TW
0

Devuit cançons, devuit històries sobre la Guerra Civil i els crims del franquisme. Aquesta és la proposta del darrer treball de Barricada, un dels grups de rock urbà més veterans de l'Estat. Els navarresos, amb vint-i-vuit anys de trajectòria i vint-i-una referències discogràfiques, presenten demà a la Fira del disc La tierra está sorda, un llibre-disc conceptual sobre la memòria històrica, que s'esdevé com el seu treball més ambiciós. "Pensàrem que podíem permetre'ns aquest luxe", reflexiona Alfredo Piedrafita, guitarrista de la banda. "No ens agrada encasellar-nos, necessitàvem reptes nous i aquest ens encaixava a la perfecció", afegeix.

Notícies relacionades

La idea de fer un treball sobre la Guerra Civil sorgí de les lectures del vocalista i lletrista de Barricada, Enrique Villareal, el Drogas. "Ens presentà un parell de lletres inspirades per La voz dormida, de Dulce Chacón. Resaltaven molta emotivitat i decidírem que tot el treball havia de girar entorn d'aquest concepte". Llibres, documentals i fins i tot entrevistes amb testimonis de la guerra foren necessaris per elaborar cançons com "Hasta siempre Tensi', "Una lágrima en el suelo" i "Sotanas", que cerquen posar destacar uns fets i uns sentiments que les institucions volen ignorar. "Per part seva, el compromís és mínim i no volen fer més per por de què diran. Són les persones afectades les que ara mateix treballen, no tan sols per desenterrar ossos, sinó també històries". Piedrafita reconeix que abans d'afrontar el projecte, el seu coneixement sobre la Guerra Civil era mínim. "Sempre ens botàvem aquesta part de la història a l'escola", recorda el guitarrista, que opina que "conèixer els errors històrics és molt important per no tornar a repetir-los".

Com reflecteix la portada, són moltes les mans vives que volen tapar les veus de les víctimes, però Barricada vol fer arribar el missatge amb tota la força possible. Per això interpretarà La tierra está sorda íntegrament en un concert doble de tres hores que començarà a les sis de l'horabaixa. "Fou l'única condició per venir a tocar", afirma el guitarrista, que reservarà la segona part de l'espectacle per interpretar grans èxits de la banda.