercar "públic nou".

D'aquesta manera, la direcció del Teatre Principal ja té tancat el 95% de la programació fins al 10 de juliol, amb una línia diferenciadora respecte d'etapes anteriors. La novetat bàsica serà que la sala allargarà els espectacles de cartellera almenys tres dies. "La intenció és que una mateixa obra es pugui veure a partir de dijous i fins dissabte i diumenge", assegura el director teatral. Així, el públic sabrà que de dijous a diumenge sempre hi haurà programació, bé sigui de teatre o de lírica, mentre que la resta d'activitats que acull l'espai -festivals, concerts, gales...- quedarien relegades als altres dies de la setmana, "tret que sigui una ocasió assenyalada, com ara la gala dels Ciutat de Palma, un fet important per al Principal", hi puntualitza Gallardo.

Un altre dels canvis amb vista a la nova temporada serà la inclusió de més obres dramàtiques en espanyol, fonamentalment grans títols de clàssics. "El 80% de la programació serà en català, però també s'hi han d'incloure altres espectacles que, si són bons, s'han de poder veure al Principal. Hem de donar una resposta cultura a una capital de 450.000 habitants", recorda.

Pel que fa a la línia de l'oferta per als futurs mesos serà molt variada, des de peces de companyies illenques fins a grans produccions, dansa i teatre per a famílies. "Volem preparar una programació de dijous a diumenge competent per tal de generar públic. Hem de ser la bandera del teatre", emfatitza Gallardo.

Aquesta programació fixa deixa en un segon pla les altres activitats que també acull l'espai palmesà i que no són, pròpiament, de teatre ni de lírica. "No farem tants d'actes com fins ara i els que no s'hi puguin incloure entenem que és perquè tenen espais alternatius dins Palma", explica, per afegir-hi que la "racionalització dels recursos" suposarà una davallada del 15%.

L'equip gestor del Principal ja ha presentant una primera proposta al Patronat de la Fundació. Aquesta arranca el mes de gener amb Escenes d'un matrimoni, una producció del Teatre Nacional; la seguirà el flamenc d'El Llanto, d'Octubre Teatral. L'humor arribarà de la mà de la companyia Vol-ràs, que portarà el seu carismàtic teatre gestual amb Sgag.

L'1 de febrer serà el torn de l'escena illenca amb Els convidats, una peça que s'estrenà a Barcelona i que ja ha voltat per part de l'Illa. El mercader de Venècia serà el primer text clàssic que es podrà veure en la nova temporada, provinent de Madrid. El mateix mes, la companyia La Fornal estrenarà al Principal Algú que miri per mi.

El 25 i el 26 de febrer, la sala Gran de l'espai ciutadà acollirà el premi Guillem d'Efak de dramatúrgia, La reina i el calàpot, "que també inclourà funcions escolars", assenyala Gallardo. Per aquestes mateixes dates, a la sala Petita el teatre de Guerrilla operarà amb El charlatán (24 a 27 de febrer). Ja el mes de març, la lírica ocuparà bona part de l'escena del 16 al 20 amb Sour Angélica, de Puccini, i La hora española de Ravel. "Es tracta d'una programació mitxa amb una peça còmica i una altra de dramàtica que aporten un poc d'alegria a l'oferta lírica", aclareix el director artístic i musical, Xisco Bonnín. El teatre reprendrà l'activitat dia 17 amb Primer amor, de Pere Arquillué. Sueño de una noche de verano serà la segona proposta escènica en espanyol d'aquesta reeixida etapa, del 24 al 27 d'aquest mes amb Urteatro.

Per abril destaquen obres com el Avaro de Moliere, produïda pel Centre Dramático Nacional (del 14 al 17); la nova estrena d'Au-ments (de l'1 al 3); Petits crims conjugals, de 3xtr3s i Bitó (29 a l'1 de maig) i Gata sobre una teulada de zing calenta (27 al 29 de maig).

Val a dir que la lírica tindrà un paper cabdal l'any que al Principal, ja que la temporada d'òpera compleix el 25è aniversari. A més de les funcions comentades per al mes de març, Bonnín portarà al Principal el clàssic Carmen, "que fa nou anys que no interpretam" i La Traviata, "un altre clàssic que sempre suposa donar alguna cosa més als aficionats", remarca Bonnín, per afegir-hi que, a més d'incrementar el nombre d'espectacles, també doblaran el de funcions. "Hem de fer les coses amb els doblers que tenim i hem de donar alegria i expectació al públic", recalca. Serà una nova temporada, doncs, amb menys espectacles que en altres ocasions, però amb una programació més fixa.