TW
0

Durant seixanta anys, Jules Virenque i la seva esposa, Francesca Simó retrataren, la societat mallorquina de final del segle XIX. Ho feien des del seu estudi a la costa de Can Muntaner de Ciutat. Per allà hi passaren pagesos, senyors, militars i, fins i tot, el "nan" que servia a la casa dels Costa i Llobera. La majoria són, però, personatges anònims que reflecteixen una realitat que avui ens sembla molt llunyana.

Ara, aquelles obres mestres de Virenque-Simó tornen a veure la llum gràcies a la Societat Arqueològica Lul·liana, que en comprà el fons fotogràfic cap als anys quaranta i, d'ençà del 2006, treballa en la seva restauració. Rosa de Aguilar, Josep Sabater i Dolors Fortesa-Rei han estat els artífexs d'aquesta escomesa per la qual s'han netejat, restaurat, catalogat i digitalitzat més de 2.606 fotografies, la majoria dedicades als retrats.

Una vegada finalitzada la digitalització, l'Arxiu de la Imatge i So del Consell de Mallorca mostrarà una selecció d'imatges en una exposició titulada Virenque-Simó. "Amb això donam a conèixer un arxiu fotogràfic molt important. A més, volem que també es pugui veure a Montpeller, ciutat natal de Virenque", explicà ahir el director insular de Cultura, Maties Garcies, en la presetanció de la mostra, que s'inaugura avui a les 20 hores. Per la seva banda, la presidenta de l'Arqueològica Lul·liana, Maria Barceló, destacà que aquest treball s'ha fet gràcies al "voluntarisme" dels membres de la Societat i que les 50 imatges exhibides serviran per donar a conèixer elements etnològics de l'Illa de final del XIX i principi del XX.

Jules Virenque, nascut a Montpeller el 1824, arribà a Mallorca el 1855 i establí un dels primers estudis fotogràfics de l'Illa. Estigué obert fins al 1936, ja que, en morir el fotògraf (1876), prengué el relleu la seva esposa, Francesca Simó, i després la filla. "Moltes fotos són fetes des d'una perspectiva femenina", aclarí Josep Sabater, comissari de la motra, que es podrà veure fins al 20 de juliol.